„Movembris” jeb Ūsu mēnesis visā pasaulē pazīstams kā laiks, kad īpaša uzmanība tiek pievērsta vīriešu veselības problēmām, to savlaicīgai diagnostikai un ārstēšanai. Latvijā statistika šajā jautājumā ir nepielūdzama – ar prostatas vēzi vien vidēji ik dienas pie mums mirst kāds vīrietis, vēl simtos mērāmi vīriešu nāves gadījumi, ko izraisījušas citas ielaistas, bet mūsdienās ārstējamas slimības. Tādēļ Latvijas Urologu asociācija kopā ar sadarbības partneriem arī šogad aicina sabiedrību iesaistīties dažādās kampaņas aktivitātēs un vīriešus aicina regulāri doties pie urologa.
“Jau otro gadu cenšamies pievērst visas Latvijas sabiedrības uzmanību mūsu vīriešu kritiskajam veselības stāvoklim. Ūsu mēnesis nav akcija, kas laikā uzjautrinām sevi ar dažādām ūsu bildēm un frizūrām, tieši otrādi - ūsu audzēšana šajā mēnesī parāda nopietnu un cieņpilnu vīriešu attieksmi pret savu veselību. Ar Ūsu mēneša palīdzību gribam atgādināt, ka pie urologa ir jādodas vismaz vienu reizi gadā arī gadījumos, ja nav nekādu sūdzību. Vīrietim tāpat kā automašīnai ir jāveic tehniskā apskate, lai saprastu, ka ar veselību viss ir kārtībā. Nereti ir nepieciešams iedrošinājums vai atgādinājums no malas, jo vīrieši urologa apmeklējumā tomēr ir samērā kūtri,” stāsta urologs, medicīnas zinātņu doktors, asociētais profesors un Latvijas Urologu asociācijas prezidents Egils Vjaters.
2013. gadā Latvijā ar prostatas vēzi miruši 368 vīrieši, savukārt tas diagnosticēts 910 jauniem pacientiem, tostarp no tiem tikai 11% jeb 99 vīriešiem tas konstatēts agrīni - I stadijā, tātad ar maksimālu iespēju atveseļoties. Sēklinieku vēzis diagnosticēts 36 jauniem pacientiem, no kuriem tikai pusei vīriešu tas konstatēts I stadijā. No nieru vēža miruši 105 vīrieši, no urīnpūšļa vēža - 164. Speciālisti ir vienisprātis - viens no iemesliem šādai statistikai ir novēlota vīriešu vēršanās pēc palīdzības, tādēļ ikvienam vīrietim jāatceras - uroloģiska rakstura problēmas nav normālas novecošanās simptoms vīrietim, bet gan saslimšana, kuru nepieciešams ārstēt.
„Diemžēl statistika rāda, ka vīrieši Latvijā dzīvo par 10 gadiem mazāk nekā sievietes. Bieži vien tas ir vīriešu bezrūpības dēļ, jo lielākā daļa vīriešu pie ārsta dodas novēloti, kad slimība jau ielaista. Tikai retais zina, ka pēc 45 gadiem profilaktiskās pārbaudes pie ārsta jāveic ik gadu, tādēļ šajā mēnesī ikkatram vīrietim ar savām jaunajām ūsām vajadzētu kļūt par staigājošiem reklāmas stendiem, kas pastāvīgi rosinātu sarunas un atgādinātu par bieži sabiedrībā ignorēto vīriešu veselības jautājumu,” stāsta Latvijas Urologu asociācijas prezidents Egils Vjaters.
Latvijā „Movembris” jau otro gadu norisinās Latvijas Uroloģijas Asociācijas paspārnē. Šogad aktīva sadarbība kampaņas īstenošanā plānota ar “Dinamo Rīga”, “Veselības centrs 4” un izklaides klubu “MaiTai”. Tāpat kā citur, arī Latvijā “Movembra” sociālajā kampaņā vīrieši tiek aicināti ataudzēt ūsas, lai tādā veidā pievērstu uzmanību vīriešu veselības problēmām, piemēram, prostatas un sēklinieku vēzim, kā arī citām saslimstībām. Ūsu mēneša jeb “Movembra” aktivitātēs aicina piedalīties ikvienu vīrieti, jo par vīrieša pašpārliecinātību liecina gan ūsu audzēšana, gan sevis cienīšana un iešana pie ārsta.
Šogad kampaņā Latvijā iecerētas vairākas aktivitātes, kā piemēram, sadarbība ar „Dinamo Rīga” komandu un fanu klubu, sadarbība ar televīzijas raidījumiem un ziņu portāliem, kā arī konkurss par Latvijā garākajām un kuplākajām ūsām, kura uzvarētāji tiks paziņoti īpašā ūsu ballītē, kas pulcēs visus „Movembra” aktīvistus un ūsu audzētājus. Ūsu mēneša jeb “Movembra” aktivitātēs aicināts piedalīties ikviens vīrieti, jo par vīrieša pašpārliecinātību liecina gan ūsu audzēšana, gan sevis cienīšana un iešana pie ārsta.
Par “Movembra” kampaņu:
Daudzi augsta līmeņa sportisti, slavenības un amatpersonas visā pasaulē atbalstījušas „Movembra” aktivitātes. 2009. gadā F1 pasaules čempions Džensons Batons (Jenson Button) savu atbalstu „Movembrim” pauda, izrādot savas blondās ūsas Abū Dabī Grand Prix laikā, bet 2011. gada „Movembra” vēstnieki bija slavenā grupa “Foster the People”, amerikāņu kino režisors Morgans Spurloks (Morgna Spurlock), reperis Snūpdogs (Snoop Dogg) un citas zvaigznes. „Movembri” atbalsta arī video spēļu ražotāji, tā piemēram video spēlē „Football Manager 2015” novembrī visi spēlētāji audzē ūsas, bet spēlē „FIFA 14 Ultimate Team” notiek īpaša „Movembra kausa” izcīņa.
„Movembra” ideja ir dzimusi 2003. gadā Melburnā, Austrālijā, kad divi draugi, apspriežot aktuālākās modes tendences, nolēma atsākt ūsu audzēšanas praksi un darīt to tieši novembrī. Par godu šai aktivitātei draugi mēnesi pārsauca par „Movembri” - Mo angļu valodā ir saīsinājums no vārda “moustache”jeb ūsas. Iedvesmojoties no drauga mātes, kura vāca ziedojumus krūts vēža ārstēšanai, viņi nolēma kampaņu veltīt vīriešu veselībai un prostatas vēzim. Tāpat tika izstrādāti noteikumi un „Movembra” vadlīnijas, kas joprojām ir spēkā šodien. Abi draugi izsūtīja e-pastu ar nosaukumu "Vai esi pietiekami vīrišķīgs, lai būtu mans vīrietis?" un 2003. gadā šo izaicinājumu pieņēma 30 vīrieši, bet desmit gadus vēlāk - 2013. gadā jau 4 miljoni ūsu audzētāji pievērsuši sabiedrības uzmanību vīriešu veselības jautājumiem.