VAKARA ZIŅAS. Glaunais Tukuma kravas tramvajs

Pa Tukuma greznāko ielu – Pils ielu – starpkaru Latvijas laikā zirgi esot vilkuši kravas tramvaju. © Tukuma novada pašvaldība

Vairums pat nenojauš, ka kādreiz pa Latvijas smukākās pilsētas greznāko maģistrāli gar lepnākajiem pilsētas namiem Pils ielā kursēja tramvajs. Tiesa gan, tas nebija paredzēts pilsoņiem, bet gan kravu pārvadāšanai. Savukārt Hruščova un Brežņeva laikā visā nopietnībā sprieda par to, ka Tukumā un tā rajonā būtu jāierīko elektriskais tramvajs arī pilsoņu jeb, kā toreiz teica – proletāriešu un darba zemniecības pārvadāšanai.

1877. gadā atklāja vilcienu satiksmi līnijā Rīga-Tukums. No galvaspilsētas līdz Jūrmalai tas galvenokārt bija paredzēts atpūtnieku pārvadāšanai, bet tālāk - uz Tukumu kravu vešanai. Tukums taču bija arī tolaik nozīmīgs loģistikas centrs. Bet tavu neražu smago kravu vilcējiem un stiepējiem! 1904. gadā jauno Tukuma staciju izbūvēja trīs kilometrus aiz toreizējās pilsētas robežas, un nu lielās mucas, kastes un saiņus līdz pilsētai nācās pārvadāt zirgu pajūgos un ormaņos, kas nebija diez ko ērti.

Pēc Pirmā pasaules kara jaunās Latvijas varasvīriem radās spožs risinājums - kravas tramvajs, kuru vilktu zirgi. Tāds arī tika izbūvēts, bet par to ir gaužām maz ziņu. Vien zināms, ka tāds bijis, un viss! Tāpat kā trūkst arī ziņu par utopiskajiem plāniem jau attīstītā sociālisma laikā ierīkot tramvaju līniju Tukuma rajonā starp tolaik plaukstošajiem kolhozu centriem - 12 kilometru attālo Smārdi un Slampi. Kaut kur par to ir lasīts, bet aizmirsies, kur. Turklāt no tā laika pagājis arī apmēram pusgadsimts. Tas bija Brežņeva laikā.

Bet pirms tam - Hruščova laikā - pilsētā visai nopietni sprieda par tramvaju. 1960. gada 28. jūlija laikrakstā «Tukuma Ziņotājs» par pilsētas izpildkomitejas darbu varam lasīt: «Izpildkomiteja vēlētāju priekšlikumus izskatīja izpildkomitejas sēdē. Daži no tiem atzīti par nelietderīgiem, kā atjaunot ezera pirti un izbūvēt pirti Durbē, izbūvēt Tukumā tramvaju, ierīkot vilciena pieturu pie M. Parka ielas.» Tā ka par tramvaja ierīkošanu sprieda visā nopietnībā, tikai izpildkomitejas varasvīri tam nebija labvēlīgi noskaņoti. Ja viņi būtu bijuši vēlīgāki, tad, iespējams, tagad Tukumā būtu jaunākā tramvaja līnija valstī.

Kaut gan bez sava tramvaja novada iedzīvotāji nav palikuši. Piecpadsmit kilometru no Tukuma gadsimta sākumā izbūvētajā kinopilsētiņā «Cinevilla», kas 2004. gadā tapusi patriotiskās spēlfilmas «Rīgas sargi» vajadzībām Slampes pagastā, kur pirms tam bija tikai pļavas, uzcelta butaforija - Daugavmala Vecrīgas pusē ar tramvaja līniju un īstu tramvaju. Un šo veclaicīgo tramvaju arī izmanto. Tajā var ne tikai iekāpt, bet arī izlustēties. Piemēram, kādās Lieldienās šajā tramvajvagonā bija iekārtota radošā darbnīca bērniem.

Vakara Ziņas

«Katrā braucienā pārsteidzošākais ir cilvēki – gan tie, ar kuriem vienojošs ir ceļš, gan tie, ar kuriem šai ceļā ir lemts satikties. Tas ir neticami, cik spēcīgus, radošus un gaišus cilvēkus mēs sastopam ceļā un ikvienā vietā, kur nonākam,» saka mūziķis, dziesmu autors, Latvijas Radio 5 direktors un «Velomūzikas» idejas autors Kārlis Kazāks.

Svarīgākais