Jauna vietne "www.rinda-pie-arsta.lv" testa režīmā dod iespēju iedzīvotājiem uzzināt gaidīšanas laiku uz valsts veselības aprūpes pakalpojumiem, šodien žurnālistiem sacīja veselības ministre Anda Čakša (ZZS).
Viņa uzskata, ka jaunā mājaslapa ne tikai palīdzēs iedzīvotājiem saprast, kāds ir gaidīšanas laiks uz valsts veselības aprūpes pakalpojumiem, bet Nacionālajam veselības dienestam (NVD) būs arī plānošanas un pakalpojumu organizēšanas rīks, kas palīdzēs saprast reālo situāciju par pakalpojumu rindām. "Tas tagad ļoti skaidri uzliek mums uz šķīvja, kas ir dienaskārtībā," sacīja ministre.
Ministre saskata vairākas problēmas, kuru dēļ veidojas lielākas rindas pēc veselības aprūpes pakalpojumiem. Viena no tām - iedzīvotāji nereti dodas pie speciālistiem gadījumos, kad pietiktu ar vizīti pie ģimenes ārsta, piemēram, hroniski pacienti katru mēnesi apmeklē speciālistu, lai saņemtu medikamentu receptes, kaut arī tās izrakstīt varētu ģimenes ārsts, pie speciālista nosūtot tikai veselības stāvokļa izmaiņu gadījumos.
Čakša aģentūrai LETA skaidroja, ka "diezgan nopietni jāpadomā", kā nodrošināt, lai pacientiem nav ik mēnesi jāiet pie speciālista pēc receptēm, kas ir ģimenes ārstu funkcija, tomēr iedzīvotāju ieradumi nereti neļauj to mainīt, proti, iedzīvotāji katru mēnesi iet pie endokrinologa vai reimatologa pēc zālēm, tādējādi neļaujot citiem pacientiem, kam vajadzīga ārsta konsultācija, nokļūt pie speciālista.
Pēc ministres paustā, ja iedzīvotāji ietu tikai uz konsultācijām, speciālistu apmērs varētu būt pietiekams, tomēr, ja ārsta konsultācijas tiek izmantotas, lai iegūtu receptes, speciālistu skaits Latvijā nav pietiekams. "Tā kā tas ir liels darbs ar mūsu ieradumiem, mums šī pārmaiņas pakāpeniski jāveic," norādīja Čakša.
Tāpat viņa norādīja, ka būtiskas problēmas ar rindām ir arī izmeklējumos, jo, piemēram, vienkāršāka rakstura izmeklējumiem, tostarp rentgenam un sonogrāfijai, rindas ir mazas vai pat neesošas, tomēr ir tādi izmeklējumi kā magnētiskā rezonanse, kur īsākais gaidīšanas laiks ir 30 dienas. "Šis ir nākamais solis, kur jāliek investīcijas - kvotu apjomā un, iespējams, arī vietās, kur izmeklējumus veic, jo, skatoties pa reģioniem, Zemgalē ir tikai viena vieta, kur ir apmaksāta magnētiskā rezonanse, Latgalē - divas. Ja tur gaidīšanas laiks ir ilgs, tad, iespējams, tur vajag vairāk," sacīja ministre.
Vienlaikus viņa informēja, ka patlaban tiek runāts ar ģimenes ārstiem, kuri piekrīt, ka zāļu izrakstīšana un hronisku pacientu ārstēšana starpvizītēs ir viņu atbildība. Lai mainītu esošo situāciju, jānotiek sadarbībai starp ģimenes ārstiem un speciālistiem, lai neveidotos sajūta, ka viens atņem citam pacientus, jo tā noteikti neesot, piebilda ministre.
Čakša sacīja, ka dati par gaidīšanas laiku tiks vākti reizi mēnesī, tāpēc iespējamas nelielas nobīdes no patiesā gaidīšanas laika. Vienlaikus ārstniecības iestādēm tiks dota arī iespēja datus iesniegt biežāk nekā tikai reizi mēnesī, piebilda ministre.
NVD direktores vietnieks veselības aprūpes administrēšanas jautājumos Edgars Labsvīrs, prezentējot jauno mājaslapu, norādīja, ka rīkā tiks apkopota tikai informācija par ārstniecības iestādēm, kuras sniedz valsts veselības aprūpes pakalpojumus, proti, ir noslēgušas līgumu ar dienestu.
Jaunajā rīkā tiks apkopota informācija pēc gaidīšanas laika, pacientiem uzreiz piedāvājot ārstniecības iestādi, kurā gaidīšanas laiks ir visīsākais. Labsvīrs norādīja, ka dati jaunajā rīkā ir informatīva rakstura, tāpēc informācijas precizēšanai jāsazinās ar ārstniecības iestādes reģistratūru.
Labsvīrs uzsvēra, ka jaunā vietne ir ērta, pārskatāma un pārdomāta sistēma, kurā var atlasīt pēc pakalpojuma veidiem vai to atrašanās vietas. Sistēmā pašā pieteikties pakalpojumam nevarēs, taču pie katra pakalpojuma tiks norādīts telefona numurs, kuram jāzvanai, lai pierakstītos uz pakalpojumu.
Jaunais rīks patlaban ir testa režīmā, tāpēc NVD pārstāvis aicināja iedzīvotājus, atklājot neprecizitātes, sazināties un informēt par tām dienestu. Pagaidām gan nekādas kļūdas neesot atrastas.
Patlaban vietnē apkopota informācija par gaidīšanas laiku uz 1.jūniju.