Pētījums: daudzi vecāki nezina, kur vērsties bērna uzvedības traucējumu gadījumā

© Pixabay

Latvijā vecākiem, kuri audzina bērnus ar uzvedības vai saskarsmes traucējumiem, trūkst saprotamas un vienotas informācijas par pieejamo palīdzību, secināts Latvijas Bērnu atbalsta fonda (LBAF) pētījumā.

Pētījuma mērķis bija apzināt šo ģimeņu ikdienas pieredzi un vajadzības Latvijas reģionos un izstrādāt priekšlikumus atbalsta sistēmas uzlabošanai. Pētījumā piedalījās vecāki, izglītības iestāžu darbinieki un dažādu jomu speciālisti, piemēram, sociālie darbinieki un policisti no visiem Latvijas reģioniem. Secinājumi par situāciju tika iegūti ar aptauju, interviju, fokusgrupu un diskusiju palīdzību.

Novērots, ka daudzi vecāki, kuri audzina bērnu ar uzvedības traucējumiem, jūtas pamesti, apjukuši un izdeguši. Vienlaikus pašreizējā atbalsta sistēma tiek vērtēta kā sadrumstalota un nepietiekama.

Saskaņā ar pētījumu biežākās problēmas, ar ko ģimenes saskaras, ir bērna uzvedības un mācīšanās grūtības. Visbiežāk bērni ar uzvedības traucējumiem vai saskarsmes grūtībām tos izjūt mācībās. Viņiem bieži diagnosticē uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu (UDHS) vai autiskā spektra traucējumus (AST).

Vēl secināts, ka daudziem pedagogiem, speciālistiem, tostarp vecākiem, trūkst zināšanu darbā ar šiem bērniem, kas var izraisīt situācijas, kad bērni tiek "izstumti" no skolas vides, pārkāpjot iekļaujošās izglītības principus.

Problemātisks ir arī speciālo pedagogu, asistentu un citu atbalsta personu trūkums. Vienlaikus šiem speciālistiem bieži vien novērojams "pārslogojums un izdegšana".

Tāpat secināts, ka starp dažādām atbildīgajām iestādēm - izglītības iestādēm, sociālajiem dienestiem, medicīnas iestādēm - sadarbība bieži ir fragmentēta un neefektīva, kas kavē mērķtiecīgas palīdzības sniegšanu ģimenēm.

Pētījuma autori arī norāda uz nepieciešamību nekavējoties rīkoties, izvirzot piecus galvenos ieteikumus valsts un pašvaldību līmenī.

Pirmkārt, jāizveido vienota un saprotama informācijas platforma internetā, kur vecāki varētu atrast visu nepieciešamo par diagnozēm, palīdzības iespējām un praktiskiem soļiem. Otrkārt, jāpalielina finansējums un jānodrošina lielāks speciālistu skaits, īpaši izglītības iestādēs. Tostarp pētījuma autori rosina grozīt normatīvo regulējumu, lai asistenti bērniem būtu pieejami jau no triju gadu vecuma.

Vienlaikus jāpilnveido iestāžu savstarpējā sadarbība, skaidri definējot atbildību un uzdevumus, kā arī jāattīsta digitālās sistēmas informācijas apmaiņai un uzdevumu izpildes uzraudzībai.

Nepieciešamas regulāras, praktiskas apmācības skolotājiem un speciālistiem darbam ar bērniem ar uzvedības traucējumiem.

Līdztekus pētījuma autori uzsver nepieciešamību vairot sabiedrības izpratni par bērniem ar īpašām vajadzībām, organizējot sabiedrības informēšanas kampaņas.

LBAF aicina vecākus iesaistīties, sniedzot atgriezenisko saiti par pētījuma secinājumiem un ieteikumiem, aizpildot īsu aptauju interneta vietnē "ej.uz/petijums_LBAF". Fondā norāda, ka vecāku viedoklis ir svarīgs turpmākas politikas un palīdzības veidošanā.

LBAF ir sabiedriskā labuma organizācija, kas darbojas kopš 1994.gada un sniedz atbalstu bērniem ar īpašām vajadzībām un krīzes situācijās nonākušām ģimenēm visā Latvijā. Ikdienā fonds nodrošina arī sociālās rehabilitācijas pakalpojumus bērniem ar saskarsmes grūtībām un viņu piesaistes personām.

Pētījums "Ģimeņu, kurās aug bērns ar uzvedības traucējumiem un saskarsmes grūtībām, vajadzības" tapis ar Sabiedrības integrācijas fonda (SIF) finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.