Selēns, svarīgs dzīvības procesu dalībnieks

 
©Depositphotos

Ziema pagaidām ne šāda, ne tāda, bet sākam jau runāt par pavasara nogurumu. Tam ir gan dabiski, gan mūsu pašu izraisīti cēloņi. Tiek skaidrots, ka nogurums ir organisma veģetatīva reakcija uz pārmaiņām dabā, jo vielmaiņa un hormonu ražošana jāpielāgo dabiskajam apgaismojumam un gaisa temperatūrai, bet tas neizdodas uzreiz, tāpēc vajadzīgs pārejas periods, kas var izpausties ar miegainību un enerģijas trūkumu. Savukārt mēs paši veicinām nogurumu ar savu haotisko dzīvesveidu, pārslodzi, nepilnvērtīgu uzturu un kaitīgiem ieradumiem.

Ja cilvēkam ir spēku izsīkums, kļūst grūti piecelties no rītiem, viņš sajūt vājumu un sāpes muskuļos, bet ārsts neatrod nekādas veselības problēmas, tā varētu būt mikroelementa selēna trūkuma pazīme. Nav nejaušība, ka pirms vairāk nekā 35 gadiem Pasaules veselības organizācija oficiāli atzinusi selēnu par vienu no svarīgākajām cilvēka uztura sastāvdaļām. Pierādīts, ka bez šā mikroelementa būtībā nenotiek neviens dzīvei svarīgs process mūsu organismā. Selēns ir gandrīz visu fermentu un hormonu sastāvdaļa. Tālāk - pazīmes, kas liek domāt par selēna trūkumu.

Jūs dzīvojat Baltijas valstīs

Baltijas jūras reģions atzīts par vienu no teritorijām, kur augsnē, līdz ar to arī augkopības un dzīvnieku izcelsmes produktos, ir vērojams selēna trūkums. Tā ir arī citām Eiropas valstīm raksturīga iezīme. Aprēķināts, ka eiropieši ikdienā vidēji uzņem 27-70 mikrogramu selēna, kamēr ASV iedzīvotāji uzņem vidēji 106, bet venecuēlieši 200-350 mikrogramu. Piektā daļa eiropiešu nesaņem ieteiktos 55 mikrogramus selēna dienā. Somijā, kur selēna saturs augsnē ir ļoti zems, selēna deficīta problēma tiek risināta valsts līmenī. Kopš pagājušā gadsimta 80. gadiem tur darbojas likums par visu lauksaimniecībā izmantojamo minerālmēslu bagātināšanu ar selēnu. Pievienojamais selēna daudzums laika gaitā ticis mainīts, gan palielinot, gan samazinot, šobrīd tas ir 15 mg/kg.

Vide un pārtika nav ekoloģiski tīra

Selēns rūpējas par šūnu veseluma saglabāšanu. Tas ir spēcīgs antioksidants, kas kopā ar E vitamīnu aizsargā organisma šūnas no brīvajiem radikāļiem, tieši tāpēc selēns ir viens no svarīgākajiem mikroelementiem, kas nodrošina imunitātes saglabāšanu un organisma attīrīšanu no visa nevajadzīgā un kaitīgā. Selēns «savāc» smagos metālus, un tie tiek izvadīti no organisma. Selēns veiksmīgi aizsargā cilvēku no nitrītu un nitrātu toksiskās ietekmes. Un, kas ir īpaši svarīgi cilvēkiem gados, izvada no aknām kaitīgos produktus, kas tur nonākuši sintētisko vielu sadalīšanās rezultātā, tostarp mazina zāļu lietošanas negatīvās sekas.

Selēna trūkums uzturā

Selēns ir zivīs un jūras produktos, cūkgaļā, liellopu un aitas gaļā, putnu gaļā, īpaši aknās, nierēs. Tas atrodams arī olās un pienā. Diemžēl termiskas apstrādes laikā daļa selēna iet zudumā. Vēl šo mikroelementu satur pilngraudu miltu izstrādājumi, brūnie rīsi, kviešu klijas, kā arī Brazīlijas rieksti, tomāti, pupiņas, sēnes, ziedkāposti, ķiploki, ķirbji, pastinaki. Izpētīts, ka no augu valsts produktiem organisms spēj uzņemt mazāk selēna nekā no dzīvnieku izcelsmes produktiem. Jāņem vērā arī reģions, kur attiecīgais produkts audzēts, jo tad, ja selēna trūkst augsnē, tas nenonāk arī augos.

Problēmas ar vairogdziedzeri

Selēns veicina fermenta darbību, kas atbildīgs par galvenā vairogdziedzera hormona tiroksīna pārstrādi bioloģiski aktīvā formā - tā savukārt ietekmē vielmaiņu un visu orgānu funkcijas. Papildus tam selēns uzlabo joda uzsūkšanos un aizsargā audus pret šūnas ārdošu brīvo radikāļu iedarbību. Vairogdziedzeris regulē praktiski visu cilvēka orgānu sistēmu funkcijas, ražojot un izdalot asinsritē hormonus. Ja vairogdziedzera hormonu trūkst, vielmaiņa palēninās, kas izraisa aptaukošanos un ātru nogurdināmību. Ja šo hormonu ir par daudz, iespējams svara zudums, pastiprināta svīšana un paātrināta sirdsdarbība. Pamanot šādas pazīmes, noteikti jādodas pārbaudīties pie ģimenes ārsta vai endokrinologa. Arī tad, ja nekādu sūdzību nav, vismaz reizi mūžā mediķi iesaka profilaktiski pārbaudīt vairogdziedzera veselību. Ļoti svarīgs parametrs ir arī selēna un joda attiecība organismā.

