Izlasi! Daži svara zaudēšanas knifiņi
 
©depositphotos.com

Cīņa ar liekajiem kilogramiem ir ilglaicīgs un reizēm, ko tur liegties, arī garlaicīgs pasākums. Labi, ja izdevies atrast savu uztura speciālistu, kurš sniedz ieteikumus, palīdz uzturēt apņemšanos un kritiski vērtēt informācijas gūzmu un pieredzes stāstus, kas gāžas virsū no dažādiem avotiem.

Ja kāds ir uz šī ceļa nostājies, tad viņš pamazām iegūst pats savu pieredzi un sāk saprast, kuri paņēmieni viņam der, bet kurus labāk atstāt citiem, kuri sniedz gaidīto rezultātu, bet kuri nav pūļu vērti. Un ir arī dažādas nelielas nianses, kuru nozīme nav izšķiroša, bet kas tomēr ir palīdzējušas tievētājiem spert soli tuvāk panākumiem.

Bieži dzirdams ieteikums ir neiet uz ēstuvēm, bet gatavot ēdienus mājās no svaigiem produktiem, nevis no pusfabrikātiem. Mājās pat sienas palīdz. Attiecībā uz tievēšanu gan mēdz būt arī otrādi - pavadot daudz laika mājās, rūpējoties par saimniecību un gatavojot ģimenei ēst, ir izredzes uzaudzēt vēl lielāku riepu. Garlaicīgie uzkopšanas darbi paņem daudz enerģijas, tāpēc gribas par tiem sevi atalgot ar kādu kārumu, nevis ar vingrojumu kompleksu. Tomēr jācenšas panākt, lai mājokļa vide kļūtu par sabiedroto, nevis traucēkli cīņa ar lieko svaru.

Nepārkurini telpas

Cilvēkiem, kuri dzīvo vēsās telpās, sekmīgāk izdodas tikt vaļā no liekā svara. ASV statistika rāda: jo lielāks kādā konkrētā reģionā ir centrālapkures īpatsvars, jo vairāk tur mīt aptaukojušos iedzīvotāju. Vēsākā vidē organisms vairāk atdod siltumu un tērē kalorijas, nereti cilvēks gluži neapzināti kļūst kustīgāks.

Ēdot sēdi pie galda

Noteikti mājoklī ir vieta, kur var mierīgi apsēsties un ieturēt pilnvērtīgu maltīti. Nu tad izmanto to! Reizēm ir grūti pārvarēt spriedzi, kas liek nepārtraukti lēkt kājās, lai paveiktu te vienu, te otru darbiņu. Dažām sievietēm izveidojies paradums ātri apēst ēdienu, stāvot kājās pie plīts, un arī tas ir solis ceļā uz lieko svaru. Jāēd nesteidzoties, piemēram, pusdienām vajadzētu ilgt vismaz pusstundu.

Lieto mazākus traukus

Aptaukošanās un ēšanas paradumu pētnieki Amerikā aprēķinājuši arī šķīvju un citu galda piederumu izmēra ietekmi uz apēstā ēdiena daudzumu. Ja šķīvja diametrs ir par 5 cm lielāks, cilvēks apēd par 22% lielāku ēdiena porciju. Ēdot ar lielu karoti, tiek notiesāts aptuveni par 14% vairāk ēdiena, nekā ēdot ar mazu karoti. Mūs iespaido arī trauku forma. Piemēram, no zemas un platas glāzes caurmērā tiek izdzerts par 30% dzēriena vairāk nekā no tāda paša tilpuma glāzes, kas ir šaura un augsta. Eksperti iesaka pamēģināt lietot mazākus šķīvjus un karotes vienu nedēļu, lai pārliecinātos, ka šis ļoti vienkāršais pasākums var dot pārsteidzoši labu efektu.

Šķiet neticami vai vismaz dīvaini, bet tā nu tas esot: briti, kuri bauda savus dzērienus no dažādām stilīga dizaina glāzēm ar izliektām, noapaļotām formām, izdzer par 60% alkohola, saldo gāzēto dzērienu un sulu vairāk nekā tie, kuri izvēlas vienkāršas glāzes ar taisnām sieniņām.

Turi priekšplānā veselīgus produktus

Ja, atverot ledusskapi, pirmais, ko cilvēks ierauga, ir alus, cietais siers, kūpināta desa vai kārba ar kūciņām, tad rodas kārdinājums to visu uzēst. Tāpēc ir vērts šīs lietas, ja nu reiz tās vispār tiek turētas mājās, nobāzt kaut kur tālāk, zemākos plauktos, lai tās nedurtos acīs, bet priekšplānā turēt augļus, dārzeņus, jogurtu un citus veselīgus produktus. Šķietami naivi, bet iedarbīgi: eksperimentos pierādīts, ka, sekojot šim padomam, cilvēki izvēlas veselīgos produktus trīsreiz biežāk nekā līdz tam. Nevajag arī turēt uz galda konfektes un cepumus.

