Pat ja ātrās palīdzības automašīnu iepirkums netiktu apturēts un pat ja konkurss noritētu bez īpašiem sarežģījumiem, jaunus auto Neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP) dienesta Rīgas reģionālais centrs saņemtu, agrākais, rudenī. Turklāt tās būtu tikai pašas pirmās no iepirktajām automašīnām, – visus auto dienests saņemtu tikai nākamajā gadā. Tagad situācija ir sarežģījusies vēl vairāk – veselības ministrs Guntis Belēvičs iepirkumu apturējis, un nav zināms, kad tas tiks izsludināts no jauna.
Lai arī atbildīgās amatpersonas mierina, ka bez ātrās medicīniskās palīdzības cilvēki nepaliks, bažas rada jautājums, vai visu laika posmu, kamēr netiks piegādātas un nokomplektētas jaunās automašīnas, būs ar ko braukt pie pacientiem? Turklāt pašlaik nav zināms, cik ilgs būs šis «kritiskais posms».
Sajauc iepirkumus
Vēl pirms nedēļas steidzīgā Saeimas Sabiedrības veselības apakškomisijas sēdē deputātiem Veselības ministrijas (VM) ierēdņi radīja gandrīz neapgāžamu pārliecību, ka ātrās palīdzības automašīnu iepirkums rit sekmīgi un ka to kavēt varot sūdzības, kādas parasti šādos konkursos tiek iesniegtas. Taču dažas dienas pirms iepirkumu pieteikumu saņemšanas termiņa beigām (2. februāris) veselības ministrs Guntis Belēvičs pārtrauca iepirkumu, jo, izrādās, tas neatbilst noteikumiem, proti, tas izsludināts par 30 automašīnu iegādi finanšu līzingā, taču valsts pārvaldes iestādes šāda veida iepirkumus veikt nedrīkst. Ir atļauts iegādāties transportlīdzekļus tikai operatīvajā līzingā, kas praktiski ir tas pats, kas auto īrēt. VM vadība neoficiāli tikusi informēta par nepieciešamību pievērst uzmanību esošiem ierobežojumiem likumos.
Tomēr interesants ir fakts, ka par ātrās palīdzības auto nodrošināšanu – sākot ar ārpakalpojuma izmaksu apspriešanu un konkursa apstādināšanu (NMP dienests pērn sākotnēji bija izsludinājis konkursu, lai ātrās palīdzības auto Rīgai iepirktu ārpakalpojumā, līdzīgi kā tas noticis līdz šim), beidzot ar jauna iepirkuma izsludināšanu – vairākkārt tika runāts valdības sēdēs. Neatkarīgajai zināms, ka iepirkumam zaļo gaismu devusi gan valdība, gan Finanšu ministrija, gan Iepirkumu uzraudzības birojs.
G. Belēvičs uzskata, ka tā ir rupja kļūda un ierēdņu atbildība arī tikšot vērtēta, Neatkarīgajai saka Veselības ministrijā. Iepirkumu organizē pats NMP dienests, kura vadītāja Armanda Ploriņa atbilstību amatam ministrs arī izvērtē. Šodien ministrs jau konkrētāk (raidījumā Rīta panorāma) norādīja uz augstus amatos strādājošu ierēdņu vainu, turklāt, kā uzskata ministrs, apzinātu. Par apzinātu kļūdaina iepirkuma izsludināšanu, viņaprāt, ir atbildīgi jau minētais A. Ploriņš un bijušais VM valsts sekretārs Rinalds Muciņš, kuru "aizrotēja" no veselības jomas uz Valsts reģionālās attīstības aģentūras direktora amatu. G. Belēvičs sacīja, ka viņš nemaz nešaubās, ka rīcība bijusi apzināta, jo abi ierēdņi ir profesionāļi. Neatliekamās palīzības sniegšanai tiek paredzēta liela nauda un lielas intereses, un mainot sistēmu, ir liela neapmierinātība.
A. Ploriņa darbību izvērtējusi komisija un devusi negatīvu novērtējumu. Viņš ir zaudējis uzticību, bet viņam ir doti trīs mēneši, lai labotos un savu profesionalitāti viņš varēšot pierādīt, sagatavojoties pārejai, lai ātrās palīdzības transports tiktu nodrošināts pēc tam, kad beigsies līgums ar ārpakalpojuma sniedzēju.
Krīzes periods
Neatkarīgi no tā, vai tiktu turpināts līdzšinējais iepirkums vai tagad – vēl nezināmā datumā – tiks izsludināts cits, jaunas ātrās palīdzības mašīnas Rīgas reģiona brigādes nesagaidītu agrāk kā šā gada rudenī, turklāt tikai pašas pirmās. Visas 30, kuras grasījās iepirkt, varētu nodrošināt tikai nākamgad. To apliecina NMP dienests, un tas saistīts gan ar iepirkumu kārtību, līgumu noslēgšanu, automašīnu ražošanu un pielāgošanu ātrās palīdzības specializācijai, kas ir sarežģītākais posms. Ja kāds konkursa rezultātus pārsūdzētu, tad auto iegāde vēl ieilgtu.
Pašlaik Rīgas reģionā automašīnas nodrošina privāts uzņēmums Rīgas Sanitārā transporta autobāze, ar kuru līgums beidzas aprīlī. Ik dienu «uz līnijas» strādā 76 brigādes. NMP dienesta Transporta nodrošinājuma departamenta vadītājs Egils Lapiņš Neatkarīgajai stāsta: lai nodrošinātu auto Rīgas reģionam uz laiku no 29. aprīļa līdz jauno auto piegādei, tiks izmantotas rezerves automašīnas (automašīnas, kas ir darba kārtībā, bet tiek izmantotas, ja kāda no ierindas mašīnām salūst), kā arī transports, kas ir citos reģionu centros kā materiālās rezerves. Ar šiem auto un vēl iepriekšējos gados iepirktajiem 14 pilnīgi jauniem auto vajadzētu pietikt. Vēl ir apzinātas pāris mašīnas, kuras ir slimnīcu rīcībā.
Tomēr zināmu risku rada apstāklis, ka uz kādu laiku – un pašlaik nav zināms, vai ilgu, būs mazāk rezervju. Tas izraisa satraukumu.
Kas notiks tagad?
VM pārstāvis Oskars Šneiders skaidro, ka jauns iepirkums tiks izsludināts tad, kad būs apzināts to transportlīdzekļu stāvoklis, kuri dienesta rīcībā ir, bet nav darba kārtībā, – kādi remontdarbi veicami, cik tas maksā, tehniskā apskate utt. «Izejot no tam nepieciešamās naudas, zināsim, par kādu summu var iepirkt jaunus auto, un tad tiks izsludināts jauns konkurss auto iegādei dienesta vajadzībām ar domu, ka auto netiks nomāts, bet nopirkts,» saka O. Šneiders. Diemžēl laiku, kad jaunais konkurss tiks izsludināts, VM atturas prognozēt.