UZTURA NOSLĒPUMI: Kas ir ledus diēta?

 
©F64 Photo Agency

Amerikā arvien lielāku popularitāti iemanto ledus diēta, ko izgudrojis gastroenterologs Braeins Vainers (Dr. Brian Weiner), 2014. gadā to aprakstot savā grāmatā Ledus diēta (The Ice Diet) un internetā bez maksas piedāvājot ikvienam interesentam. Diētas princips ir pavisam vienkāršs – ēdot ledu, organismam, lai to izkausētu, jāpatērē daudz enerģijas. Un tādējādi tiek dedzinātas kalorijas.

Starp citu, arī dzerot ledusaukstu ūdeni, organisms ne tikai dedzina kalorijas tā sasildīšanai, bet vienlaikus arī attīrās - jo ūdens labvēlīgi ietekmē visus vielmaiņas procesus.

Divi pozitīvi ieguvumi

Pēc Ratgersas universitātes (Rutgers University, New Jersey) medicīnas profesora Braiena Vainera teiktā, ledus lieliski sadedzina kalorijas - apēdot vienu litru ledus, tiek sadedzinātas vismaz 160 kilokalorijas (kcal), kas ir enerģijas ekvivalents noskrietiem 1,6 kilometriem. Turklāt, ja to dara katru dienu, mēneša laikā iespējams zaudēt vismaz puskilogramu liekā svara. Un, kas svarīgi - nemainot savus ēšanas paradumus un nepalielinot fiziskās aktivitātes. Īsts amerikāņu sapnis...

Kā profesors nonāca līdz ledus diētai? Piesakot cīņu saviem liekajiem kilogramiem, pirmais, no kā viņš atteicās, bija viņa iecienītais saldējums. Meklējot, ar ko to aizstāt, Braiens Vainers izvēlējās augļu sorbetu, kurā ir vien 25 kcal uz simt gramiem. Un tad viņš aizdomājies: ledusaukstā sorbeta ražotājs nav aprēķinājis enerģiju, kas nepieciešama, lai organisms izkausētu auksto kārumu, un tas nav atrēķināts no kopējā kaloriju apjoma. Pēc profesora paša veiktajiem aprēķiniem, saldais ledus deserts satur vien 72 kcal. Tiesa, medicīnas literatūrā viņš neatrada nekādu informāciju par enerģijas daudzumu, kas organismam nepieciešams, pārstrādājot ledusaukstu pārtiku. Tāpēc par saviem aprēķiniem viņš informēja medicīnas žurnāla Annals of Internal Medicine redakciju, norādot, ka ledus faktors nav mazsvarīgs cilvēkiem, kuri vēlas atbrīvoties no liekā svara - ka tas var būt papildu līdzeklis, kā, kardināli nemainot savu dzīvesveidu, mazināt svaru. Pēc profesora domām, ēdot ledu, ir divi pozitīvi ieguvumi: tiek dedzinātas kalorijas un netiek uzņemtas jaunas.

Tikai viens litrs dienā

Dr. Braiens Vainers skaidro: ēdot ledu, organisms, lai to izkausētu, ne tikai dedzina enerģiju - tas arī fiziski piepilda kuņģi (tāpat kā izdzertais ūdens daudzums), tādējādi radot sāta sajūtu.

Gastroenterologs uzsver: ledus diēta ir absolūti droša, un tai nav nekādu kontrindikāciju. Protams, ja vien cilvēkam nav kādas hroniskas slimības. Tiesa, nevajadzētu pārsniegt daktera norādīto ledus daudzumu - vienu litru dienā. Viņš uzsver: mēģinot apēst četrus piecus litrus ledus dienā, tādējādi cerot uz ātrāku svara zudumu, cilvēks cietīs no aukstuma radīta diskomforta. Un kādam šāda aukstuma deva var izrādīties arī veselībai bīstama. Tāpēc, lai izvairītos no hipotermijas (ķermeņa temperatūras samazināšanās - ķermenis zaudē siltumu ātrāk nekā spēj to saražot), kas var nopietni ietekmēt atsevišķu orgānu un to sistēmu funkcijas, ar ledus pārmērīgu ēšanu nevajadzētu aizrauties. Šī paša iemesla dēļ jābūt piesardzīgiem, ledus diētu ievērojot gada aukstākajā gadalaikā. Tāpat dakteris to neiesaka darīt, ja esat pārkarsuši, piemēram, pēc aktīvām fiziskām aktivitātēm.

Izkausēt mutē

Amerikāņu fiziķis Endrū Džounss (Andrew Zimmerman Jones) ir skeptiskāks attiecībā pret ledus diētu un Dr. Braiena Vainera aprēķiniem. Viņaprāt, apēdot kilogramu ledus, organisms sadedzina vien 117 kcal. Un, lai sadedzinātu 3500 kcal, kas, pēc viņa aprēķiniem, ļautu atbrīvoties no aptuveni puskilograma liekā svara, būtu nepieciešams apēst 30 kilogramus ledu. Tāpēc viņš uzskata, ka tas nebūt nav efektīvākais diētas plāns. Endrū Džounss norāda uz vēl kādu būtisku lietu: mēģinot sakost ledus gabaliņus, var iedzīvoties nevajadzīgās zobu un smaganu problēmās. Tāpēc, izvēloties šādu diētu, fiziķis iesaka ledu izkausēt mutē. Tādā gadījumā tas noteikti būs efektīvāk, nekā izvēloties, piemēram, ledusaukstus saldinātus dzērienus, kas, kā zināms, ir vēl lielāks drauds zobu emaljai un satur absolūti nevajadzīgas kalorijas.

