VAKARA ZIŅAS. Notikums teātri. Priekškars sašķaida suflieres krēslu

© Pixabay

Pērnā gada nogalē masu medijos izskanēja ziņa, ka Dailes teātrī izrādes «Smiļģis» laikā nepareizi piestiprinātas troses dēļ nokritusi dekorācija. Iespējams, šis gadījums ir sabiedrībā visplašāk izskanējušais, jo tam uzmanību pievērsuši žurnālisti, taču līdzīgas kļūdas uz dažādu Latvijas teātru skatuvēm gadījusies ne viena vien. Lai izvairītos no negadījumiem, kuru sekas var būt pat traģiskas, uz skatuves ir vietas jeb laukumi, kur aktieriem atrasties aizliegts.

Pagājušā gadsimta 50. gados Liepājas teātrī priekškars, kas šķīra skatuvi no skatītāju zāles, bija no metāla. Ja gadījumā teātrī sāktos ugunsgrēks, priekškars kalpotu kā barjera, neļaujot ugunij izplatīties pa visu ēku. Tas nozīmē, ka izdegtu tikai daļa - vai nu skatuve, vai arī zāle, savukārt otra daļa ēkas paliktu neskarta. Tajā laikā Liepājas teātrī par suflieri strādāja Emma Zāle - izcilā tēlnieka un Brīvības pieminekļa autora Kārļa Zāles māsa. Savulaik populārajā kultūras izdevumā «Literatūra un Māksla» par viņu lasāms: «Kā labu darba kolēģi, apzinīgu un pašaizliedzīgu sava darba darītāju ar augstu runas kultūru Emmu Zāli pazinuši tādi ievērojami latviešu mākslas meistari kā Teodors Podnieks, Ernests Feldmanis, Teodors Lācis u.c. un par tādu to atzīst arī Liepājas drāmas teātra jaunākā aktieru paaudze» (avots: Zvaigzne, V. Teātra suflieres darba jubileja. «Literatūra un Māksla», Nr. 19., 05.05.1956., 4. lpp.).

Sufliere Zāle bijusi kaislīga smēķētāja. Mēģinājumu procesa laika viņa uz skatuves mēgusi novietot krēslu, apsēsties un suflēt no vietas, kur atrasties nebija atļauts. Kā gadījies, kā ne - kāda mēģinājuma laikā Emma Zāle izgājusi uzsmēķēt, taču tieši tajā brīdī nogāzies smagais metāla priekškars, sašķaidot suflieres krēslu. Var ticēt liktenim, var tam neticēt, taču, ja īsi pirms liktenīgā brīža sufliere nebūtu izgājusi, viņa, visticamāk, būtu nosista. Pēc šī gadījuma metāla priekškaru neizmantoja un pēc vairākiem gadiem to demontēja.