VESELĪBA: Gadalaiku maiņa – pārbaudījums ādai

 
©publicitātes

Šķiet – cik tad sen vēl peldējāmies jūrā un domājām, kā labāk pasargāt ādu no saules stariem, bet nu jau laiks gatavoties ziemai, kad ādas, matu un nagu kopšanā būs nedaudz atšķirīgas prioritātes. Tādēļ jāprot atrast piemērotākos kosmētikas līdzekļus, mērķtiecīgi izvēlēties skaistumkopšanas procedūras un padomāt arī par to, kā ādai, matiem un nagiem sniegt papildu atbalstu, lietojot produktus, kas palīdz nodrošināt visas nepieciešamās uzturvielas.

Jāzina, ka vēsajos gada mēnešos ādai ir grūtāk reaģēt uz pastāvīgām lielām temperatūras svārstībām, kādas tai nākas piedzīvot ik dienu, piemēram, no iekštelpām izejot ārā un otrādi. Tā kā aukstā laikā epidermā ir mazāk taukšūnu saistvielu, āda atjaunojas lēnāk, vecās šūnas netiek atgrūstas pietiekami ātri, līdz ar to āda sāk lobīties. Īpaši izteikti aukstums iespaido sausu, kā arī plānu un jutīgu ādu. To, cik elastīga, sausa vai taukaina ir cilvēka āda, nosaka ādas dziedzeru darbība. Ja tie strādā sabalansēti, ādas raga kārta veidojas vienmērīgi, un āda spēj sevi pasargāt no ārējiem faktoriem. Sausas un raupjas ādas veidošanos ietekmē iedzimtība, alerģiskas reakcijas, atsevišķas ādas slimības, turklāt ādas sausumam un jutībai ir tendence pastiprināties novecojot.

Sargā no apkārtējās vides ietekmes

Āda ir mūsu ķermeņa vislielākais orgāns, un tai ir daudz funkciju, no kurām galvenā ir barjerfunkcija – āda aizsargā mūs no apkārtējās vides ietekmes un palīdz noturēt organisma iekšējo vidi normas robežās. Būdama saistīta ar visiem pārējiem ķermeņa orgāniem, āda ir arī sava veida veselības spogulis: tajā atspoguļojas dažādas slimības, tāpēc, pamanot ādā kādas neizskaidrojamas pārmaiņas, noteikti vajadzētu konsultēties ar ārstu. Bet tādas problēmas kā sausa, pārāk taukaina, blāva un nespodra āda, kā arī dažas pūtītes vai pigmentācijas plankumi nav saucamas par slimībām, un ar tām, saprātīgi rīkojoties, cilvēks nereti var tikt galā patstāvīgi.

Atspoguļo vecumu

Āda atspoguļo arī cilvēka vecumu. Sākot aptuveni no 25 gadu vecuma, tā zaudē apmēram 1% kolagēna gadā. Šis process ir dabisks un nenovēršams, tomēr to iespējams palēnināt, izvairoties no pārmērīgi ilgas uzturēšanās saulē, atsakoties no smēķēšanas, lietojot pareizu uzturu, dzerot pietiekami daudz ūdens, naktīs normāli izguļoties, regulāri uzturoties svaigā gaisā, vingrojot un ievērojot citus veselīga dzīvesveida principus.

***

Vielas, kas nāk par labu ādas, matu un nagu veselībai:

• D vitamīns – svarīgs audu veselības uzturēšanai, kalcija un fosfora vielmaiņai.

• E vitamīns, antioksidants, kas aizsargā ādu pret brīvo radikāļu kaitējumu un nelabvēlīgiem vides faktoriem, uzlabo ādas asinsriti.

• C vitamīns – darbojas kā antioksidants, veicina audu reģenerāciju.

• B1 vitamīns – var palīdzēt ādai elastības zuduma gadījumā.

• B2 vitamīns – regulē ādas taukainību, tā trūkuma dēļ āda kļūst pārāk taukaina.

• B3 vitamīns – intensificē asinsriti zemādas kapilāros.

• B6, B12 vitamīns, folskābe un

dzelzs – vajadzīgi sarkano asinsķermenīšu ražošanai, kas piegādā skābekli un uzturvielas visiem audiem, arī ādas dziļākajiem slāņiem.

