Vakar, 1. novembrī “Arēnā Rīga” ar fantastisku „Dinamo Rīga” uzvaru un citām aktivitātēm tika atklāts “Ūsu mēnesis” jeb “Movembris”, kura laikā vīrieši tiek aicināti pievērst uzmanību savai veselībai. „Movembra” jeb vīriešu veselības mēneša kampaņa Latvijā šogad notiks jau ceturto reizi - tā ietvaros vīrieši un viņu tuvākie tiek aicināti “atmest kautrību” un regulāri apmeklēt ārstu.
Latvijā 2015. gadā ik dienu no neārstēta prostatas vēža mira kāds vīrietis - kopumā 392 stiprā dzimuma pārstāvji. Pēdējo 10 gadu laikā no prostatas vēža miruši jau gandrīz 4000 vīrieši, tikmēr ik gadu mūsu valstī tiek diagnosticēti vairāk kā 1000 jauni prostatas vēža gadījumi. Šo slimību mūsdienās var sekmīgi ārstēt, taču galvenais priekšnoteikums ir savlaicīga diagnostika. Tāpēc kopš 2013. gada Latvijas Urologu asociācija novembrī jeb “Ūsu mēnesī” cenšas pievērst pastiprinātu uzmanību vīriešu veselībai un aicina katru vīrieti, kurš sasniedzis 40 gadu vecumu, regulāri - reizi gadā - doties pie ārsta un veikt PSA (prostatas specifiskā antigēna) analīzes, kas aizņem vien 15 minūtes laika. Pēc analīžu rezultātu saņemšanas ārsts noteiks, kas un cik bieži darāms tālāk - nepieciešamības gadījumā tūlīt nosūtīs pie urologa tālākai izmeklēšanai un ārstēšanai, vai norādīs, kad nākamo reizi un cik bieži veicami atkārtoti izmeklējumi.
“Movembra” kustība ik gadu novembrī notiek visā pasaulē - lai aktualizētu vīriešu prostatas veselības problēmas un ārstēšanas iespējas, vīrieši audzē ūsas mēneša garumā. Rūpīgi koptas, skaistas un kuplas ūsas ir vīrišķības un lepnuma simbols ikvienam vīrietim. Tāpat arī savlaicīga vēršanās pie ārsta simbolizē vīrišķību, un to, ka vīrietim rūp ne vien sava, bet arī savu piederīgo labsajūta. Slimības pirmajās stadijās parasti nav nekādu sūdzību, un arī pašsajūta ir laba. Taču slimības izārstēšanai šis laiks ir kritiski svarīgs. Tāpēc “Ūsu mēnesis” ir kā iedrošinājums un atgādinājums stiprajam dzimumam - ķermenis ir tik stiprs, cik labi jūtas tā īpašnieks. Un regulāra došanās pie ārsta padarīs ikvienu vīrieti par stipru vīru un ģimenes balstu,” uzsver Pēteris Vaganovs, Latvijas Urologu asociācijas prezidents.
„Movembra” ideja ir dzimusi 2003. gadā Melburnā, Austrālijā, kad divi draugi, apspriežot aktuālākās modes tendences, nolēma atsākt ūsu audzēšanas praksi un darīt to tieši novembrī. Par godu šai aktivitātei draugi mēnesi pārsauca par „Movembri” - Mo angļu valodā ir saīsinājums no vārda “moustache” jeb ūsas. Iedvesmojoties no drauga mātes, kura vāca ziedojumus krūts vēža ārstēšanai, viņi nolēma kampaņu veltīt vīriešu veselībai un prostatas vēzim. Tāpat tika izstrādāti noteikumi un „Movembra” vadlīnijas, kas joprojām ir spēkā šodien. Abi draugi izsūtīja e-pastu ar nosaukumu "Vai esi pietiekami vīrišķīgs, lai būtu mans vīrietis?" un 2003. gadā šo izaicinājumu pieņēma 30 vīrieši, bet desmit gadus vēlāk - 2013. gadā jau 4 miljoni ūsu audzētāji pievērsuši sabiedrības uzmanību vīriešu veselības jautājumiem.
Daudzi augsta līmeņa sportisti, slavenības un amatpersonas visā pasaulē atbalstījušas „Movembra” aktivitātes. 2009. gadā F1 pasaules čempions Džensons Batons (JensonButton) savu atbalstu „Movembrim” pauda, izrādot savas blondās ūsas AbūDabī Grand Prix laikā, bet 2011. gada „Movembra” vēstnieki bija slavenā grupa “Foster thePeople”, amerikāņu kino režisors Morgans Spurloks (MorgnaSpurlock), reperis Snūpdogs (SnoopDogg) un citas zvaigznes. „Movembri” atbalsta arī video spēļu ražotāji, tā piemēram video spēlē „FootballManager 2015” novembrī visi spēlētāji audzē ūsas, bet spēlē „FIFA 14 UltimateTeam” notiek īpaša „Movembra kausa” izcīņa.