Vērtīgs padoms! Ko darīt garīgās atslodzes dienā

 
©depositphotos.com

Ja cilvēks jūtas slikti fiziski, piemēram, ir saaukstējies, tad pilnīgi pašsaprotama un atbildīga ir doma, ka derētu palikt mājās, atpūsties un ārstēties, un katram ir daudzmaz zināms, ko tieši vajadzētu darīt – pagulēt, dzert zāļu tējas, uzēst jogurtu ar labajām baktērijām, skalot kaklu vai degunu un tā joprojām. Pēdējā laikā tiek atzīts, ka brīvu dienu vajadzētu ņemt arī garīgās veselības uzlabošanai, jo par nopietnu problēmu kļūst stress un izdegšanas draudi.

Pagaidām gan tā nav īpaši ierasta prakse, tāpēc ne visiem, tostarp darba devējiem, ir skaidrs, kā noteikt, ka šāda garīgās atslodzes diena ir nepieciešama, un kā to izmantot, lai varētu atgriezties darbā ar svaigiem spēkiem.

Kad tas ieteicams

Amerikāņu psihologi iesaka izbrīvēt dienu, ko veltīt savai garīgajai veselībai, ja cilvēks jūt, ka viņam kļūst arvien grūtāk tikt galā ar visu, kas darbdienas laikā jāpadara, kaut arī situācija vēl nav kļuvusi kritiska; ja manāms, ka pieaug spiediens un slodze ir par lielu - to mēdz raksturot kā «sveces dedzināšanu no abiem galiem». Ienākot pa darbavietas durvīm, pārņem nemiers, tas pastiprinās darbdienas gaitā, ir zudis darbaprieks. Garīgās atslodzes dienas regulāri ieteicamas arī tiem, kuri jau cieš no trauksmes un depresijas, ko radījuši ar darbu nesaistīti apstākļi, piemēram, šķiršanās, tuvinieka slimība vai nāve.

Ko šajā dienā darīt

Tas, kā pavadīt garīgās atslodzes dienu, atkarīgs no katra cilvēka individuālās situācijas. Tiem, kuri jūtas pilnīgi izsmēluši savus spēkus, labākais risinājums var būt vienkārši pasīva atpūta. Ja enerģijas ir pietiekami daudz, lai nodotos aktīvākiem pasākumiem, tad var izvēlēties kādu nodarbi, kas uzlabo garastāvokli, taču tai jābūt vieglai un nenogurdinošai. Ļoti labi, ja var atrast kaut ko iedvesmojošu, vai tas būtu kāds publicēts dzīvesstāsts, dokumentāla filma vai psihologu padomu grāmata. Ieteicamas ir nodarbes, kurām ir zinātniski pierādīta saistība ar laimes hormonu izdalīšanos organismā - dabas baudīšana, vingrošana, tikšanās ar labu draugu. Galvenais, lai šī diena būtu veltīta tev pašam un tu pats atrastos savā uzmanības centrā. Var parūpēties par savu ārieni, piemēram, apmeklēt frizieri vai manikīra meistaru, ja tas sniedz gandarījumu, var arī nedaudz kārtot māju, jo daudziem cilvēkiem sakārtota un veselīga apkārtēja vide palīdz sakārtot arī iekšējo pasauli un justies labāk.

Ko nedarīt

Garīgās atslodzes dienā pilnīgi jādistancējas no darba lietām. Nekādā gadījumā nevajag ņemt darbu uz mājām, pat veikt dažus telefona zvanus vai atbildēt uz pāris elektroniskajām vēstulēm. Tas nepalīdzēs atgriezties darbā ar atjaunotiem spēkiem un nesagādās prieku. Šis laiks nav jāziedo arī neatrisinātu nepatīkamu sadzīves problēmu risināšanai vai rūpēm par ģimenes locekļiem. Tā ir diena, kad jārūpējas tieši par sevi, un tas nav nekāds egoisms. Lai varētu rūpēties par citiem, vispirms jāatjauno pašam savi spēki. Lai ko jūs darītu, lai kā sevi lutinātu, nejūtieties vainīgi, ka esat veltījuši šo dienu vienīgi sev, norāda psihologi.

Ja ar to vien par maz

Ja situācija ir nopietnāka, nekā cilvēks apzinās, tad jāmeklē profesionāla palīdzība vai arī jādomā par lielākām pārmaiņām savā dzīvē. Ja viņš pēc garīgās atslodzes dienas tik un tā jūtas iztukšots un nav atguvis spēkus, tad, iespējams, jāsāk domāt par darbavietas vai profesijas maiņu, varbūt jāievieš pārmaiņas attiecībās un dzīvesveidā, varbūt pienācis laiks doties vizītē pie psihologa vai psihoterapeita. Ja, atgriežoties darbā, pat pēc garīgās atslodzes dienas ir grūti koncentrēties, bieži gribas raudāt, pārņem nervozitāte un ir grūti nomierināties, tā ir zīme, ka ieteicams tikties ar psihoterapeitu. Kad cilvēks iemācās periodiski veltīt laiku sev pašam un regulāri apmeklēt psihoterapeitu, tam ir ļoti labs dziedinošs iespaids. Speciālisti arī uzsver, ka ikvienam ir jāiemācās izprast savas emocionālās vajadzības un apzināties, kādi faktori viņam izraisa stresu, lai ar tiem varētu veiksmīgi tikt galā, negaidot, līdz pienāks pilnīgs spēku izsīkums.