Lielai daļai Latvijas iedzīvotāju nākas sastapties ar kompensējamiem medikamentiem, taču ne vienmēr izdodas visus jautājumus par tiem izrunāt ar savu ārstu.
Lai neapjuktu kompensējamo zāļu iegādes un lietošanas procesā, “Euroaptiekas” aptieku tīkla kvalitātes vadītāja Zane Melberga skaidro atbildes uz biežāk uzdotajiem pacientu jautājumiem.
Kas darāms situācijā, ja izrakstītie kompensējamie medikamenti nav pieejami savā tuvākajā aptiekā?
Katra aptieka izvērtē pieprasījumu pēc konkrētiem medikamentiem tieši savā aptiekā un uzkrājumus veido pieprasītākajiem no tiem. Taču, ja pacientam tiek izrakstīta recepte medikamentam, kas tuvākajā aptiekā nav tik plaši pieprasīts, pilnīgi iespējams, ka šis medikaments attiecīgajā aptiekā nav pieejams tajā pašā dienā. Precīzi noteikt katras aptiekas vairāk vai mazāk pieprasītos medikamentus praktiski nav iespējams, jo šie dati var mainīties ik mēnesi. Situācijas, kad izrakstītās zāles nav aptiekā uz vietas, ir ļoti retas. Ja tomēr tā ir gadījies, pacienti var būt droši - izrakstītais medikaments aptiekā tiks nodrošināts 24-48 stundu laikā no receptes saņemšanas brīža.
Vai ir jādodas uz kādu konkrētu aptieku, lai saņemtu specifiska rakstura kompensējamos medikamentus?
Neatkarīgi no tā, cik specifiskas zāles pacientam ir nepieciešamas, to spēs nodrošināt jebkura aptieka. Pacients ir tiesīgs pats izvēlēties aptieku, kurā viņš vēlas saņemt nepieciešamos medikamentus jebkuras diagnozes gadījumos, un visbiežāk izvēle ir par labu aptiekām, kas ir tuvāk mājām vai kurā strādā pretimnākoši farmaceiti. Kompensējamie medikamenti ir pieejami visās Latvijas aptiekās.
Taču, diemžēl, vēljoprojām cilvēkiem Latvijā ir nepareizs priekšstats par valsts kompensējamo medikamentu iegādes iespējām. Joprojām dzīvs ir mīts, ka specifiska rakstura medikamenti ir pieejami tikai kādās speciālās aptiekās. Šī nepareizā uzskata dēļ cieš pacienti, kuri, domādami, ka viņiem nepieciešamās zāles iespējams iegādāties tikai, piemēram, onkoloģijas centrā esošajā aptiekā, no tālākiem Latvijas nostūriem mēro tālu ceļu ar sabiedrisko transportu.
Lai izvairītos no šādām apgrūtinošām situācijām vai arī, ja pastāv grūtības nokļūt arī līdz tuvākajai aptiekai, pacienti var iepriekš piezvanīt uz izvēlēto aptieku un pieteikt medikamentu. Tiklīdz tas būs aptiekas rīcībā, farmaceits pacientu par to informēs. Tādējādi klients var netērēt laiku, vairākas reizes dodoties uz zāļu tirgotavu.
Vai farmaceitam ir tiesības izsniegt pēc sastāva līdzvērtīgu, bet lētāku kompensējamo medikamentu, neskatoties uz to, ka ārsts receptē izrakstījis dārgāku? Ar ko dārgākas zāles atšķiras no lētākām?
Ārsts, izrakstot kompensējamās zāles pacientam, uz receptes var norādīt konkrētu medikamenta nosaukumu vai tikai aktīvo vielu, kā arī to, vai zāles atļauts aizvietot. Ja receptē ir norādīta tikai aktīvā viela, farmaceitam ir pienākums izsniegt pacientam lētāko medikamentu ar šo aktīvo vielu no kompensējamo medikamentu saraksta (tā saukto referento medikamentu). Ja receptē minēts zāļu nosaukums un nav aizlieguma par zāļu aizvietošanu, farmaceitam ir tiesības izsniegt lētāku medikamentu. Lētākiem vai dārgākiem medikamentiem ar vienādu iedarbību ir viena un tā pati aktīvā viela, kas ārstē konkrēto slimību, tādēļ, ja ārsts nav izsniedzis aizliegumu par zāļu aizvietošanu, iesakām aprunāties ar farmaceitu par lētāko zāļu izvēles iespējām.
Taču farmaceitam ir jāievēro ārsta norādījumi - ja uz receptes ir norādīts, ka zāles aizvietot nedrīkst, šādā gadījumā farmaceitam nav tiesību mainīt ārsta liegumu, tomēr ir pienākums informēt pacientu par lētākām alternatīvām. Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām aptiekās, pacienti ir aicināti izrunāt sev izdevīgākos līdzvērtīgu kompensējamo zāļu risinājumus vizītes laikā pie ārsta.