Novērtē krāsas un smaržas nozīmi

Dažādi ēdināšanas uzņēmumi interjerā un produktu iesaiņojuma dizainā bieži izmanto dzeltenos un sarkanos toņus, jo tiek uzskatīts, ka šīs krāsas veicina ēstgribu un uz to fona ēdiens izskatās garšīgāks. Kādā pētījumā viena dalībnieku grupa ieturēja maltītes telpā ar dzeltenām un sarkanām sienām, bet otra - telpā ar zilām sienām. Otrās grupas dalībnieki vidēji apēda par 33% ēdiena mazāk. Vai krāsot sienas zilos toņos - tas ir katra paša ziņā. Ja zilā krāsa tiešām iespaido, var izvēlēties zilu galdautu, salvetes un traukus. Atklāts, ka ēstgribu palīdz mazināt arī zaļo ābolu un piparmētru smarža, kas valda telpā.

Pievērs uzmanību apgaismojumam

Par to atrodami pretrunīgi uzskati. Dažu pētījumu dati liek domāt, ka tumša vide vairāk veicina negausīgas izēšanās tieksmi nekā spilgti apgaismota. Tumsā vairākums respondentu paātrināja ēšanas tempu, un tas nav vēlams, jo tie, kuri ēd lēni, vienā ēdienreizē uzņem aptuveni par 70 kcal mazāk.

Savukārt citā pētījumā novērots, ka tieši spilgts apgaismojums psiholoģiski ietekmē ēdājus, liekot viņiem steigties un apēst vairāk, bet cilvēki, kuri ietur maltītes pieklusinātā apgaismojumā, sveču gaismā, apēd par 18% ēdiena mazāk un caurmērā uzņem par 175 kcal mazāk nekā tie, kuri sēžas pie ēdamgalda spilgtā gaismā. Turklāt, mielojoties patīkamā puskrēslā, maltītes dalībnieki ir augstākās domās par pasniegto ēdienu kvalitāti.

Acīmredzot katram pašam jānoskaidro, kāds apgaismojums viņu ietekmē labvēlīgāk, palīdz relaksēties un ēst lēnāk. Speciālisti iesaka uzņemt laiku, kas tiek patērēts maltītei. Daudzi cilvēki ir ļoti pārsteigti, uzzinot, cik ātri viņi patiesībā aprij ēdienu.

Padari kustīgāku mājassoli

Arī parastie ikdienas mājasdarbi var dot savu ieguldījumu tievēšanā, ja tos mērķtiecīgi organizē tā, lai būtu vairāk jākustas, piemēram, lai, gatavojot ēst, nāktos piecelties no krēsla, doties pie skapja, iziet blakusteplā. Pēc nelieliem pirkumiem jācenšas iet kājām; kur vien iespējams, jāmēģina atturēties no liftu un eskalatoru izmantošanas, bet jākāpj pa trepēm. Mājsaimniecei dienas plānojumā vēlams arī paredzēt konkrētu laiku, lai kaut nedaudz pavingrotu.

Izvēlies ūdeni

Vislabāk pie maltītes dzert ūdeni. Aptaujā par to, kādi dzērieni un kādi ēdieni, viņuprāt, vislabāk sader kopā, vairums respondentu norādīja, ka ūdens piestāv veselīgiem un mazkaloriju ēdieniem, bet pie taukos vārītiem kartupeļiem un picas labāk der saldināti gāzēti dzērieni. Oregonas universitātes pētnieki atklājuši, ka, izvēloties dzeršanai ūdeni, cilvēki labprātāk izvēlas maltītei dārzeņus un citus veselīgus produktus, līdz ar to patērē mazāk kaloriju.

Atmet resno domāšanu

No domām vien tievāks nekļūsi, tomēr izrādās, ka domām patiešām piemīt spēks, kuru jūt arī ķermenis un sāk darboties attiecīgā virzienā. Ja cilvēks visu laiku sev atgādina, ka viņš ir neglābjams resnis, dīvainā kārtā sāk bremzēties svara samazināšanās, pat ja viņš ievēro diētu un čakli vingro. Kādā klīniskajā novērojumā tika secināts, ka amerikāņu sievietes, kurām sākotnēji ķermeņa masas indekss bija 20, kas ir normāls, bet kuras visu laiku uzskatīja, ka viņām draud liekais svars un raizējās, vai tikai nav par resnu, desmit gadu laikā nonāca līdz tam, ka ķermeņa masas indekss pieauga un pārsniedza 25, kas patiešām jau ir liekā svara robeža.

Psihologi iesaka arī mainīt izteiksmes formu, runājot par ēdieniem, piemēram, sacīt nevis «es nedrīkstu ēst konfektes», bet «es neēdu konfektes». Izrādās, attieksme var iespaidot tievēšanas rezultātu un tā noturību. Vārdiņš «nedrīkstu» uzsver izvēles piespiedu raksturu, tās ierobežojošo dabu, tas ir gluži kā sods. Savukārt «es neēdu» ietver sevī brīvas izvēles momentu. Nedrīkstētāja motivāciju ir vieglāk iedragāt, viņam ir arī lielāka tieksme pārkāpt paša noteikto aizliegumu, kad neviens cits neredz.

Fantazē un izbaudi gaidāmo maltīti

Bieži vien cilvēks, kurš grib notievēt, pavēl sev nedomāt par ēdienu, bet par to vien domā. Pēdējā laikā izpētīts, ka tad, ja ēdājs pirms sēšanās pie galda iztēlojas gaidāmo maltīti un fantazē par dažādiem ēdieniem, ko viņš baudīs, izsalkuma hormona grelīna līmenis samazinās. Ticis pie ēšanas, šis cilvēks ātrāk jūtas paēdis un uzņem mazāk kaloriju.