Negrib, lai aptiekas ir kā veikali

Tīklu aptiekas (3 un vairāk aptiekas) ir 59% no kopējā aptieku apgrozījuma © NRA

Veselības ministrija, aizliedzot aptieku lojalitātes kartes, vēlas panākt, ka pacienti nepērk un nelieto zāles un uztura bagātinātājus vairāk nekā nepieciešams. Ja cilvēkam ir kādas aptiekas karte, tas viņu mudinot pirkt vairāk un vairāk, ietekmējoties no reklāmām un atlaidēm tieši šādu karšu īpašniekiem. Pret lojalitātes karšu aizliegšanu ir liela daļa aptieku, uzskatot, ka tieši šādas kartes var piesaistīt cilvēku konkrētai aptiekai, farmaceitam, kas var nodrošināt arī labāku farmaceitisko aprūpi. Arguments, ko sadzird arī pacienti, – ar karti taču ir atlaide!

Tajā pašā laikā Veselības ministriju (VM) nedzird skaļi runājam par aptieku izplatīto zāļu reklāmu, piemēram, pastkastītēs, ierobežošanu vai pašu medikamentu reklāmu ierobežošanu, kas uzspiež nodrošināties ar zālēm vēdera darbībai un pret galvassāpēm, pat ja tādu nav. VM Farmācijas departamenta direktors Jānis Zvejnieks Neatkarīgajai atzina, ka pašlaik top vēl arī citi grozījumi, ar kuriem iecerēts ierobežot arī reklāmu.

Aptiekas nav veikali

Jautājums par aptieku atlaižu vai bonusa kartēm bija aktuāls arī pirms vairākiem gadiem, kad VM pieņēma lēmumu neļaut šādas atlaides piemērot kompensējamiem medikamentiem. Tagad VM izstrādājusi grozījumus un nodevusi sabiedriskai apspriešanai priekšlikumu – aizliegt aptieku lojalitātes kartes vispār. «Aptieku kartes vai lojalitātes programmas ir veidotas ar vienu mērķi – piesaistīt cilvēku vienam aptieku tīklam, lai cilvēks šajās aptiekās atgrieztos vēl un vēl,» saka J. Zvejnieks, «šādas kartes ir lielajām aptieku ķēdēm, un šādas labi izveidotas mārketinga programmas, pie kurām var pieskaitīt arī klientu kartes, ienes ap 25 procentus papildu apgrozījumu. Šāda aptieku darbība ir tendēta uz patērētājkultūru, bet mēs redzam aptieku kā primārās veselības aprūpes vietu, aptiekai nevajadzētu būt virzītai uz pārdošanu pārdošanas pēc, bet uz pacientu aprūpi.» VM speciālists arī uzsver, ka aptieku kartes ir konkurences instruments komersantu vidū, bet ieguvums pacientam ir tikai šķietams.

VM viedoklis: šīs normas ieviešanas rezultātā pircējs būs ieguvējs. Tā veicinās zāļu racionālu lietošanu, jo nebūs stimulējoša faktora – bonusu sistēmas, kas stimulē klientu iepirkties atkal un atkal vai arī pēc principa – jo vairāk pērk, jo lielākas atlaides. Aptiekas var piesaistīt cilvēkus, nodrošinot kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi, piesaistot pastāvīgos klientus ar profesionalitāti, apkalpošanas un konsultāciju kvalitāti un zāļu lietošanas uzraudzību.

VM speciālisti arī min, ka aptiekas nereti maldina savus klientus, piemēram, sakot, ka, uzkrājot noteiktu summu par veiktajiem pirkumiem, persona iegūs desmit procentu atlaidi, taču, kamēr cilvēks krāj šo naudu, beidzies kartes derīguma termiņš un viss jāsāk no sākuma. Aptiekas reklamē produktus savos bukletos – ar atlaižu karti solot lētāku cenu –, bet reāli šī cena bieži neatšķiras vai atšķiras par dažiem centiem no Zāļu valsts aģentūras noteiktās maksimāli pieļaujamās zāļu aptiekas cenas.

Ar atlaidēm maldina

Latvijas Farmaceitu biedrība atbalsta VM pozīciju šajā jautājumā. «Lojalitātes kartes grauj farmaceita tēlu, liekot cilvēkiem domāt, ka aptiekas ir veikali,» uzskata biedrības pārstāvis, farmaceits Valdis Pirsko. Arī farmaceiti uzskata, ka šīs kartes veicina zāļu neracionālu lietošanu, kā arī tiekot noārdīta robeža starp medikamentiem un uztura bagātinātājiem, par kuriem ne par vienu «nav zinātnisku pierādījumu par to iedarbību uz veselību».

V. Pirsko arī sacīja, ka aptieku tīkli mēdz maldināt pircējus: it kā sasolīta atlaide, bet zāles ar lojalitātes kartes atlaidi maksā tikpat, cik vispār šis medikaments drīkst maksāt (maksimālā cena). «Galu galā šī sistēma rada nevienlīdzību pret lauku aptiekām, kuras nevar piedāvāt šādas kartes,» teica farmaceits. Vienu vārdu sakot, aptieku lojalitātes kartes ir izdevīgas komersantam, jo veicina aptiekas preču, arī zāļu pārdošanu un palielina peļņu, bet tas nav saistīts būtībā ar vēlmi samazināt pacientu izdevumus. Tāds ir bonusu karšu noliedzēju viedoklis.

