VAKARA ZIŅAS. Padomju "lepnums", kas kļuva par tās kārtējo kaunu

© Pixabay

1973. gada 3. jūnijs ir datums, kuru zina ikviens cilvēks, kas kaut pavirši interesējas par aviācijas vēsturi. Laburžē lidlaukā, kas atrodas netālu no Francijas galvaspilsētas, notika starptautiskā Parīzes Aviācijas izstāde. Jau pāris dienu iepriekš šeit bija nosēdušies divi tehnikas «brīnumi», kas izstādes apmeklētājiem no sajūsmas lika aizrauties elpai

Viens no tiem bija turboreaktīvā virsskaņas pasažieru lidmašīna «Concorde» - Apvienotās Karalistes un Francijas kopražojums. Tā savu pirmo lidojumu veica 1969. gadā. Otrs bija Padomju Savienības virsskaņas laineris TU-144, kas tika izstrādāts Andreja Tupoļeva vadītajā konstruktoru birojā un aizdomīgi līdzinājās savam sāncensim «Concorde». PSRS varēja būt lepna, jo padomju virsskaņas lidmašīna savu pirmo lidojumu paguva veikt jau 1968. gada 31. decembrī, tātad apsteidzot kapitālistus.

Sacensības ar asiņu garšu

Prieks gan nebija ilgs, jo 1973. gada 3. jūnijā Laburžē aviodemonstrējumu laikā notika traģēdija. Vispirms paraugdemonstrējumus veica «Concorde». Nākamajai bija kārta padomju virsskaņas pasažieru lidmašīnai TU-144. Tā varēja sasniegt ātrumu līdz 2443 kilometriem stundā, tātad pārsniedzot skaņas ātrumu. Skaņas barjeru iespējams uzveikt, gaisakuģim atrodoties 11 000 metru augstumā.

Vispirms laineris TU-144 zemā augstumā pārlaidās pār skatītāju tribīnēm. Uzreiz pēc tam, spēji kāpinot ātrumu, strauji pacēlās augstumā līdz 1200 metriem, kur tas mainīja savu pozīciju uz horizontālu stāvokli. Nedaudz palidojusi, nesaprotamu iemeslu dēļ lidmašīna vēlreiz maina savu stāvokli, vārda tiešā nozīmē ar priekšgalu triekdamās zemē. Piloti līdz pēdējam brīdim laineri centās stabilizēt, izvedot no pikēšanas, citiem vārdiem, straujas nolaišanās pa trajektoriju, kas ar zemi veido leņķi, kas lielāks par 30 grādiem. Neizturot pārslodzi, lidaparāts izjuka pa daļām, vēl atrodoties gaisā. Gāja bojā seši apkalpes locekļi un astoņi cilvēki uz zemes. Padomju «lepnums» kļuva par tās kārtējo kaunu, taču šoreiz tam liecinieki bija visas lielākās pasaules valstis.

Pastāv versijas

Pastāv vairākas versijas, kas notika brīdī, kad padomju laineris piepeši sāka krist. Viena no tām - piloti veikuši ļoti sarežģītu manevru, taču nav saprotams, kāda iemesla dēļ. Padomju pusei tika veltīts lērums pārmetumu par to, ka tās virsskaņas lidmašīna daudzās niansēs ir identiska ar «Concorde», kas liecināja par liela mēroga rūpniecisko spiegošanu. Ko darīja lainera konstruktori? Protams, visus pārmetumus centīgi noliedza. Viņi vērsa uzmanību uz to, ka TU-144 ir daudz atšķirīgu detaļu, piemēram, izbīdāmi spārni lidmašīnas korpusa priekšgalā, kas nosēšanās laikā palīdz strauji samazināt tās ātrumu.

Pastāv hipotēze, ka TU-144 paraugdemonstrējumu laikā franči padomju lainerim pretī palaiduši savu iznīcinātāju «Mirage», lai tā apkalpes locekļi nofotografētu padomju virsskaņas lidmašīnas spārnus, kādu nav «Concorde». Tāpēc nevar izslēgt, ka padomju piloti savu riskanto manevru veica tieši tāpēc, ka tiem negaidīti pretī parādījās «Mirage».

Būt pirmajiem, lai ko tas maksātu

Ticamāka gan šķiet cita versija. Kā jau tas bijis arī iepriekš, Tupoļeva konstruktoru birojs padomju virsskaņas lidmašīnas projektēšanu un būvniecību veica paātrinātos tempos, līdz ar to pieļaujot virkni kļūdu un nepilnību. Kāpēc tā bija jāsteidzas? Lai apsteigtu imperiālistus un pierādītu PSRS varenību. TU-144 projektēšana sākās 1962. gadā, kas aptuveni sakrīt ar laiku, kad franči un briti sāka veidot savu «Concorde». Pirmais no padomju virsskaņas lidmašīnas TU-144 regulārajiem ekspluatācijas lidojumiem (pārvadājot pasta un citas kravas, bet ne pasažierus) notika 1975. gada 26. decembrī. Lidmašīna pacēlās no Domodedovas lidostas Maskavā. (Avots: Illešs A. Ātrāk par skaņu, augstāk par mākoņiem. // Padomju Jaunatne, Nr. 217, 02.11.1977.) Tas notika mēnesi pirms tam, kad pirmos regulāros lidojumus sāka veikt Rietumu konkurenti ar «Concorde». PSRS atkal bija pirmā! Mērķis sasniegts.

TU-144 reisi ar pasažieriem notika divreiz mēnesī maršrutā Maskava-Almati. To vadīja pirmais pilots izmēģinātājs no Tupoļeva konstruktoru biroja, kuram asistēja piloti no «Aeroflot». Gandrīz katra lidojuma laikā gadījās kas neparedzēts, kāda nestandarta situācija, ko, protams, pamanīja ne tikai apkalpe, bet arī pasažieri. 1978. gadā pēc kāda ekscesa izmēģinājumu laikā ar uzlaboto virsskaņas laineri TU-144D pasažieru pārvadāšana ar padomju virsskaņas lidmašīnām tika pārtraukta. Par laimi, uz visiem laikiem.

FAKTI PAR TU-144:

reaktīvo dzinēju jauda - pusmiljons zirgspēku;

lainera garums - vairāk nekā 60 metru;

augstums - gandrīz 13 metri;

spārnu vēziens - 28 metri;

ietilpība - 133 pasažieri;

kreisēšanas virsskaņas ātrumu laineris sasniedz 10 minūtēs.

(Avots: Illešs A. Ātrāk par skaņu, augstāk par mākoņiem. // Padomju Jaunatne, Nr. 217, 02.11.1977.)

Vakara Ziņas

Ieraugot šādu nosaukumu, ir tikai divas versijas – Mendeļejeva tabulā ir ierakstīts jauns ķīmiskais elements vai radusies grupa, kas spēlē metālmūziku. Kurš ir pareizais variants? Otrais. “Murgu purvs” ir otrais šīs apvienības EP jeb minialbums, kas seko 2021. gada aprīlī izdotajam debijas darbam “Purva metāls”.

Svarīgākais