VAKARA ZIŅAS: Ko taupa taupītājs – to nozog laupītājs! Visvairāk zagtie aizvadītā gada auto

 
©Žanneta Gavere

Droši vien, kamēr vien uz pasaules būs kaut vai viens automobilis, būs arī automobiļu zagļi. Kāpēc pirkt, ja var vienkārši paņemt? Auto drošības speciālisti zina stāstīt, ka nozagt jaunāko paaudžu braucamrīkus esot vēl vienkāršāk nekā vecos.

Mūsdienās to visu varot paveikt ar elektronikas palīdzību un pat ar mobilo telefonu var gan iedarbināt, gan atvērt un aizvērt jebkuru spēkratu, kas jaunāks par desmit gadiem. Citi pat smejas, ka auto drošības speciālistiem un zagļiem ir tāda kā savstarpējā sacensība - viens domā, kā pasargāt, kamēr otrs - kā šo aizsardzību apiet. Tiesa gan, ir arī Mēness tumšā puse - reģistrācija. Jau sen pagājis tas laiks, kad pietika ar labi viltotu vai pa ne īpaši godīgiem ceļiem iegūtu tehniskās apliecības eksemplāru, lai ar gluži parastu printeri filigrāni uzdrukātu visu nepieciešamo. Ieskaitot jaunā īpašnieka vārdu.

Automobiļus mūsdienās zog divu iemeslu dēļ. Gados ne tik jaunus jeb tos, kam vecums pāri desmit gadiem, garnadži parasti izvēloties rezerves daļām. Kopš dzinējiem nav sērijas numura, tos var brīvi pārskrūvēt no viena auto uz otru. Savukārt jaunāka gadagājuma transporta līdzekļiem ceļš vedot uz tālām zemēm, kas nav pievienotas kopējai datu bāzei un kur to legalizēt esot daudz vienkāršāk.

Policijai noteikti ir sava un krietni vien atšķirīga statistika. Turklāt vēl skumjāka, jo viņu rīcībā ir ziņas arī par vecāka gadagājuma automobiļiem, kam negodīgā ceļā uzradies jauns saimnieks. Apdrošinātāji operē tikai ar tiem datiem, kas pieejami viņiem - tātad par tiem nozagtajiem automobiļiem, kam bijusi KASKO apdrošināšana. Varam pat pie zīlnieces neiet, lai saprastu, ka stāsts ir par pietiekami jauniem spēkratiem. Iespējams, ar vēl līdz galam nenomaksātām līzinga saistībām. Nedaudz ielūkosimies apdrošinātāju informācijā.

Lai arī esam trīs Baltijas kaimiņvalstis, nozagto automašīnu daudzums un markas Latvijā, Lietuvā un Igaunijā būtiski atšķiras. 2018. gadā Latvijā un Lietuvā joprojām zagto automašīnu topa pirmajā vietā bija BMW markas auto, savukārt Igaunijā visvairāk ir zagtas «Toyota» mašīnas, liecina Latvijas, Igaunijas un Lietuvas Apdrošinātāju asociāciju dati*.

Būtiski atšķiras arī auto zādzību skaits - Latvijā apdrošinātājiem pērn ziņots par 256 nozagtām mašīnām, Igaunijā - tikai par 38 mašīnām. Par Lietuvas pērnā gada datiem var spriest no pirmā ceturkšņa un iepriekšējo gadu tendencēm - Lietuvā gadā apdrošinātājiem tiek ziņots par nedaudz vairāk nekā simt nozagtām automašīnām.

«Lielākās atšķirības nozagto auto skaitā ir starp Latviju un Igauniju. Viens no skaidrojumiem ir vispārējā atšķirība abu valstu autoparkos - Latvijā ir daudz vairāk luksusa klases auto, kas ir dārgāki un tādējādi interesantāki auto zagļiem. Protams, atšķiras arī valstu izmērs, un Latvijā mēdz uzdarboties arī citu valstu zagļi. Igaunijā un Lietuvā arī soda apmērs, ko piemēro transportlīdzekļa zādzības gadījumos, līdz šim ir bijis smagāks nekā Latvijā,» stāsta Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.

Latvijā pērn ir daudz zagtas arī «Audi», «Toyota», «Volkswagen», «Lexus» un «Mercedes Benz» automašīnas. Savukārt Igaunijā autozagļi izrādījuši lielāku interesi par «Renault», «Volkswagen», «Mercedes Benz», «Ford» un «Lexus» automašīnām. Igaunijā visa 2018. gada laikā apdrošinātājiem ir ziņots tikai par vienu nozagtu BMW markas automašīnu. Lietuvā zagto mašīnu tops ir līdzīgs Latvijai - BMW, «Volkswagen», «Audi», «Mercedes Benz», «Toyota».

Lai mazinātu automašīnu zādzības Latvijā, ir sagatavoti un otrajā lasījumā Saeimā pieņemti grozījumi Krimināllikumā, kas paredz pastiprināt kriminālatbildību par transportlīdzekļa zādzību, kas izdarīta, iekļūstot transportlīdzeklī. Tas nepieciešams, lai novērstu disproporciju sodu apmēros un piemērotu augstāku sodu par pašas automašīnas zādzību - līdz šim par mantu zādzību no mašīnas salona Krimināllikums paredzēja augstāku sodu nekā par pašas automašīnas zādzību.

Latvijas apdrošinātāju asociācija atgādina, ka katru automašīnu, īpaši zagļu iecienītākās markas, apdrošinātāji iesaka aprīkot ne tikai ar klasisko signalizāciju, bet arī ar papildu pretaizdzīšanas un izsekošanas ierīcēm, kas palīdz atrast auto gadījumā, ja tas ir nozagts. «Te nu ir vietā teiciens par to, ka Dievs sargā tos, kas sargā sevi paši. Protams, 100% garantiju nedod neviena pretaizdzīšanas iekārta, bet tās var padarīt zagšanas procesu tik ilgu un sarežģītu, lai beigās izglābtu jūsu auto. Vai arī ļautu to ātri atrast,» autovadītājiem iesaka Abāšins.

Visvairāk zagtās automašīnas Latvijā 2018. gadā

BMW - 86

AUDI - 30

TOYOTA - 29

VOLKSWAGEN - 22

LEXUS - 12

 

Abonē