Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Veselība

Dienā pie ārstiem neatnāk 90 pacientu un vizīti neatsaka

Bērnu slimnīcas Vecāku padome plāno rosināt noteikt finansiālu atbildību tiem pacientu likumiskajiem pārstāvjiem, kuri pieteikuši vizīti vai izmeklējumu, nav ieradušies uz to un nav iepriekš to atteikuši.

Pacienti, kuri neatnāk uz iepriekš nozīmētu ārsta vizīti vai izmeklējumu, rada ne tikai finansiālus zaudējumus slimnīcām, bet arī «palīdz» uzturēt rindas pēc veselības aprūpes pakalpojumiem, kurās stāv arī pacienti ar smagām un hroniskām slimībām. Bērnu slimnīcā dienā uz vizīti vai izmeklējumu neierodas 95 (!) pacienti, vienlaikus sociālajos tīklos ik dienu redzam sašutuma pilnus ierakstus, cik nedēļas vai mēnešus jāgaida uz konsultāciju.

Bērnu slimnīca sociālajos tīklos regulāri atgādina un lūdz vecākus informēt slimnīcu un paziņot slimnīcai, ja kaut kādu iemeslu dēļ mazais pacients netiks uz konsultāciju pie speciālista vai izmeklējumu. Pirms neilga laika Bērnu slimnīcas ārste, ginekoloģe Lāsma Līdaka pavēstīja, ka vienā dienā pie viņas uz konsultāciju nav atnākuši trīs pacienti, visas trīs konsultācijas bija ieplānotas pēc kārtas. Pieņemt kādus citus pacientus ārsts šajā laikā nevar, jo līdz pat noteiktajam laikam nav zināms, vai pacients ieradīsies vai nē… Kā Neatkarīgā noskaidroja Bērnu slimnīcā, dr. Līdaka nav vienīgā, kura nesagaida savus pacientus, lai gan pie viņas uz pierakstu arī ir jāgaida ilgs laiks.

90 pacientu dienā

Apkopotā Bērnu slimnīcas statistika par 2018. gada desmit mēnešos pieteikto un faktiski notikušo konsultāciju skaitu liecina, ka 14 procentos gadījumu pacienti ar ģimenēm nav ieradušies uz pieteiktajām konsultācijām. «Lai gan Bērnu slimnīcas klientu apkalpošanas speciālisti nosūta atgādinājuma īsziņu visiem ambulatorās vizītes pieteikušo pacientu likumiskajiem pārstāvjiem, kā arī apzvana visu pacientu ģimenes, kuriem paredzētas manipulācijas un izmeklējumi anestēzijā, tomēr desmit mēnešu laikā 22 907 pacienti uz plānoto vizīti neieradās,» saka slimnīcas pārstāve Vita Šteina. Atteikt vizīti ir iespējams dažādos veidos, ne vienmēr ir vajadzīgs interneta pieslēgums. Bērnu slimnīca ir radījusi vairākas iespējas atteikt pieteikto konsultāciju, piemēram, elektroniski aizpildot atteikuma formu Bērnu slimnīcas mājaslapā www.bkus.lv, var rakstīt e-pastu uz poliklinika@bkus.lv, sūtīt atbildes īsziņu ar vārdu Atteikt uz saņemto atgādinājuma īsziņu vai vienkārši piezvanot uz tālruņa numuru 80708866. Šā gada laikā šīs atteikuma iespējas izmantojuši 17 636 pacienti. Vairums izvēlējušies atteikt vizīti tieši zvanot.

Bērnu slimnīca ir veikusi arī aprēķinu - ja pacients neierodas uz iepriekš pieteiktu konsultāciju vai izmeklējumu, Bērnu slimnīcai rodas neiegūti ieņēmumi. «Bērnu slimnīca par veiktu pakalpojumu finansējumu saņem no Nacionālā veselības dienesta, bet, ja pakalpojums faktiski nav noticis, apmaksu dienests neveic. Šogad 23 000 neatnākušu pacientu rada aptuveni pusmiljona eiro lielus neiegūtus ieņēmumus Bērnu slimnīcai,» Neatkarīgajai stāsta V. Šteina. Ne tikai slimnīca, bet arī pakalpojuma sniedzējs, tas ir, ārstniecības personāls, nesaņem atalgojumu par neveiktiem pakalpojumiem.