Jūs neapmierina sava āriene

Ja ir pietiekams selēna daudzums organismā, vairogdziedzeris darbojas pareizi un rada pareizi funkcionējošus selēnatkarīgos proteīnus. Tas palīdz organismam uzturēt normālu vielmaiņas ātrumu un radīt vajadzīgo enerģijas daudzumu, lai nodrošinātu katras konkrētas šūnas svarīgākās funkcijas. Rezultātā nagi aug normālā ātrumā, un tiem ir pareizs biezums un stiprums, normalizējas arī matu augšanas ātrums, mazinās galu šķelšanās. Pateicoties normālam vielmaiņas ātrumam, organisms pārstrādā uzturvielas, ieskaitot olbaltumvielas, taukus un ogļhidrātus, tādā veidā, ka tās viegli pārvēršas enerģijā, nevis uzkrājas organismā. Selēns nodrošina gludu, samtainu ādu, sekmē brūču sadzīšanu, palīdz uzturēt labu redzi. Visas šīs dažādās organisma funkcijas tā vai citādi kontrolē selēnatkarīgās olbaltumvielas, ko izstrādā vairogdziedzeris. Organismam svarīgākie proteīni selēnu saņem pirmie. Praksē tas nozīmē, ka selēna trūkums vispirms izpaužas kā problēmas ar matiem un nagiem vai lieko svaru. Pēc tam nāk imūnsistēmas un citu organisma sistēmu kārta. Papildus selēna lietošana var palīdzēt izvairīties no šādām problēmām.

Jūs ciešat no celiakijas

Celiakija ir glutēna nepanesības izraisīta autoimūna slimība. Glutēns jeb lipeklis ir olbaltumviela, kas sastopama kviešos, rudzos un miežos un pat nelielā daudzumā izraisa imūnsistēmas vēršanos pret paša cilvēka organismu, kā rezultātā tiek bojātas tievo zarnu gļotādas bārkstiņas, līdz ar to traucējot uzturvielu uzsūkšanos. Ja jūs ciešat no celiakijas, tad noteikti jāpadomā par to, kā nodrošināt organismu ar pietiekamu selēna daudzumu.

Tandēmā ar cinku

Pētījumos noskaidrots, ka selēns iet roku rokā ar cinku. Cinks ir iesaistīts daudzos procesos organismā, tas ietilpst vismaz 3000 dažādu cilvēka ķermenī sastopamu olbaltumvielu un vairāk nekā 200 fermentu sastāvā. Cinks ir nepieciešams spēcīgai imunitātei, garšas un ožas asumam, prostatas un zarnu trakta veselībai, normālai smadzeņu darbībai, veselīgam miegam u. c.

Ja organismā ir pietiekami daudz cinka, tiek veicināta balto asinsķermenīšu ražošana un tie spēj efektīvāk cīnīties ar infekcijām. Cinkam ir nozīme gan slimību profilaksē, gan atlabšanas procesā. Pasaulē iecienīti ir cinku saturoši pretsaaukstēšanās līdzekļi, jo novērots, ka tie palīdz pat uz pusi samazināt slimošanas ilgumu un simptomu smagumu.

Par cinka uzņemšanu jārūpējas katru dienu, jo organisms neveido cinka rezerves. Uzturā cinka avoti ir liellopu gaļa, cūkgaļa, jūras produkti, aknas, diedzēti kviešu graudi, ķirbju sēklas, sezama sēkliņas, ķiploki, zirņi, pētersīļi, brūnie rīsi, sēnes, tumšā šokolāde, Brazīlijas rieksti, pistācijas u. c. Elpceļu vīrusu aktivitātes sezonā var papildus lietot aptiekās nopērkamus produktus, kuri satur cinku.

***

Der ielāgot:

• Saskaņā ar Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes (EFSA) datiem organiskais selēns uz selēna rauga bāzes ir drošāks lietošanai nekā neorganiskais selēns. Pierādīts, ka organismā tiek uzņemti gandrīz 89 procenti no tajā esošā selēna un tas spēj iekļauties organisma selēnatkarīgajās olbaltumvielās. Organiskā selēna atlikumu, ja gadījies to uzņemt par daudz, ķermenis ir spējīgs izvadīt, bet neorganiskais selēns paliek, visvairāk - aknās.

• Speciālisti iesaka nepārsniegt selēna uzņemšanas normas. Par selēna pārdozēšanu var liecināt slikta elpa un metāliska garša mutē. Pieaugušām sievietēm diennaktī jāsaņem 100-110 mikrogramu selēna, grūtniecēm un barojošām māmiņām - līdz 400 mikrogramu selēna katru dienu. Veseliem pieaugušiem vīriešiem diennaktī vajadzīgi 140 mikrogrami selēna diennaktī. Precīzāku informāciju var vaicāt farmaceitam.

• Pievērsiet uzmanību tam, kādus vitamīnus, īpaši multivitamīnu kompleksus, jūs lietojat. Vienlaicīga vairāku šādu produktu lietošana var izraisīt ne tikai selēna, bet arī citu sastāvdaļu pārdozēšanu.