NMPD rīcību lūgts izvērtēt 17 reizes; pārbauda arī citu mediķu darbu

© Vladislavs Proškins/F64

Šajā gadā par Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) darbu Veselības inspekcija saņēmusi 17 iedzīvotāju sūdzības. Iedzīvotāji gan sūdzējušies arī par citiem veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem, vēsta lsm.lv.

Šajā gadā, kad Covid-19 pandēmija smagi iedragājusi veselības aprūpes sistēmu un mediķi bijuši spiesti ierobežot pakalpojumu pieejamību, iedzīvotāji vairākkārt šaubījušies, vai mediķi nav pārkāpuši kādas sava darba robežas. Pēdējais skaļākais jautājums radās par to, vai NMPD darījis visu iespējamo izsaukumā pie sporta trenera Inga Eiduka, kurš, kā zināms, vēlāk gan devās mūžībā. Šajā gadījumā gan dienests atspēkoja šaubas, norādot, ka izsaukuma datos redzama katra veiktā darbība un ka tās nepārkāpj vadlīnijas.

Veselības inspekcijas pārstāve Elīna Ermansone Latvijas radio paskaidroja - šogad par NMPD darbu kopumā saņemtas 17 iedzīvotāju sūdzības, un tās ir dažādos izskatīšanas stāvokļos.

"Pārsvarā tās ir par savstarpējās komunikācijas problēmām. Pacientu un radinieku ieskatā, nepietiekami izvērtē veselības stāvokli un laikus nenogādā uz ārstniecības iestādi. Nākas arī izsaukt atkārtoti ātro palīdzību," pastāstīja inspekcijas pārstāve.

Ermansone gan skaidroja, ka sūdzības tiek saņemtas ne tikai par NMPD mediķiem. Tās saņem arī par citiem veselības aprūpes sistēmas darbiniekiem. Tikmēr NNMPD pārstāve Ilze Bukša Latvijas Radio skaidroja - dienestā vienmēr vadās pēc vadlīnijām, un apstiprinātie kritēriji tiek ņemti vērā arī, lemjot par palīdzības sniegšanu un hospitalizāciju. Dienestā ir pieņemti lēmumi zemākas prioritātes izsaukumus konsultēt pa tālruni, taču nekad neatliekamās situācijās dienests palīdzību neatsaka.

Bukša arī atgādināja, ka Latvijā pirms pandēmijas NMPD steidzies palīgā gadījumos, kuros citviet Eiropā neatliekamās palīdzības brigādi nesūta. Pandēmija parādījusi, ka arī Latvija šobrīd to nevar atļauties.

Veselības inspekcijas pārstāve Ermansone atgādināja, ka iedzīvotājiem ir tiesības un ir pat vēlams informēt inspekciju, ja rodas aizdomas par kādiem ārstniecības personu pārkāpumiem.

"Ja ārstniecības persona atsaka sniegt pakalpojumu iedzīvotājam, tad viņam ir jāvēršas Veselības inspekcijā, zvanot pa norādīto tālruni vai rakstot uz e-pastu - bridinajums@vi.gov.lv," norādīja Ermansone.

Viņa gan norādīja, ka bieži vien, izvērtējot sūdzību, nākas secināt, ka tai gluži nav bijis pamats un mediķi darījuši visu, ko konkrētajā situācijā spējuši. Tāpat arī iedzīvotāji bieži neatliekamo medicīnisko palīdzību saucot ļoti novēloti, un tad, izvērtējot konkrētos gadījumus, nākas secināt, ka smagas sekas vai nāve bijusi nenovēršama.

Veselība

Kāds Latvijas uzņēmums jau ilgstoši izplata brošūras ar stāstiem par brīnumainu izārstēšanos, klātienes izbraukumos arī tirgojot reklamētos uztura bagātinātājus. Lai arī pirms gada Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir brīdinājis iedzīvotājus par šo maldinošo reklāmu, nekādu sodu uzņēmumam tā arī neuzlika un darbību neierobežoja, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “De facto”.

Svarīgākais