• Biotīns – iesaistās šūnu augšanā, vajadzīgs normālam nagu biezumam, aizkavē matu izkrišanu.

Pantotēnskābe – koenzīma A sastāvdaļa, kam liela nozīme šūnu dalīšanās procesā.

• Karotinoīdi – antioksidanti, sargā ādu pret ultravioleto staru ietekmi; gādā, lai veidotos iedegums, nevis apdegums.

• Paraaminobenzoskābe – nodrošina matu normālu pigmentāciju.

• Magnijs – iesaistīts ogļhidrātu, tauku un olbaltumu vielmaiņā, cita starpā nodrošina normālu nagu krāsu.

• Cinks – nozīmīgs DNS sintēzē un šūnu atjaunošanā, darbojoties sinerģiski ar C vitamīnu, sekmē elastāna attīstību.

• Jods – svarīgs tiroksīna veidošanā, kura trūkums var slikti ietekmēt ādas izskatu.

• Mangāns – būtisks ādas veselībai, jo tam ir savienojoša loma vielmaiņas procesos.

• Varš – cita starpā vajadzīgs melanīna sintēzei, kas nepieciešams, lai pasargātu ādu no saules apdegumiem.

• Silīcijs – veicina saistaudu un šūnu membrānu attīstību, piedalās kolagēna un elastīna sintēzes procesā, nostiprinot asinsvadu sieniņu elastīgumu un caurlaidību, kas ir īpaši būtiski pēc 25 gadu vecuma, kad kolagēna sintēze organismā sāk samazināties.

• Selēns – nepieciešams normālai šūnu augšanai, uztur audu elastību.

• Cisteīns – aminoskābe, kas nepieciešama nagu augšanai, matu struktūras veidošanai.

• Jūras aļģu kolagēna komplekss – satur proteoglikānus, kas stiprina ādu, palīdz saglabāt tās biezumu, kavē novecošanos.

• Priežu mizas ekstrakts – satur efektīvu antioksidantu, kas palīdz aizsargāt ādas olbaltumvielas (piemēram, kolagēnu un elastīnu), saglabājot ādu stingru un gludu.

• Vīnogu sēklu ekstrakts – spēcīgs antioksidants, uzlabo asinsriti.

• Zaļās tējas ekstrakts – spēj aizsargāt šūnu DNS no ultravioletā un redzamā starojuma izraisītā kaitējuma.

• Upeņu sēklu eļļa – viens no bagātākajiem dabisko omega3 un omega6 taukskābju avotiem, palīdz saglabāt ādas tonusu un

elastību.

• Likopēna ekstrakts – aizsargā ādu pret ultravioleto staru ietekmi.

• Alfa liposkābe – kopdarbībā ar citiem antioksidantiem uzlabo ādas barošanu un aizsardzību, spēj iekļūt šūnas membrānā un aizsargāt to.

• Koenzīms Q10 – spēlē nozīmīgu lomu jaunu šūnu veidošanā un brīvo radikāļu izvadīšanā no organisma.

• Ūdens – lai āda saņemtu pietiekamu mitruma devu, dienas laikā jāuzņem vismaz divi litri šķidruma.

***

Kā āda mainās novecojot:

2545

• Vairāk dziļāku līniju ādā, parādās pirmās grumbas.

• Dažiem – ādas elastības zudums

• Pirmās pazīmes, ka acu zonā veidojas nokarena āda.

• Mērens ādas atjaunošanās samazinājums, tā ietekmē samazinās kolagēna daudzums ādā un palielinās bojātu saistaudu uzkrāšanās.

• Pamanāms un nozīmīgs ādas mitruma līmeņa kritums.

4555

• Poru un vecuma plankumu palielināšanās.

• Vairāk grumbu, raupja tekstūra.

• Āda arvien izteiktāk kļūst nokarena acu un vaigu zonās.

• Ievērojami vājinās ādas atjaunošanās spējas un imunitāte.

• Kohēzija starp ādas slāņiem turpina samazināties.

• Epidermas retināšanās.

55+

• Nevienmērīga pigmentācija.

• Tumši loki ap acīm

• Ievērojami pasliktināta ādas atjaunošanās, bojāto audu pārpilnība.

• Pastiprināta melanīna izstrādāšana.

• Pazemināta kolagēna un seruma izstrādāšana.