Pa solījumu taciņu

Apritējušas 100 dienas, kopš Rīgas domē darbojas jaunā Saskaņas centra un LPP/LC koalīcija jeb Ušakova – Šlesera tandēms, kā to citiem vārdiem mēdz dēvēt. 100 dienu saudzēšanas periods ir beidzies, un nu bagātīgo solījumu birumu varēs vētīt nesalīdzināmi kritiskāk.

Pirmo 100 dienu ievirze ir skaidra – tie ir lielu investīciju projekti, un šeit sakrīt pirms vēlēšanām solītais ar līdz šim aizsākto – pārmaiņas ir pieteiktas Centrāltirgū, kur bez kāda acīmredzama konkursa pasūtījumos ir uzvarējis pazīstamais uzņēmējs Gunārs Ķirsons ar savu Lido; pārmaiņas ir pieteiktas tūristu piesaistē un Rīgas zīmola izveidē, kur bez kāda acīmredzama konkursa ir uzvarējis pazīstamais uzņēmējs Bertolts Fliks un airBaltic. Ir uzsākti nopietni takšu kari – un arī šeit svaru kausi nosvērušies par labu Flikam un pazīstamajam uzņēmējam Jānim Naglim. Caurmērā iezīmētie plāni ir pareizi – jau sen prasījās ķerties klāt visām pieminētajām vietām un sfērām.

Tomēr pagaidām parastajam rīdziniekam, salstošam savā dzīvoklī pirmsapkures sezonā, no tā siltāk (pat ne ap sirdi) nekļūst. Rīga joprojām ir bez skaidras nākamā gada budžeta vīzijas, kas ļautu noprast, kā tad sadalīsies nodokļu maksātāju nauda konkrētām prioritātēm. Citādi vien solījumi, solījumi, solījumi... īpaši jau sociālajā sfērā. Kamēr nav budžeta, nav atbildes, kāpēc, piemēram, jāreformē bērnu nami un sporta skolas, bet var tērēt miljonus par Rīgas zīmolu...

Dīvaini, jaunā pilsētas vadība ir gatava uzlabot pārvietošanos tūristiem ar taksometru palīdzību, bet pagaidām varonīgi cieš klusu par to, kas notiek Rīgas satiksmē. Šis miljonu miljonus rijošais monstrs var formulēt nez kādas vien iegribas – par 60 santīmiem par braucienu sabiedriskajā transportā, par nemitīgu sabiedriskā transporta reisu samazināšanu... Turklāt nav dzirdēts, ka jaunā Rīgas domes vadība domātu par to, kāpēc joprojām nav īsti neko izdevies lāgā ietaupīt uz e-talona ieviešanas rēķina, kāpēc joprojām nav atrisinātas problēmas ar tā iegādi, kāpēc joprojām uz rīdzinieku maciņiem karājas milzīgās RS kredītsaistības par nez kam tik ļoti nepieciešamajiem zemās grīdas tramvajiem... Iespējams, par to pirmajās 100 dienās padomāt nebija laika. Droši vien. Bet jācer, ka ļoti drīz rīdzinieki piedzīvos vērienīgas pārmaiņas sabiedriskā transporta pieejamībā, Rīgas ielu remontos u.tml., t.i, visās tajās jomās, kur Ainārs Šlesers, vēl satiksmes ministra amatā esot, uzrādīja labus rezultātus. Lai rīdziniekiem nešķistu, ka zaļā gaisma Rīgas domē tiek dota vien atsevišķiem projektiem, kas saistīti ar konkrētiem uzņēmējiem, nevis Rīgas kā pilsētniekiem un viesiem ērtas un draudzīgas pilsētas pilnveidošanai.

Jā, pirmajās 100 dienās jaunā vadība ir pieteikusi arī birokrātijas mazināšanu uz izpilddirekciju likvidēšanas rēķina. Jauki, ja samazinās dažādi potenciāli korupcijas pērkļi pilsētas sistēmā. Tomēr Rīgas domes jaunā vadība kusli izturas pret iepriekšējā domē pieļauto vērienīgāko korupcijas gadījumu ar Dienvidu tilta celtniecību – 27 miljoni izšķērdētas naudas! Lai apliecinātu, ka nodokļu maksātāju intereses tiem svētas, RD būtu jāpauž skaidra attieksme un, iespējams, jāvēršas ar civilprasību par naudas atgūšanu. Lai būtu pārliecība, ka miljonu šķiešanas prakse nav tā iemītā taciņa, pa kuru cilpos arī šī stabilā domes koalīcija.

Svarīgākais