VAKARA ZIŅAS: Uzzini, kādas ir 2019. gada iedarbīgākās diētas

 
©Dmitrijs SUĻŽICS, F64 Photo Agency

Amerikāņu uztura un dietoloģijas speciālisti nosaukuši labākās, noderīgākās un vērtīgākās uztura sistēmas – diētas – 2019. gadam. Speciālisti veikuši gandrīz 40 pasaulē izplatītāko un populārāko ēšanas režīmu un tievēšanas sistēmu analīzi aizvadītajā gadā, bet autoritatīvais pasaules reitingu izdevums «U.S. News & World Report» tradicionāli šo diētu topu nopublicējis jaunākajā izlaidumā.

Izmaiņas pasaules diētu topā

Aizvadītā gada populārāko uztura sistēmu izpētes rezultātā zinātnieki nonākuši pie slēdziena, ka vislabākā uztura sistēma ir Vidusjūras diēta. Tā ne tikai palīdz atbrīvoties no liekā svara, bet arī mazina diabēta un veselu virkni sirds un asinsvadu sistēmas slimību rašanās risku. Savukārt britu zinātnieki ir pārliecināti, ka šī diēta arī mazina insulta cēloņus sievietēm. Vidusjūras diēta reitingā ieguvusi arī šādus titulus - «Veselīgas pārtikas diēta», «Vieglāk ievērojamākā diēta», «Labākā diēta diabēta slimniekiem» un «Labākā diēta sirdsslimību ārstēšanai».

  • Vidusjūras diēta ir šā reģiona valstīs - Spānijā, Grieķijā, Itālijā, Francijā, Ziemeļāfrikas valstīs un Tuvajos Austrumos. Šai diētai raksturīgi ēšanas paradumi, kas iekļauti UNESCO nemateriālā pasaules kultūras mantojuma sarakstā. Par Vidusjūras diētas centru uzskata Itāliju. Tajā atzītās uztura piramīdas pamatā ir ne tikai dažādu tautu un kultūras paradumi, bet arī zinātniski atklājumi.

Vidusjūras ēšanas tips nozīmē, ka organismā lielā daudzumā tiek uzņemti dārzeņi - tomāti, paprika, baklažāni, cukini, kabači, kartupeļi, burkāni, kāposti, selerijas, pētersīļu saknes, puravi, ķirbji un augļi, mazliet liesa baltā gaļa, daudz zivju un jūras velšu, olīveļļa kā galvenais taukvielu avots (nepiesātinātās taukskābes), fetas siers, kurā ir maz tauku, bet toties ir daudz kalcija, cinka, riboflavīna un B12 vitamīna, kas palīdz stiprināt kaulus, zobus un imūnsistēmu, rieksti, sēklas, pākšaugi un nerafinētu graudaugu produkti - maize, makaroni, rīsi un kuskuss.

Vidusjūras diēta ir daudzu slavenību galvenais laba izskata un pašsajūtas noslēpums. Tā kļuva populāra visā pasaulē pēc Pasaules Veselības aizsardzības organizācijas veiktajiem pētījumiem. Pētījumu rezultāti atklāja, ka Vidusjūras valstīs bija salīdzinoši maz ar sirds un asinsvadu slimībām sirgstošu cilvēku. Izpētot viņu dzīvesveidu, speciālisti secināja, ka veselības pamatā ir viņu ēšanas paradumi.

Slavenību, kas laiku pa laikam privātās lidmašīnās nedodas vakariņās uz Grieķijas salām vai Itālijas piekrasti, bet patiesi dod priekšroku Vidusjūras valstu ēšanas sistēmai un tievēšanas režīmam, vidū ir tādi Holivudas aktrišu vārdi kā Dženifera Gārnere, Elizabete Hērlija, Katrīna Zeta Džonsa, Aisla Fišere un bijusī supermodele Heidija Klūma.

  • Slavenākā diētas vēstnese. 2011.un 2013. gadā spāņu izcelsmes Holivudas aktrise Penelope Krusa (44) pārsteidzoši ātri atbrīvojās no grūtniecības laikā iegūtā liekā svara, kā galveno ieroci cīņā ar liekajiem kilogramiem slavējot tikai un vienīgi Vidusjūras diētu: «Mana ēšanas sistēma ir Vidusjūras diēta, kas nozīmē tikai labus produktus. Es ēdu daudz, bet veselīgi.» Aktrises vārdos ir vērts ieklausīties, jo pie Vidusjūras valstu virtuves un ēšanas principiem viņa ir pieradusi jau no dzimšanas, un viņas lieliskās ķermeņa formas kalpo par šīs uztura sistēmas labāko paraugu.
  • Pilnu rakstu lasiet žurnālā "Vakara ziņas", www.vz.lv