VAKARA ZIŅAS. "Maserati" dizaina veiksmes stāsts jeb Neglītas lidmašīnas nelido!

 
©Publicitātes foto

«Neglītas lidmašīnas nelido» ‒ ir teicis kāds slavens aviators, un to nedaudz mainītā versijā var attiecināt arī uz automašīnām. Ne pārāk labi izstrādāta dizaina automašīnām nav paliekošas vērtības, un tās tiek pilnībā aizmirstas aptuveni piecdesmit gadus pēc to izgatavošanas. Tomēr dizaina šedevriem ir pilnīgi cits liktenis. Un nav noslēpums, ka lielākā daļa šo auto šedevru ir radušies tieši Itālijā.

«Maserati» tika dibināts 1914. gadā, un kopš tā laika tā nosaukums ir gluži kā sinonīms vārdiem «greznība», «stils» un «sportiskums». Šie sinonīmi iemantoja vērtību vairāk nekā pirms piecdesmit gadiem, kad tirgū parādījās pirmās paaudzes divdurvju «Ghibli». Visam, kas piemīt šai automašīnai, ir sava vēsture ‒ pat vārds «Ghibli» nav izdomāta burtu kombinācija, bet tas radies no Sahāras tuksneša vēja nosaukuma. Šis modelis nostiprināja «Maserati» identitāti, novietojot to līdzās tādiem izciliem ražotājiem kā «Ferrari» vai leģendārajam «Maybach». Viņi visi ražoja ekskluzīvas automašīnas, izmantojot sava laika modernākās tehnoloģijas.

Pirmajam «Ghibli» zem pārsega jau bija uznirstoši priekšējie lukturi un iekšā jaudīgs V8 dzinējs. Klienti varēja izvēlēties starp piecu ātrumu manuālo ātrumkārbu vai trīs ātrumu automātisko ātrumkārbu. Ādas detaļas salonā ‒ sēdekļi, durvis, viduspanelis un daudzi citi elementi ‒ radīja augstākā komforta sajūtu, turpretī slēdži un ciparnīcas uz priekšējā displeja ļāva justies, it kā pārvietotos ar ļoti ātru transportlīdzekli, piemēram, lidmašīnu.

Lai gan automašīna bija populāra, tās ražošana ilga tikai sešus gadus ‒ globālā naftas krīze un ģeopolitiskās problēmas 1973. gadā lika pārtraukt šī vienreizējā modeļa ražošanu uz vairāk nekā divām desmitgadēm. Mūsdienās šī septiņdesmito gadu dizaina ikona atkal tiek celta gaismā, un tās popularitāti labi parāda šo modeļu augošā cena. Mūsdienās atrast pirmās paaudzes «Ghibli» labā stāvoklī par cenu zem 200 000 eiro ir diezgan neiespējami.

Slavenais nosaukums veicina šī modeļa vēsturiskos panākumus ‒ pirmo «Ghibli» izveidoja tolaik mazpazīstamais dizainers Džordžeto Džudžāro (Giorgetto Giugiaro). Mūsdienās viņš ir pazīstams kā viens no slavenākajiem automašīnu dizaineriem, un viņa vārds vien ir spējīgs palielināt automašīnas vērtību. Džudžāro savu ieguldījumu deva ne tikai
«Ghibli», bet arī «Bora», «Quattroporte», «Spyder» un daudzu citu «Maserati» automašīnu dizaina radīšanā. Katru no tām mūsdienās varam saukt par dizaina ikonu.

Gadu desmitiem dizainera Džudžāro uzņēmums ir bijis nozīmīgs ieguldītājs «Maserati» automašīnu dizaina izstrādē, tomēr šī gadsimta sākumā tam līdzās ir parādījusies ne mazāk zināma itāļu dizaina firma «Pininfarina». Tās telpās tika zīmēti piektās paaudzes «Quattroporte sedana», «GranTurismo» kupejas un «GranCabrio» kabrioleta dizaini.

Šajā desmitgadē tika atjaunota «Maserati» zīmola stratēģija ‒ tika izvirzīti jauni mērķi, kuru ieviešana nav iedomājama bez automašīnu ekskluzīvās iezīmes ‒ dizaina. Neskatoties uz to, «Maserati» stratēģija tiek vērsta uz iekšējo resursu stiprināšanu un uzņēmumā strādājošo speciālistu kvalifikācijas paaugstināšanu. Tieši tāpēc jaunākos auto šedevrus ar sākotnējo trijžubura logo, kā arī sestās paaudzes «Quattroporte», jauno «Ghibli» sedanu un pirmo «Levante SUV» ražotāja vēsturē izveidoja paši «Maserati» dizaineri.

Ražotāja iekšējie resursi ļāva radīt automašīnas, kas lieliski atbilst «Maserati» vērtībām ‒ ekskluzīva greznība, izskats un sportiskums. Piemēram, «Maserati Quattroporte» ir aprīkotas ne tikai ar «Ferrari» dzinējiem, bet arī izcilu virsbūves aerodinamiku ar vilkmes koeficientu Cd = 0,28. Tas ļoti ietekmē automašīnas akustisko komfortu un sportisko vadāmību.

Arī nākotnes modeļi, piemēram, «Alfieri» un citi, tiks būvēti ar «Maserati» iekšējiem resursiem. Ārējās dizaina aģentūras konkurē unikālu, ierobežotas tirāžas modeļu izveidē, no kuriem viens bija «Quattroporte Zegna Limited». 2015. gadā Itālijas modes aģentūra
«Ermenegildo Zegna» izveidoja īpašu modeli ar 20 collu diskiem, unikālu krāsu un interjera detaļām ‒ tādas automašīnas tika izgatavotas pavisam tikai 100.

Arī turpmākajos gados iznākošo «Maserati» modeļu dizainu ietekmēs inženierijas inovācijas. Jau tuvāko gadu laikā daudziem jaunajiem «Maserati» modeļiem būs hibrīda vai elektriskie dzinēji, tāpēc dizaineriem būs ekskluzīvs uzdevums ‒ saglabāt ražotāja dizaina principus automašīnā, kas tiks radīta pilnīgi citādāk nekā iepriekšējos simt gados.

 

Abonē