"Zaļais koridors” ieviests veiksmīgi, taču sistēma ir pilnveidojama

© Ilze Zvēra, F64 Photo Agency

Šodien, 6. aprīlī, Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas stacionārā „Latvijas Onkoloģijas centrs” slimnīcas un Veselības ministrijas pārstāvji apsprieda pacientiem ar aizdomām par vēzi paredzētā „zaļā koridora” līdzšinējo darbību un nepieciešamos uzlabojumus.

Kā Veselības ministrijas, tā slimnīcas pārstāvji apspriedes laikā atzina, ka „zaļā koridora” ieviešana ir uzsākusies veiksmīgi, taču sistēma vēl ir pilnveidojama.

Pašlaik, izmantojot „zaļo koridoru”, ar aizdomām par onkoloģisku slimību uz konsultāciju „Latvijas Onkoloģijas centrā” katru nedēļu ierodas vidēji 68 pacienti, no kuriem aptuveni 72 procentiem onkoloģiskā diagnoze tiek apstiprināta, bet 28 procentiem - aizdomas neapstiprinās.

Oktobrī, kad „zaļais koridors” uzsāka darbību, sadalījums bija pavisam citāds - onkoloģiska slimība tika atklāta vien nepilniem 60 procentiem pacientu, jo liela daļa pacientu uz konsultāciju pie speciālista ieradās neizmeklēti.

Ministru kabineta noteikumi, kas regulē „zaļā koridora” darbību, nosaka, ka aizdomu gadījumā par onkoloģisku slimību ģimenes ārstam pacients vispirms jānosūta uz visiem nepieciešamajiem diagnostiskajiem izmeklējumiem (uz tiem arī darbojas „zaļais koridors”), un tikai pēc tam - jau ar izmeklējumu rezultātiem un ģimenes ārsta nosūtījumu rokās pacientam jādodas uz konsultāciju pie onkoloģijas speciālista, lai ceļš līdz diagnozei un ārstēšanai būtu ātrāks.

Pašlaik gadījumu skaits, kad pacients ierodas uz konsultāciju neizmeklēts, ir ievērojami sarucis, par ko lielā mērā jāpateicas speciālā tālruņa administratoru ieguldītajam izglītojošajam darbam, skaidrojot ģimenes ārstiem un pašiem pacientiem, kas ir nepieciešams, lai pacients varētu izmantot „zaļo koridoru”.

Gan slimnīcas, gan ministrijas pārstāvji pauda pārliecību, ka daudzas problēmas, kas saistītas ar nepamatotu pacientu iekļūšanu "zaļajā koridorā", atrisinās "e-veselības" ieviešana. Daudz tika runāts par tehniskajiem risinājumiem, kā ar "e-veselības" starpniecību varētu atvieglot pacientu pieteikšanu "zaļajam koridoram", piemēram, ar sistēmas starpniecību nosūtot ārstniecības iestādei gan ģimenes ārsta nosūtījumu, gan izmeklējumu rezultātus.

„Zaļais koridors” ir sistēma, kas kopš pagājušā gada 1. oktobra pacientiem ar aizdomām par onkoloģisku slimību ļauj 10 darba dienu laikā saņemt speciālista konsultāciju, tikpat ātri tikt arī uz nepieciešamajiem diagnostiskajiem izmeklējumiem, un, ja aizdomas par vēzi apstiprinās, mēneša laikā no pirmās speciālista konsultācijas uzsākt ārstēšanu.

„Latvijas Onkoloģijas centrs” ir vadošā onkoloģisko pacientu ārstniecības iestāde Latvijā, kur pašlaik uzskaitē ir vairāk nekā 74 tūkstoši pacientu. Katru gadu Onkoloģijas centrā tiek konstatēti vidēji 11 tūkstoši jaunu onkoloģisko pacientu.

Svarīgākais