Pagājušajā gadā ārstniecības iestādēs, kuras sniedz valsts budžeta apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus, konstatēta nepamatoti prasīta samaksa par pakalpojumiem 254 994 eiro apmērā, liecina Veselības inspekcijas (VI) apkopotie dati.
Pērn valsts budžetā un pacientiem atmaksāti kopumā 254 994 eiro
Pērn kopumā stājušies spēkā 246 administratīvie akti par naudas līdzekļu atmaksu veselības aprūpes budžetā un pacientiem.
Pērn valsts budžetā un pacientiem atmaksāti kopumā 254 994 eiro, tostarp 245 388 eiro - par nepamatotu veselības aprūpes pakalpojumu uzskaiti, 9606 eiro - par nepamatoti izrakstītām valsts kompensējamām zālēm, un 2237 eiro - par no pacientiem nepamatoti iekasētiem maksājumiem.
Ņemot vērā valsts un Veselības ministrijas izvirzītās prioritātes, 2017.gadā VI veica pārbaudes piecos galvenajos virzienos. Dzemdību nodaļu un perinatālās aprūpes centru darbības izvērtējumam veiktas 19 pārbaudes, insulta pacientu aprūpes pirmās stundas laikā izvērtējumam veiktas 24 pārbaudes, ģimenes ārstu izsniegto nosūtījumu uz ļaundabīgo audzēju primāro diagnostiku noteiktām lokalizācijām kvalitātes kontrole tika īstenota 24 pārbaudēs.
Pērn VI veica piecas pārbaudes ārstniecības iestādēs, kas sniedz valsts apmaksātus medicīniskās apaugļošanas pakalpojumus, kā arī 174 pārbaudes, kas vērstas uz veselības aprūpes līdzekļu izlietojuma efektivizēšanu un prettiesiskas konkurences starp ārstniecības iestādēm mazināšanu.
Pērn kopumā tika plānots veikt 355 pārbaudes, bet faktiski veiktas 573 pārbaudes, kas bija par 61,4% vairāk par plānu. Vairāk pārbaužu par plānoto VI veica saistībā ar 2017.gada jūlijā notikušo ģimenes ārstu protesta akciju. Šajās pārbaudēs saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta lūgumu tika pārbaudītas ģimenes ārstu prakses, kuras netika informējušas NVD par piedalīšanos vai nepiedalīšanos organizētajā protesta akcijā.
Pērn VI no iedzīvotājiem un citām institūcijām saņēma 320 sūdzības un iesniegumus par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, pakalpojumu pieejamību, darba organizācijas un apmaksas nosacījumu izpildi, no kuriem pamatoti bija 33 iesniegumi jeb 10,3%.
VI atzīmēja, ka 2017.gadā 71,3% iesniegumu bija jāsniedz skaidrojumus par veselības aprūpes organizatoriskiem jautājumiem un apmaksas nosacījumiem. Uzklausot telefoniskās sūdzības, atbildot uz jautājumiem un risinot ar veselības aprūpes saņemšanu un samaksu saistītus jautājumus, kopumā sniegtas 957 konsultācijas.
VI uzskata, ka tās darba rezultātā pēn samazinājās konstatētas neatbilstības veselības aprūpes pakalpojumu pieejamībā un valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu uzskaitē, sekojoši arī valsts budžeta līdzekļu izlietojumā.