Sagatavo savas locītavas ziemai

 
©Depositphotos.com

Ja vasarā esi labi atpūties, rūpējies par saprātīgu kustību daudzumu, ceļojis, baudījis dabu un ar prieku darbojies dārzā, tad neatkarīgi no gadu skaita tev vajadzētu būt maksimāli labā formā un arī viens no pēdējiem sezonas darbiem dārzā, rudens lapu grābšana, sokas viegli, nejūtot diskomfortu locītavās. Ja tas tomēr jūtams, pēdējais laiks kaut ko darīt locītavu veselības labā.

Vispirms jau nevajadzētu pieļaut, ka vasarā un rudenī locītavas tiek pārpūlētas, bet ziemā atstātas bez darba. Visi ikdienā darāmie darbi jāplāno tā, lai slodzes periodi mītos ar atpūtu un lai locītavām nodrošinātu daudzveidīgas kustības. Ja šos ieteikumus ignorē, vienas no biežākajām sekām ir osteoartrīts - pakāpeniski progresējošs locītavu skrimšļa un apkārtējo audu bojājums, kas rodas tāpēc, ka locītavās pasliktinās vielmaiņa, tiek bojāts skrimslis un attīstās iekaisums. Osteoartrīts visbiežāk skar gūžas, ceļa, pleca, mugurkaula kakla un jostas daļas, kā arī pirkstu sīkās locītavas. Locītavas zaudē gludo slīdvirsmu, deformējas, tur veidojas kaulaudu izaugumi; muskuļi ap skrimšļaudiem atslābst, kļūst sāpīgi.

Statistika liecina, ka osteoartrīts ir bieži sastopams cilvēkiem pēc 60-65 gadu vecuma. Te summējas gan ģenētiskie faktori, gan nepareiza dzīvesveida sekas, regulāra nepiemērotu apavu valkāšana, liekais svars u.c. Stāvokli bieži sarežģī arī dažādas blakus slimības. Ja problēmas skar ceļu un gūžu locītavas, diskomforts var būt diezgan liels. Sajūtot nelielas sāpes locītavās, cilvēki bieži vien cer, ka tās pāries pašas no sevis, vai arī lieto pretsāpju līdzekļus, kas uz laiku sniedz atvieglojumu. Tomēr vajadzētu iet pie ārsta, lai precīzi noskaidrotu diagnozi un saņemtu pareizu ārstēšanu, kas ļauj kavēt skrimšļa nodilumu, remdēt sāpes un maksimāli saglabāt locītavu kustīgumu.

Nepārtraukt vingrošanu

Liela nozīme locītavu veselībā ir fiziskajām aktivitātēm. Ja ilgāku laiku nav vingrots, ieteicams fiziskās aktivitātes uzsākt pakāpeniski, pamazām vingrošanas ilgumu palielināt, sasniedzot ieteicamās 300 minūtes nedēļā. Tāpat cilvēkiem vecumā virs 64 gadiem ieteicamas muskuļus stiprinošas fiziskās aktivitātes visām muskuļu grupām vismaz divas reizes nedēļā (kāju, roku, krūšu, vēdera, muguras, plecu muskuļiem). Vismaz trīs reizes nedēļā vēlamas fiziskās aktivitātes, kas uzlabo līdzsvaru un koordināciju, tā samazinot kritienu un traumu risku. Slodze jāizvēlas atbilstoši katra cilvēka varēšanai, vislabāk - konsultējoties ar fizioterapeitu, kura uzdevums ir ne tikai risināt konkrētas pacienta problēmas, bet arī izskaidrot, kā darbojas viņa ķermenis. Vislabāk, ja var atļauties individuālas nodarbības fizioterapeita vadībā, jo katrs cilvēks ir pilnīgi unikāls, atšķiras gan problēmas, gan spēja apgūt un izpildīt vingrinājumus.