Sabiedrībā izskanējuši dažādi viedokļi, arī pretēji, kā rīkoties, proti, atstāt visu, kā ir, jo var būt dažādi iemesli, kāpēc bērnu neatved uz konsultāciju vai izmeklējumu, savukārt cits viedoklis ir - par šādu bezatbildību ir jāsoda. V. Šteina atklāj, ka Bērnu slimnīcas Vecāku padome plāno rosināt noteikt finansiālu atbildību tiem pacientu likumiskajiem pārstāvjiem, kuri pieteikuši vizīti vai izmeklējumu, nav ieradušies uz to un nav iepriekš to atteikuši. «Ņemot vērā līdzīgu pieredzi arī citās pasaules valstīs, šis varētu būt iespējams risinājums arī Bērnu slimnīcā. Par šo jautājumu Bērnu slimnīcas Vecāku padome, Bērnu slimnīcas vadība lems novembrī,» saka V. Šteina.

Neatnāk pat ceturtā daļa

Bērnu slimnīca nav vienīgā, kur pacienti piesaka izmeklējumus, konsultācijas, gaida rindā un beigās neatnāk. Rīgas Austrumu slimnīcā, kas ir lielākā valsts daudzprofilu ārstniecības iestāde, gada laikā uz ambulatorajām vizītēm neierodas aptuveni 32 000 pacientu. «Kopējais apmeklētības procents 2018. gada pirmajā pusgadā bija 86 procenti no visiem ambulatori pierakstītajiem pacientiem, attiecīgi vidēji neatnāk 14 procenti,» saka Rīgas Austrumu slimnīcas speciāliste Inguna Potetinova. «Šāds milzīgs skaits ir pat situācijā, kad slimnīcas darbinieki vairākas dienas iepriekš apzvana cilvēkus, atgādinot par pierakstu.» Šis neatnākušo procents ir līdzīgs dažādām ārstu specialitātēm - pie neirologiem, neiroķirurgiem un alergologa neatnāk pat 20-25 procenti, bet tikai pieci procenti no pierakstītajiem pacientiem neatnāk uz konsultāciju pie reimatologiem, endokrinologiem, imunologiem. Pēdējie trīs speciālisti ir tādi, kur patiešām ir visgarākās rindas uz izmeklējumiem. Tāpēc zināmā mērā atkrīt arguments, ka «tik gara rinda, ka jau aizmirsies, kāpēc tajā iestājos».

«Slimnīcā novērojam, ka šī problēma pieaug tad, kad ir atvaļinājuma laiks, vasara, kad ārā ir karsts, kā arī tad, kad sākas vīrusu sezona,» saka I. Potetinova, «tomēr dažreiz pacientu rīcību ir grūti izprast, piemēram, Latvijas Onkoloģijas centrā septembrī neatnāca 16 procenti pierakstīto pacientu, bet oktobrī jau uz pusi mazāk - septiņi procenti. Skaitliskā izteiksmē tās ir 1300 neapmeklētas vizītes septembrī un ap 600 - oktobrī. Tas ir bezatbildīgi attiecībā pret citiem ar onkoloģiju slimojošajiem pacientiem, kas pie ārsta varētu tikt ātrāk, turklāt speciālisti, kas bieži strādā gan ambulatori, gan stacionāri, ir spiesti tērēt savu laiku, sēžot un gaidot, kamēr viņa palīdzība ir nepieciešama citiem smagi slimiem pacientiem nodaļās.» Arī Austrumu slimnīcā ir dažādas iespējas, kā laikus atteikt vizīti - gan pa tālruni, gan elektroniski.

Neatceras, kad bija pieraksts

Arī Stradiņa slimnīcā uz konsultācijām bez brīdinājuma neierodas pacienti - tā ir aptuveni desmitā daļa no visiem slimniekiem. Tomēr, salīdzinot ar pagājušo gadu, situācija uzlabojas, cilvēki arī ir sapratuši, ka nākamreiz pieraksts būs ilgi jāgaida, ja neieradīsies uz konsultāciju. Stradiņa slimnīcas Klientu informācijas un apkalpošanas daļas darbinieki arī apzvana pacientus pirms vizītēm un izmeklējumiem. Pacienti nereti arī aizmirst savu pieraksta dienu un laiku, tā ka atgādinājums noder.