VAKARA ZIŅAS. Kamēr Džilindžers Indijā, tikmēr teātrī apvērsums

 
©F64 Photo Agency

7. oktobrī režisors Dž. Dž. Džilindžers parakstījis vienošanos par atkāpšanos no Dailes teātra mākslinieciskā vadītāja amata. Viņš apgalvo, ka turpmāk savu profesionālo darbību vairs nesaistīs ar teātri.

Savu viedokli un pieņemto lēmumu par darba attiecību pārtraukšanu ar Dailes teātri Latvijas televīzijai Dž. Dž. Džilindžers pauda rakstiski īsziņā. Latvijas televīzija Džilindžera ziņu publiskoja savā «Facebook» profilā, ko pēc tam arī savos sociālajos tīklos nopublicēja režisora sieva Inga Grencberga.

«Nupat ar Dailes teātra direktoru Vītolu parakstīju papīrus par atkāpšanos no amata uz savstarpējās vienošanās pamata... Palieku uzticīgs saviem ētikas principiem, kas paģēr teātra iekšējo problēmu un konfliktu neapspriešanu publiskajā telpā. Turklāt detalizētāks situācijas skaidrojums varētu nodarīt kaitējumu bijušo kolēģu (īpaši aktīvāko revolucionāru) reputācijai. Cerams, ka visa ļaunuma sakne Džilindžers ir izravēta un turpmākā Dailes teātra radošā darbība būs radoši sekmīgāka. Un nobeigumā priecīga ziņa maniem nelabvēļiem - savā turpmākajā dzīvē ar teātri vairs nenodarbošos,» savu viedokli Latvijas sabiedriskajam medijam pēc ilgas klusēšanas sniedza Džilindžers.

Kamēr Indijā, tikmēr teātrī apvērsums

Dailes teātra aktieru dumpis publiskajā telpā notika brīdī, kad Dž. Dž. Džilindžers kopā ar sievu Ingu Grencbergu baudīja atvaļinājumu Indijā, kurā režisors bija atļāvies doties pēc Dailes teātrī iestudētās šīs sezonas pirmizrādes «Neiespējamā misija». Līdz ar to, ja režisors vēlētos paust savu viedokli, tīri praktisku iemeslu dēļ saziņa ar presi būtu sarežģītāka, jo dumpja laikā viņš nebija Latvijā. Kā bija vienojies Dailes teātra aktieru kolektīvs, tad neapmierinātību par notiekošo teātrī publiskajā telpā iznesa aktrise un režisore Rēzija Kalniņa, kura tiek dēvēta par mūsdienu aktiermeistarības dīvu, un par Dailes teātra spožāko aktieri dēvētais Artūrs Skrastiņš.

Pēc 33 aktieru parakstītās vēstules, kurā izteikta neuzticība teātra mākslinieciskajam vadītājam Džilindžeram, kļuva skaidrs, ka viņš darbu šajā amatā vairs neturpinās.

Pusgadu iztiks bez mākslinieciskā vadītāja

Latvijas Televīzijas raidījumā «Kultūršoks» Dailes teātra direktors Andris Vītols atklāja, ka pagaidām, aptuveni tuvākā pusgada laikā, jaunu māksliniecisko vadītāju neplāno meklēt. Par radošajiem procesiem turpmāk atbildēs mākslinieciskā padome un pats Andris Vītols. Šobrīd Dailes teātrī nav štata režisoru, līdz ar to viens no iespējamajiem teātra rīcības modeļiem būtu jauns režisors vai pat vairāki.

Radzobe norāda uz krīzi

Teātra kritiķe Silvija Radzobe šajā pašā TV raidījumā norādīja, ka publiskoto vēstuli, kuru parakstījuši 33 Dailes teātra aktieri, nevajadzētu ignorēt. Viņa arī norāda, ka mākslinieciskā krīze teātrī bija jūtama jau pirms 3 līdz 4 gadiem. Tomēr viņa uzsver, ka arī mākslinieciskajai padomei un Andrim Vītolam vajadzētu uzņemties atbildību par šo situāciju. Radzobe, analizējot Dž. Dž. Džilindžera situāciju, klāstīja, ka viņa gadījums ir līdzīgs ar kādreizējo teātra galveno režisoru Kārli Auškāpu. Abi sasniedza spīdošus rezultātus, tomēr pienāk kritiskais brīdis, kad iepriekš gūtais uzticības kredīts zūd, jo nav bijusi izaugsme.