Zaudētāji pacienti

Taču – ko domā aptiekas un konkrēti aptieku tīkli? «Uzskatām, ka šis ir bīstamākais punkts grozījumu projektā, jo VM vēlas ierobežot pircēju iespējas ar atlaidi iegādāties jebkuras aptiekās nopērkamās preces, arī autiņbiksītes, higiēnas un citas preces,» norāda Inga Zemdega-Grāpe, Aptieku attīstības biedrības valdes priekšsēdētāja. Viņa uzsver, ka šādi grozījumi padarīs medikamentus un citas preces dārgākas. Biedrībai pat esot aizdomas, ka aptieku lojalitātes programmu aizliegums tiek virzīts lielākā vairumtirgotāja interesēs tirgus konkurences samazināšanai. «Likvidējot iespēju izvēlēties izdevīgāko no aptieku piedāvājuma, aptiekas preču cenu diktēs dominējošais tirgus spēlētājs, un zaudētāji diemžēl būs arī pircēji,» saka I. Zemdega-Grāpe. Biedrība lūgusi situāciju izvērtēt arī Konkurences padomei, kas apņēmusies to izdarīt. «Var piekrist, ka aptieka nav veikals un aptiekām arī nav jākonkurē ar lielveikaliem un citām tirdzniecības vietām, bet aptiekām ir tiesības konkurēt savā starpā, kā tas notiek ar klientu lojalitātes programmām. Klienta lojalitāte liecina par pircēja izvēli par labu konkrētai aptiekai vai aptieku tīklam un uzticību farmaceitam,» saka I. Zemdega-Grāpe.

BENU aptiekas mazumtirdzniecības vadītājs Raitis Kvēps norāda: tas ir absurds apgalvojums, ka tieši aptieku kartes liek pirkt vairāk medikamentu. «Ja šīs kartes aizliegs, tas tikai un vienīgi ietekmēs pircēju,» teica R. Kvēps, «ja nerunājam par zālēm, tad kāpēc citus produktus – higiēnas preces, piemēram, – varēs pārdot lielveikali, izmantojot atlaižu kartes?» Pret VM ieceri ir arī Latvijas aptieka.

Atlaides var piemērot bez kartēm

Pacienti, izdzirdot par atlaižu karšu aizliegumu, vairākumā gadījumu ir neizpratnē, un uztraukuma iemesls ir nepatika, ka vairs nebūs atlaižu par pirkumu. J. Zvejnieks no VM saka: aptiekas arī bez lojalitātes kartēm var piemērot atlaides. Tas nav aizliegts. Ar cenām aptiekas arī var konkurēt savā starpā.

Ja VM uztrauc, cik daudz cilvēku it kā nevajadzīgi pērk zāles, kāpēc VM nevirza striktākus ierobežojumus zāļu reklāmai, kāpēc neaizliedz zāļu reklāmu televīzijās un bukletos pastkastēs? J. Zvejnieks saka, ka viens no panākumiem reklāmas jomā ir aizliegums zāles bukletos reklamēt ar procentos izteiktu atlaidi, proti, var informēt par zāļu cenu, bet ne par atlaidi, piemēram, 25 procenti. Viņš gan sola, ka visai drīz būs jauni grozījumi, kas būs vērsti tieši reklāmas mazināšanai.

Uz jautājumu, kāpēc netiek virzīti tādi grozījumi, kas liegtu atlaižu kartes piemērot zālēm un uztura bagātinātājiem, kurus it kā cilvēki lieto «pa labi un pa kreisi», J. Zvejnieks saka: daudzos gadījumos būs grūti nodalīt visas aptiekā esošās preces. «Kopumā mūsu pozīcija ir tāda, ka atlaižu kartēm aptiekās nav jābūt vispār,» rezumē J. Zvejnieks.

UZZIŅAI

Zāļu patēriņš 2014. gada aprīlī (%)

81 recepšu zāles

19 bezrecepšu

Aptiekās realizēto medikamentu apgrozījums

Zāļu valsts aģentūrair apkopojusi aptieku (kopskaitā 815) iesniegtos datus par medikamentu realizācijas apgrozījumu 2013. gadā. Salīdzinot ar 2012. gadu, aptiekās realizēto medikamentu apgrozījums ir palielinājies par 8,2 procentiem un sasniedzis 202,32 miljonus latu (bez PVN).

Aptieku sadalījums

Tīklu aptiekas (3 un vairāk aptiekas) ir 59% no kopējā aptieku apgrozījuma (%)

Sentor farm (Mēness aptiekas) 25

Hansa Pharma (BENU aptiekas) 8

Euroaptieka Farmācija 9

A Aptiekas 7

RKF Baltfarm 3

Latvijas aptieka 4

Citi mazāki aptieku tīkli 3

Pārējās aptiekas 41%

Avots: Zāļu valsts aģentūra

Svarīgākais