Vai OCTA miljonu afēra tiks apturēta?

© Pixabay.com

Pirms dažām dienām Saeimā, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē 2 lasījumā pieņēma izmaiņas obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) likumā, kuras cerams apturēs LTAB (Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs), Finanšu Ministrijas un Jaunās Vienotības Jāņa Reira pagājušā gadā veikto kliedzoši nekaunīgo mēģinājumu izvilkt no Latvijas iedzīvotājiem miljonus EUR katru gadu, nosakot obligātu OCTA par automašīnām, kuras netiek lietotas.

Patiesie labuma guvēji no šīs afēras būtu Latvijas OCTA apdrošināšanas sabiedrības un to izveidotā biedrība Latvijas Transportlīdzekļu Apdrošināšanas birojs (LTAB), kuri saņemtu savos kontos daudzus miljonus EUR. LTAB šajā gadījumā bija instruments, lai ietekmētu gan Jaunās Vienotības Jāni Reiru, gan arī Finanšu ministrijas atbildīgos ierēdņus, tā lai šie OCTA likuma grozījumi slepus un nemanot tiktu iekļauti lielākā OCTA likumu grozījumu paketē un deputātiem to nezinot (neapzinoties) tiktu apstiprināti.

Nesen veiktās OCTA likuma izmaiņas, gan manā ieskatā, nav atcēlušas visas ne ļoti taisnīgās normas par OCTA obligātumu tiem transporta līdzekļiem, kuri netiek izmantoti. Patreizējā redakcijā ir paredzēts padarīt OCTA obligātu transporta līdzekļiem, kuri nelietoti atrodas publiskā telpā - stāv uz ielas vai daudzdzīvokļu namu pagalmos. Tātad apdrošinātāji ņems nepamatotu OCTA naudu no pašiem nabadzīgākajiem iedzīvotājiem - tiem, kuriem nav privātmājas vai citas privātas vietas, kur novietot savu automašīnu. Tādu “kompromisu” ir izperinājuši LTAB un Finanšu ministrija. Manā skatījumā tas ir nožēlojami. LTAB vadītāja gandrīz vienīgais arguments pret nelietoto automašīnu OCTA atcelšanu un par labu nepamatotu OCTA miljonu iekasēšanai, ir automašīnu pašaizdegšanās iespējamība, kas varētu bojāt ēkas un citas automašīnas. Arguments ir visai smieklīgs un pasniegts bez jebkādiem datiem un ekonomiskā pamatojuma, bez objektīva salīdzinājuma, cik naudas bija plānots iekasēt no visām satiksmē nelietotajām automašīnām un cik varētu būt izmaksas no iespējamiem ugunsgrēkiem. Tāda šobrīd ir mūsu Finanšu ministrija un mūsu LTAB, kas ir apdrošinātāju savstarpējā biedrība, kurai pagaidām ir ar OCTA likumu piešķirtas ļoti plašas pilnvaras, tai skaitā likumdošanas iniciatīvās.

Ja nu tiešām pašaizdegšanās ir ļoti liels risks trešām personām, tad transporta līdzekļu īpašnieki var brīvprātīgi nopirkt sev OCTA bez LTAB plānotajām un JV Finanšu Ministrijas atbalstītajām miljonus vērtajām obligātuma spīlēm. Savukārt, neapdrošinātu transporta līdzekļu nodarītos zaudējumus trešām personām atlīdzina LTAB, kurš pēc tam regresā vēršas pret neapdrošinātā transporta līdzekļa vadītāju un īpašnieku. Mēs no LTAB labprāt gribētu zināt - cik liela ir neatgūtā regresa summa salīdzinot pret pārējo visu OCTA prēmiju Latvijā? Cik procenti no kopīgās OCTA prēmijas, kas gada laikā tiek samaksāta? Šādus skaitļus šādā kontekstā pagaidām publiski mēs dzirdējuši neesam. Pagaidām arī publiski neesam dzirdējuši cik OCTA atlīdzības ir izmaksātas par mājās aizdegušos elektroskūteru izraisītiem ugunsgrēkiem, jo arī šim transporta līdzeklim tagad OCTA ir obligāta.

* * *

Dr. Agris Auce, SIA A TurboC 4U, PABA (Latvijas Profesionālo Apdrošināšanas brokeru Asociācija) valdes loc