Elīna Dzelme pievēršas kailiem ķermeņiem

© Jānis Deinats

Rī­gas pil­sē­tas iz­stā­žu zā­les «Rī­gas māk­slas tel­pa» iz­glī­tī­bas tel­pā ap­ska­tā­ma Dai­les te­āt­ra ak­tri­ses Elī­nas Dzel­mes iz­stā­de «Fest Anti­fri­gi­a». Pir­mo rei­zi vi­ņa pla­šā­kai pub­li­kai pie­sa­ka se­vi kā glez­no­tā­ju, to­mēr at­zīst, ka jo­pro­jām pār­lie­ci­no­šāk jū­tas uz ska­tu­ves.

Dai­les te­āt­ra ak­tri­ses Elī­nas Dzel­mes glez­nu iz­stā­dē ap­lū­ko­ja­mi 20 dar­bi. «Glez­nas ir gan sau­lai­nas, gan dep­re­sī­vas, gan iro­nis­kas – kat­ra no tām at­bilst kā­dam pe­ri­odam ma­nā dzī­vē. No ha­osa uz har­mo­ni­ju, no nai­da līdz mī­les­tī­bai. Ci­tas tie­šas, ci­tas fi­lo­zo­fis­kas. Da­žās es­mu es pa­ti. Ta­ču do­mā­ju, ka sau­lī­te ie­spīd kat­rā glez­nā – nu, kaut drus­ciņ,» prā­to Dzel­me. «Pro­tams, ņe­mot vē­rā pie­re­dzi, pār­lie­ci­nā­tā­ka jū­tos uz ska­tu­ves, jo zi­nu, kas tas ir, kad uz ma­ni ska­tās tūk­sto­šiem acu un vi­si no ma­nis gai­da, lai pār­stei­dzu, lai iz­dzī­vo­ju. Bet uz ska­tu­ves pa­līdz vai ne­pa­līdz sce­no­grā­fi­ja, kos­tī­mi, gri­mi un ga­lu ga­lā tiek iz­pil­dī­ta re­ži­so­ra ie­ce­re. Iz­rā­dē pie­da­lās des­mi­tiem cil­vē­ku. Kri­ti­zē vai sla­vē vi­sus. Glez­nie­cī­bā es­mu vie­na. Strā­dā­ju vie­na. Klu­su­mā. Kri­ti­ka vēl nav bi­ju­si, ne­zi­nu kā būs. Zi­nu ti­kai vie­nu – tur­pi­nā­šu glez­not. Uz­ņe­mos par to at­bil­dī­bu. Vie­na.»

Kai­lu ķer­me­ni uz­tver ve­se­lī­gi

Vēl­mi glez­not Dzel­me iz­ju­tu­si jau bēr­nī­bā, bet in­ten­sī­vi to sā­ku­si da­rīt pa­mat­sko­lā. Sa­vu­laik vi­ņa pat bi­ju­si pār­lie­ci­nā­ta, ka mā­cī­sies Lat­vi­jas Māk­slas aka­dē­mi­jas glez­nie­cī­bas no­da­ļā, to­mēr pie­vēr­su­sies ak­tri­ses pro­fe­si­jai. Bū­tis­ka lo­ma jaun­ās māk­sli­nie­ces dar­bos at­vē­lē­ta sek­su­ali­tā­tei. «Pli­kus stil­bus pie­ņe­mu un cil­vē­ka ķer­me­ni uz­tve­ru ve­se­lī­gi. Vai­rāk ma­ni mul­si­na at­vēr­tī­ba – te­āt­ra ne­spē­lē­ša­na ik­die­nā, kāds ir cil­vēks pa­tie­sī­bā, bez mas­kām. Jā, es glez­no­ju kai­lus cil­vē­kus, bet tam vai­rāk ir sim­bo­lis­ka no­zī­me. Sek­su­ali­tā­te, ma­nu­prāt, ir viens no cil­vē­ka bal­stak­me­ņiem, se­viš­ķi jau sie­vie­tes. Glez­no­jot šīs sie­vie­tes, man ir in­te­re­san­ti sa­prast, vai šī sek­su­ali­tā­te ga­rī­gi iz­nī­ci­na vai ceļ. Un kur ved pār­spī­lē­ta sek­su­ali­tā­te, kur no­nāk asek­su­ālas būt­nes? In­te­re­san­ti. Sek­su­ali­tā­te ir cie­ši sais­tī­ta arī ar aug­lī­bas tē­mu, ku­ra iz­stā­dē ir vie­na no stās­ta da­ļām,» uz­sver ak­tri­se.

Drau­dzī­bai starp vī­rie­šiem un sie­vie­tēm ne­tic

Jaun­ās iz­stā­des ku­ra­to­re Sar­mī­te Sī­le at­zīst, ka Dzel­me glez­no «sie­vie­tes bū­tī­bu un vien­tu­lī­bu vī­rie­šu pa­sau­lē». Pa­ti māk­sli­nie­ce, tau­jā­ta, vai jū­tas vien­tu­ļi vī­rie­šu pa­sau­lē, aiz­do­mā­jas: «Ve­se­lī­ga vien­tu­lī­ba ir jā­ie­mā­cās, ta­ču es ne­va­rē­tu teikt, ka dzī­vo­ju vī­rie­šu pa­sau­lē. Te ir ru­na par ma­nu vī­riš­ķī­bu, par ma­nu vī­rie­ša sa­pra­ša­nu un ska­tu uz sie­vie­ti caur vī­rie­ša (kā es sa­pro­tu vī­rie­ti) ska­ta priz­mu.» Vien­kār­ši drau­dzī­bai starp vī­rie­ti un sie­vie­ti Dzel­me īs­ti ne­tic. «Ja nu vie­nī­gi šie cil­vē­ki ir da­rī­ju­mu pa­zi­ņas. Ja arī šā­das drau­dzī­bas ga­dās, tas no­tiek re­ti. Vi­sas drau­dzī­bas ag­ri vai vē­lu at­du­ras pie «es te­vi vien­mēr es­mu mī­lē­jis un mī­lu».

Vakara Ziņas

Ieraugot šādu nosaukumu, ir tikai divas versijas – Mendeļejeva tabulā ir ierakstīts jauns ķīmiskais elements vai radusies grupa, kas spēlē metālmūziku. Kurš ir pareizais variants? Otrais. “Murgu purvs” ir otrais šīs apvienības EP jeb minialbums, kas seko 2021. gada aprīlī izdotajam debijas darbam “Purva metāls”.