Pētījums: Tikai puse Latvijas iedzīvotāju vasarā nēsā saulesbrilles

© f64

Ziemeļeiropā UV starojuma aktivitāte ir tikpat spēcīga kā Vidusjūras zemēs. Nemaz nav nepieciešams ceļot, lai nopietni kaitētu acu un ādas veselībai. Pētījumā pierādīts, ka tieši ziemeļeiropiešiem piemīt netikums aizmirst par aizsardzību esot saulē. Bioloģiski ziemeļeiropiešu āda nav adaptējusies tik lielai saules intensitātei, tāpēc cilvēki sevi un savu veselību pakļauj nopietnam riskam.

Saulainajā laikā puse jeb 51% vīriešu nēsā saulesbrilles, kas ir pat nedaudz vairāk, nekā sievietes - 46%. Viszemākā saulesbriļļu nēsāšana ir bērniem. Turklāt, ja pat bērni nēsā saulesbrilles, lielākoties tās ir bez pārklājuma, kas aizsargā no UV stariem. Visizteiktākā saulesbriļļu nēsāšana ir cilvēkiem vecumā no 15 - 44 gadiem, pēc tam tā atkal sarūk. Saulesbriļļu lietošanu ikdienā nedaudz ietekmē arī iedzīvotāju finansiālais stāvoklis - tās nēsā 42% cilvēku, kuriem ikmēneša ienākumi ir zem 300 eiro, savukārt, tie, kam ienākumi ir augstāki - nedaudz vairāk - 56% respondentu, tās nēsā regulāri.

Pētījums atklāj, ka saulesbrilles nav ikdienišķs pirkums. Vidēji tiek iegādātas 1-2 reizes gadā, savukārt 30% aptaujāto saulesbrilles kalpo vairākus gadus. 62% respondentu atzina, ka šis ir pārdomāts pirkums un brilles iegādājas optikas veikalos, taču arvien populārāk, īpaši jaunu cilvēku vidū, kļūst saulesbriļļu iegāde apģērbu un modes preču veikalos. Viņi lielāku uzmanību pievērš izskatam ne stiklu pārklājumiem vai acu aizsardzībai. Tikai nedaudz - 3% cilvēku - saulesbrilles iegādājas interneta veikalos, lielākā daļa respondentu kā galveno iemeslu nepirkšanai min - nav iespējams pamērīt, pat lētāka cena nespēj to kompensēt.

“Svarīgi pievērst uzmanību, kur iegādājas saulesbrilles - kvalitatīvas optiskās briļļu lēcas bloķē 70% līdz 100% UV starojuma, pasargājot ne vien acis, bet arī jūtīgo ādu ap acīm, kam ar aizsargkrēma lietošanu nepietiek. Izvēloties saulesbrilles, jāskatās pēc abreviatūras “CE”, kas nozīmē, ka briļļu kvalitāte atbilst Eiropas Savienības prasībām un pietiekami aizsargā no ultravioletā starojuma. Taču mūsdienās ļoti daudzos optikas veikalos iespējams pārbaudīt vai saulesbrilles aiztur UV starojumu, vai tomēr nē,” skaidro Agnese Aleksejeva Vision Express optometriste.

Galvenie kritēriji, pēc kuriem cilvēki izvēlas saulesbrilles: briļļu funkcionalitāte un kvalitāte (56%), zemas cenas (53%), plaša izvēle (43%). Tāpat lielu uzmanību pievērš izdevīgiem akcijas piedāvājumiem un optometrista ieteikumiem. Savukārt vismaznozīmīgākais kritērijs, izvēloties saulesbrilles - jaunākie modeļi un kolekcijas.

“Ja skatāmies uz tautību, tad tā neietekmē saulesbriļļu nēsāšanas paradumus, tās, procentuāli, ļoti līdzīgi nēsā latvieši - 45% un cittautieši - 54%. Vairāk varam runāt par modeļu un stilu izvēli. Latviešiem būs atturīgāki modeļi, iegādājoties vairāk domās ar ko no apģērba kopā vilks, lai nebūtu pārāk uzkrītoši. Te gan varam vilkt paralēles ar ienākumiem, jo dārgāku zīmolu saulesbrilles izvēlas, jo vairāk meklē dizaina detaļas, kas izceļas. Savukārt citu tautību cilvēki lielākoties meklē kaut ko ar ko atšķirties - krāsas, formas, lēcu krāsas, izteiksmīgāki rāmji,” atklāj stiliste Aleksandra Plahova.

Interneta aptaujā piedalījās 704 respondenti vecumā no 15 līdz 74 gadiem, kuri vismaz vienu reizi nedēļā lieto internetu.

Svarīgākais