Pēdējā laikā sociālo mediju vidē aizvien aktīvās darbojas ietekmētāji jeb influenceri, kuriem nereti ir liels skaits sekotāju. Influenceri jeb ietekmētāji stāsta arī par dažādiem produktiem vai pakalpojumiem, tādejādi reklamējot dažādas lietas. Biznesa augstskolas Turība studentes Anetes Bogdanovičas veiktais pētījums liecina, ka sociālo tīklu auditorija uzticas influenceru radītajam saturam, turpretim, 79% sociālo tīklu lietotāji norāda, ka, galvenokārt, uzticas cilvēkiem, kuriem seko sociālajos tīklos. Autore skaidro, kas ir influenceris un kā noteikt, vai ietekmētājs ir uzticams?
Ietekmētājs jeb influenceris ir indivīds, kuram ir zināma vara, zināšanas un auditorija kādā konkrētā pozīcijā. Influencera galvenais pienākums ir lielas intereses radīšana par pasākumu vai produktu, pakalpojumu, uzņēmumu vai organizāciju. Sociālie mediji ir ideāla darba vieta ietekmētājiem, bet tā nav vienīgā vieta, kur dažāda veida ietekmētāji veic savas darbības, veido plašu auditoriju ap sevi, pulcējot cilvēkus, kuri novērtē viņu viedokli, uzticas un atbalsta darbošanās veidu. Ir vairāki veidi, kā var kļūt par ietekmētāju. Par ietekmētājiem nereti kļūst slavenības, nozares eksperti, viedokļu līderi, vēstneši un video vai tekstu blogu autori.
Influencerim jāpiemīt radošajai domāšanai un spējai pielāgoties, kas nebūt nav viegli apgūstamas prasmes. Ir nepieciešama arī savas auditorijas izpēte un analīze, tāpat jāiegulda darbs, lai gala rezultāts būtu lietderīgs un palīdzētu sasniegt atzinīgu vērtējumu gan no sadarbības partnera, gan auditorijas. Influenceri pavada savu ikdienu, veidojot saturu auditorijai un rūpējoties, lai tā būtu apmierināta ar vissīkāko detaļu, pretējā gadījumā, ietekmētājs var zaudēt sekotājus vai cilvēku uzticību. Lielākā daļa uzņēmumu nezina, ko vēlas iekļaut saturā, tādēļ influencerim pašam jāveido piedāvājums, lai apmierinātu uzņēmumu un patērētāju. Sabiedrībā izveidojies uzskats, ka influenceris var pelnīt naudu vienkārši piesaistot maksimāli daudz sekotājus un ar to stāsts ir galā. Bet realitātē, influencerim jāmēro sarežģīts un garām darba stundām piepildīts ceļš, lai cilvēki to ievērotu un ieklausītos.
Mūsdienu ekonomikas stāvoklis ir izveidojis situāciju, kurā sociālo tīklu izmantošana ir viens no izdevīgākajiem veidiem, kā pievērst uzmanību un sasniegt lielu auditoriju. Ja lieli uzņēmumi nespēj nodrošināt personīgu pieeju katram klientam, ietekmētājs var būt viens no palīginstrumentiem, lai radītu personīgo saikni starp uzņēmumu un patērētāju. Influenceriem ir būtiska loma uzņēmuma mārketingā, jo tā ir uzņēmuma iespēja izdevīgi un mūsdienīgi reklamēt produktu vai pakalpojumu. Influenceris ne vienmēr vēlas apmaksu naudā, bet bieži vien sadarbības rezultātā uzņēmums influencerim piedāvā produktu vai pakalpojumu, kas ir pievilcīgi abām pusēm.
Prāvs pulks sekotāju sociālajos tīklos liecina, ka cilvēks ir populārs. Bet, lai šim cilvēkam būtu lietderīga nozīme, ir jābūt arī auditorijas uzticībai. Kā var noteikt, vai influenceris ir uzticams? Pirmkārt, influencera profilā nevajadzētu būt vairākiem ziņojumiem ar sponsorētiem produktiem vai pakalpojumiem. Otrkārt būtiska ir arī influencera kvalifikācija vai izglītība, piemēram, vai modes ietekmētājs ir arī profesionāls stilists, vai veselīga uztura ietekmētājs ir arī kvalificēts uztura speciālists?
Ja ir vēlme reklamēt vai, tieši otrādi, iegūt informāciju par preci vai pakalpojumu, jāatrod piemērots influenceris, kuram šo uzdevumu uzticēt vai arī kurš šo preci jau reklamē. Kur tādus atrast? Šobrīd ir izveidotas influenceru datu bāzes, kurās tiek veikti dažāda veida kvalitātes mērījumi, piemēram, ietekme, saturs, reputācija un uzticamība. Ir iespējams noteikt influencera rādītāju sekmību, līdz ar to atlasīt piemērotākos ietekmētājus konkrētam uzņēmumam un mērķim.