Nenest smagumus

Tas ir kaitīgi ne tikai roku locītavām, bet arī ceļiem un gūžu locītavām. Patiesībā pēc smagumu nešanas cilvēkam būtu uz pāris stundām vienkārši jāatlaižas gultā, lai atpūstos, taču tam nav laika. Tāpēc jādomā, kā atvieglot darbu un sadzīvi. Strādājot saimniecībā, smagāku priekšmetu pārvietošanai jāizmanto ķerra vai ratiņi, bet iepirkumus no veikala vajadzētu vest velkamā somā ar rāmi un ritentiņiem. Par smagumu nēsāšanu var uzskatīt arī lieko svaru. Pierādīts, ka aptaukošanās krietni palielina osteoartrīta risku un paātrina tā attīstību, ja cilvēks jau saslimis.

Ja locītavas sāp

Ieteicams pavērot savas sajūtas, censties izprast sāpes un emocijas, kā arī apdomāt, kādas praktiskas dzīvesveida izmaiņas derētu veikt, lai labāk varētu sāpes kontrolēt. Sevis pazīšana palīdz arī mērķtiecīgāk un produktīvāk sadarboties ar mediķiem, saņemt piemērotākos ieteikumus un ārstēšanu. Ergoterapeits var iemācīt, kā taupīt enerģiju un laiku. Svarīgi ir arī izrunāt šos jautājumus ģimenē, jo ļoti iespējams, ka nāksies pārdalīt ģimenes locekļu pienākumus mājsaimniecībā. Artrīta radītie ierobežojumi ietekmē attiecības ar tuviniekiem. Sāpes nereti iet roku rokā ar depresiju - ar to nav jācīnās vienatnē, bet jāmeklē profesionāla medicīniska palīdzība un līdzcilvēku atbalsts.

Ja artrīts jau attīstījies tik tālu, ka liek sevi manīt ikdienā, tad jādomā, kā atvieglot savas ikdienas aktivitātes. Labāk justies palīdz ērti apavi bez papēžiem, ar pietiekami platu purngalu, biezu un mīkstu zoli, pietiekami dziļi, bez cietām augšmalām. Pietiekami gara un parocīga kurpju lāpstiņa atvieglo apavu uzvilkšanu. Pietiekami augsti krēsli un gultas atvieglo apsēšanos, apgulšanos un piecelšanos. Ar laiku, iespējams, noderēs arī automašīnas pārveidojumi, kas atvieglo un padara drošāku mašīnas vadīšanu cilvēkiem ar locītavu problēmām.

Veselīgs uzturs

Artrīta profilaksei un arī tad, ja tas sācies, ir ļoti svarīgi lietot daudzveidīgu uzturu no dažādām produktu grupām. Vēlams ēst daudz augu valsts izcelsmes produktu - dažādus graudaugus, dārzeņus, augļus, mērenās devās - piena un gaļas produktus; nelielā daudzumā vēlami nepiesātinātie tauki, bet jāizvairās no piesātinātajiem. Nedrīkst aizmirst dzert pietiekami daudz ūdens.

Litozin® + Kolagēns II

Publicitātes foto

Litozin® + Kolagēns II ir augstas kvalitātes dabas produkts, kas satur mežrozīšu pulvera ekstraktu, otrā tipa kolagēnu, kas vajadzīgs skrimšļiem, hialuronskābi, varu un C vitamīnu, kas palīdz uzturēt veselas un elastīgas locītavas. Gan mežrozīšu aktīvo vielu kompleksa, gan kolagēna īpašības ir pētītas atsevišķi, un tas produkta radītājiem dod pamatu uzskatīt, ka ilgtermiņā šāda kombinācija nodrošinās labāku efektu locītavām, saistaudiem, skrimšļiem un kauliem, jo visi komponenti darbosies sinerģiski - savstarpēji veicinās cits cita iedarbību. Dienas deva ir tikai viena tablete. Produkts ieteicams osteoartrīta profilaksei, kā arī cilvēkiem ar palielinātu slodzi locītavām - tiem, kuri mīl sportot, strādā smagu fizisku darbu, arī personām ar palielinātu ķermeņa svaru. Iesaka Latvijas Pieaugušo reimatoloģijas biedrība.

*

Promo raksts tapis sadarbībā ar SIA Orkla Care

 

Rīgas namu pārvaldnieks