Ir pienācis rudens vīrišķīgākais mēnesis - "Movembris", kura ietvaros visā pasaulē uzsver vīriešu veselības – jo īpaši prostatas veselības problēmas, kā arī tās ārstēšanas iespējas. "Latvijas Urologu asociācija" arī šogad aicina sabiedrību iesaistīties "Ūsu mēneša" kampaņas aktivitātēs, savukārt vīriešus doties pārbaudīt savu veselību pie speciālistiem.
Kopš 2013. gada "Latvijas Urologu asociācija" "Ūsu mēnesī" pastiprināti pievērš uzmanību vīriešu kritiskajam veselības stāvoklim, kas kļūst par nacionālu problēmu Latvijā. Diemžēl vīrieši Latvijā joprojām mirst no ārstējamām slimībām. Pēdējie "Slimību profilakses un kontroles centra" (SPKC) statistikas dati par 2014. gadu liecina, ka ar prostatas vēža simptomiem pērn tika diagnosticēti 1123 jauni pacienti, savukārt nāves gadījumu skaits ir pieaudzis par 12%, sasniedzot rekordlielu skaitli - 409.
"Movembris" ir mēnesis, kad vīrieši visā pasaulē uz laiku noliek malā savus skūšanās piederumus un dod vaļu, iespējams, vīrišķīgākajai vīrieša rotai – ūsām. "Ūsu mēnesis" nav kustība vai izklaides kampaņa - tas ir laiks, kad visā pasaulē priekšplānā izvirza vīriešu veselības problēmas, tas ir vīriešu pašcieņas un attieksmes mēnesis. "Šis ir jau trešais "Ūsu mēneša" gads Latvijā, kad novembrī vīrieši ir aicināti audzēt ūsas un pievērst uzmanību savai veselībai. Var pilnīgi droši apgalvot, ka šī kļūst par gaidītu un patīkamu tradīciju, ne vien citur pasaulē, bet arī pie mums," par kampaņu stāsta "Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijas" prezidente Līga Kozlovska.
"Ūsu mēnesis" ir iedrošinājums un atgādinājums mūsu stiprajam dzimumam, ka ķermenis ir tieši tik stiprs, cik labi jūtas tā īpašnieks, un ikvienam vajadzētu ņemt vērā šo aspektu. Šī iemesla dēļ "Latvijas Urologu asociācija" arī šoruden aicina visus vīriešus, kuri ir vecāki par 40 gadiem, vismaz reizi gadā apmeklēt urologu pat tad, ja nav jūtamas izteiktas veselības pasliktināšanās pazīmes. “Ielaisto gadījumu skaits strauji pieaug un bieži vien slimības tiek atklātas vien vēlīnā stadijā, kad ārstēšana vairs nedod rezultātu. Redzam, ka mūsu līdzšinējās aktivitātes nesušas rezultātu – statistikas dati liecina, ka agrīnās stadijās (I un II stadija, kad ārstēšanas prognozes pozitīvas) diagnosticēto prostatas vēža gadījumu skaits pirmajā un otrajā stadijā pieaudzis attiecīgi par 33% un 13%. Tas liecina, ka Latvijas vīrieši beidzot sākuši griezties pie ārsta, kā rezultātā saslimšana tiek diagnosticēta un ārstēšana uzsākta savlaicīgi," komentē "Latvijas Urologu asociācijas" pārstāvis – urologs Pēteris Vaganovs. Asociācija vēlas, lai Latvijas sabiedrībā ūsas atgādinātu par veselu vīrieti. Ūsas ir pamudinājums ikkatram – gan ūsu īpašniekam, gan pretimnācējam rūpēties par sevi un pārbaudīt savu veselību laicīgi.
Risinot prostatas vēža problēmu Latvijā, novembrī turpināsies "Latvijas Urologu asociācijas" speciālistu bezmaksas reģionālās vizītes, kurās ikvienam interesentam būs iespēja konsultēties pie speciālistiem un noskaidrot savu veselības stāvokli. 13. novembrī urologi ar bezmaksas konsultācijām viesosies "Limbažu Slimnīcā", kā arī Neretā, Rīgas ielā 6, kur būs pieejama arī "MFD" mobilās diagnostikas vienība.
Arī šogad par kampaņas lielāko sadarbības partneri ir kļuvis "Kontinentālās hokeja līgas" klubs "Dinamo Rīga", kura spēļu starplaikos tiks nodrošinātas dažādas atraktīvas akcijas, savukārt par citām novembra aktivitātēm "Ūsu mēneša" organizatori aicina sekot līdzi "Vīriešu veselības" lapā, portālā draugiem.lv:http://www.draugiem.lv/viriesaveseliba/
Par "Movembra" kampaņu
"Movembra" ideja ir dzimusi 2004. gadā Melburnā, Austrālijā, kad divi draugi, apspriežot aktuālākās modes tendences, nolēma atsākt ūsu audzēšanas praksi un to darīt tieši novembrī. Par godu šai aktivitātei draugi mēnesi pārsauca par "Movembri" - Mo angļu valodā ir saīsinājums no vārda “moustache" jeb ūsas. Iedvesmojoties no drauga mātes, kura vāca ziedojumus krūts vēža ārstēšanai, abi draugi nolēma kampaņu veltīt vīriešu veselībai un prostatas vēzim. Tāpat tika izstrādāti noteikumi un "Movembra" vadlīnijas, kas šodien joprojām ir spēkā. Abi draugi izsūtīja e-pastu ar nosaukumu "Vai esi pietiekami vīrišķīgs, lai būtu mans vīrietis?" un 2004. gadā šo izaicinājumu pieņēma 30 vīrieši, bet desmit gadus vēlāk – 2014. gadā jau 4 miljoni ūsu audzētāji pievērsuši sabiedrības uzmanību vīriešu veselības jautājumiem.