Skrastiņš apgalvo, ka gadu teātrī nav bijusi sapulce

Raidījumā «Kultūršoks» aktieris Artūrs Skrastiņš apgalvo, ka teātrī mākslinieciskās krīzes nav, jo krīze ir skārusi tikai vienu cilvēku -Džilindžeru. Aktieris skaidroja, kādēļ dumpis notika publiski, Džilindžeram esot prom. Viņš apgalvoja, ka veselu gadu teātrī nav bijusi sapulce, kurā varētu izrunāt to, kas sasāpējis. Savukārt uz iepriekš pausto aktieru viedokli publiskajā telpā, Džilindžers, būdams vēl Latvijā, nemaz neesot reaģējis. Kā atklāja «Kultūršoks», aktieri jau bija ieplānojuši vizīti pie kultūras ministra Naura Puntuļa, kamēr Džilindžers bija vēl Latvijā.

Rēzija Kalniņa noliedz baumas

Savukārt aktrise Rēzija Kalniņa apgalvo, ka viņu un citus kolēģus samulsināja fakts, ka teātra komēdijas virsuzdevums ir pelnīt naudu. Viņa arī noliedza izskanējušās baumas, ka vēlas iegūt Džilindžera krēslu, proti, mākslinieciskā vadītāja amatu. Rēzija teica, ka šobrīd ir pāragri runāt par jauno vadītāju, jo galvenais esot Dailes teātra renesanse.

Kā sākās ļembasts teātrī?

Iesākoties 100. sezonai Dailes teātrī, Dž. Dž. Džilindžers LTV raidījumā «Kultūršoks» sprieda: «Kāpēc neiesākt sezonu ar šādu dāvanu skatītājiem - komēdiju? Un, ņemot vērā, ka valsts dotē 41% no mūsu kopējā budžeta, pārējais ir jānopelna, un skatītāju interese par komēdiju ir milzīga.» Kā piemēru tam, ka šis žanrs ir pieprasīts, viņš norādīja 10 000 pārdoto biļešu.

Džilindžeram karjeras laikā ir bijušas gan spīdošas, gan neveiksmīgākas izrādes, tā pauduši teātra kritiķi. Arī mākslinieciskā vadītāja amatam viņš ir piemērots, jo Dailes teātrī aicināja iestudēt izrādes interesantus un lieliskus režisorus. No otras puses, Dailes teātra māksliniecisko līmeni tieši pēdējos gados kritiķi nevērtēja pārāk augstu. «Latvijas Avīzei» savu viedokli pauda arī Dailes teātra kādreizējā aktrise Ausma Kantāne, kas atklāja, ka būt reizē gan režisoram, gan arī mākslinieciskajam vadītājam ir ļoti liela spriedze, ko ir izjutuši arī Džilindžera priekšgājēji. Viņa atzina, ka Nacionālā teātra modelis šķiet pareizāks, jo tajā nav mākslinieciskā vadītāja, bet ir vairāki štata režisori. Kā apgalvoja Kantāne, šāds modelis Nacionālajam teātrim ir devis virzību uz priekšu. Viena no pelnošākajām Dailes teātra 2018./ 2019. gada sezonas izrādēm ir Dž. Dž. Džilindžera «Lulū» (19 tūkstoši, 15,5 tūkstoši skatītāju).

Kā rakstīts Dailes teātra mājaslapā, Dž. Dž. Džilindžers jeb īstajā vārdā Raimonds Rupeiks 1997. gadā angažēts par režisoru Dailes teātrī. Kopš 2010. gada - Dailes teātra galvenais režisors, no 2012. gada decembra - mākslinieciskais vadītājs. Viens no pēdējiem iegūtajiem apbalvojumiem - «Spēlmaņu nakts 2016/2017» nominācija «Gada režisors» («Bannija Manro nāve», «8 mīlošas sievietes», «Bļitka» Goda teātrī).

 

Abonē