Siltumā vielmaiņa snauž

Žurnāliste Peta Bī (Peta Bee) no Lielbritānijas, kura raksta par fitnesu un veselīgu dzīvesveidu, gājusi vēl tālāk - viņa uzrakstījusi un pērn jau izdevusi grāmatu Ledus diēta (The Ice Diet), piedāvājot ļoti konkrētu sešu nedēļu programmu, kas ļauj notievēt. Lai arī šķiet loģiski, ka vasarā šādu diētu izturēt būtu tīrais nieks, grāmatas autore uzskata, ka vislabāko efektu iespējams iegūt laikā, kad temperatūra aiz loga jau vēsta par rudens iestāšanos. Un diētas princips ir pavisam vienkāršs - ar ledus dzērienu un aukstas pārtikas palīdzību sevi iesaldēt no iekšpuses, bet no ārpuses - izģērbties, atvērt logu un izslēgt sildītājus.

Atšķirībā no Dr. Braiena Vainera piedāvājuma ēst ledu, viņa aicina mainīt ikdienas paradumus. Viņasprāt, 21. gadsimta problēma ir tajā, ka tiecamies pēc maksimāla komforta un siltuma, un tas ir būtiski ietekmējis mūsu vielmaiņu - siltumā tā snauž un tikai uzkrāj taukus. Peta Bī aprēķinājusi, ka sešas nedēļas ir pietiekami ilgs laiks, lai iekustinātu un aktivizētu organisma vielmaiņas procesus. Žurnāliste atsaucas uz Hārvardas universitātē (Harvard University) ASV veiktu pētījumu, kas apliecina, ka, tikai samazinoties apkārtējās vides temperatūrai un apzināti samazinot temperatūru arī telpās, kurās uzturamies, bez papildu piepūles iespējams sadedzināt 2100 (sievietēm) - 2800 (vīriešiem) kcal nedēļā. Taču viņa iesaka arī netuntulēties, bet pamazām pieradināt sevi ģērbties viegli pat vēsās dienās. Vasarā, strādājot ofisā, gaisa kondicionētāju noregulēt uz 18-20 grādiem. Gulēt vēsā telpā, nesegties ar biezām, vatētām segām. Jo, pastāvīgi sasildot sevi no ārpuses, mēs bloķējam organisma spēju izmantot iekšējos sevis sasildīšanas resursus, kā rezultātā uzkrājas tauki. Peta Bī norāda, ka svarīgi ir arī regulāri vēdināt telpas: vasarā - maksimāli vēsajās diennakts stundās, ziemā - jebkurā laikā. Organisma imunitātei, enerģijai un kaloriju dedzināšanai noderīga ir arī kontrastduša.

Var arī saldējumu

Ko ēst ledus diētas laikā? Peta Bī iesaka: pirmkārt, ievērot proporciju 14:10, kas nozīmē, ka 14 stundu laikā drīkst būt trīs ēdienreizes (bez uzkodām to starplaikā) un 10 stundas nedrīkst ēst neko. Un tā sešas nedēļas. Otrkārt, viss, ko iespējams apēst aukstu, jāēd auksts. Šajā gadījumā porciju izmērs netiek ierobežots. Turklāt vasarā tas ir pavisam vienkārši - ir iespēja izmēģināt visas auksto zupu receptes. Un, lai cik savādi tas neizklausītos, ledus diēta atļauj ēst arī saldējumu. Protams, tā sastāvs nav mazsvarīgs, tāpēc, lai neuzņemtu nevajadzīgas kalorijas, to ieteicams gatavot pašiem - no augļiem, ogām.

Ledus diēta aizliedz: pusfabrikātus, ceptu ēdienu, cukuru, saldumus un gāzētos dzērienus. Pat sasaldētus nē. Bet tā atļauj garšvielas, kas stimulē vielmaiņu: asos sarkanos piparus, kardamonu un koriandru. Atļauti ir arī skābpiena produkti (jogurts, kefīrs, siers), mandeles, tomāti (gan svaigi, gan termiski apstrādāti). Regulāri iekļauti ēdienkartē, tie palīdzēs stabilizēt ķermeņa termoregulācijas sistēmu un reizē arī regulēs svaru.

NEIESAKA

  • grūtniecēm
  • māmiņām, kuras baro mazuli ar krūti
  • cilvēkiem, kuri cieš no kādām kuņģa zarnu trakta un izvadorgānu slimībām
  • cilvēkiem ar kakla sāpēm
  • pacientiem ar plaušu slimībām (pneimonija, bronhīts, bronhektātiskā slimība, tuberkuloze)
  • cilvēkiem ar sirds asinsvadu slimībām