Mūsdienās piesaistīt patērētājus ar jaunu produktu ir daudz grūtāk nekā iepriekš. Ar individuālajām atlaidēm, sezonas akcijām un labu produktu vairs nepietiek. Aizvien lielāka uzmanība tiek pievērsta zīmola vērtībām un attieksmei pret globālajām, sociālajām un ekosistēmas problēmām. Šīs izmaiņas patērētāju uzvedībā ir likušas uzņēmumiem pārdomāt ne tikai savas vērtības, bet arī pārdošanas stratēģiju. Neatkarīgi no tā, vai tas ir ēdiens, apģērbs vai virtuves tehnika, ilgtspējas koncepcija sāk iesakņoties gandrīz visās jomās.
Jēdzienu “ilgtspējīgs bizness” var saprast ļoti dažādi, taču vissvarīgākais ir tas, kā šī uztvere ietekmē uzņēmuma pieņemtos lēmumus un globālo problēmu risinājumus. Tādā veidā arvien vairāk jauno uzņēmumu fokusējas ne tikai uz tirdzniecības attīstību, bet arī uz sociālo atbildību - ziedojot labdarībai, brīvprātīgā darba veikšanu, izglītojot un mudinot cilvēkus dot ieguldījumu globālu problēmu risināšanā. Pavisam nesen šādu soli spēra uzņēmums “Kafijas Draugs”, kas pārdod kafijas automātus un kafiju mājām. Viņi ieviesa iecienītās kafijas jaunu iesaiņojumu un ļāva saviem klientiem izvēlēties: iegādāties kafiju ar kasti vai bez.
Pat paši mazākie soļi ir svarīgi, virzoties uz ilgtspējīgu biznesu. Mūsdienās patērētājus interesē ne tikai produkta kvalitāte, bet arī aiz tā stāvošā zīmola vērtības. Aptauja, kas tika veikta 2019. gadā, atklāja, ka zīmola pieeja vides, ekonomiskajiem un globālajiem jautājumiem ir pat svarīgāka nekā pats produkts, ko dotais zīmols pārdod. To skaidri parādīja aptaujas rezultāti: 47% pasaules interneta lietotāju atteicās pirkt produktu vai pakalpojumu, uzzinot, ka zīmola vērtības neatbilst viņu personīgajām vērtībām. 47% respondentu arī piebilda, ka viņi labāk izvēlētos pārdevēju, kurš apzinīgi pievēršas vides problēmām. Tāpēc pat viens mazs solis ceļā uz ilgtspējīgāku biznesu, mainot preču iepakojumu, ir daudz vērtīgāks par situāciju, kad nekas netiek darīts lietas labā.
Ar izdevīgu cenu vairs nepietiek, lai pārdotu preci mūsdienu patērētājam. Šobrīd patērētājs augstu vērtē arī izglītību, zīmola pievienoto vērtību un iespēju uzzināt par zīmola iekšējo politiku un attieksmi. Arī “Kafijas Draugs” komanda to ievēro īpaši atklāti un no sirds, uzlūkojot klientus kā draugus, sirsnīgi viņus uzņemot veikalā un vienmēr kopā ar viņiem dzerot kafiju. Taisnība, šī viesmīlība ir daļa no uzņēmuma biznesa stratēģijas. Tas ļauj gan pastāvīgajiem klientiem, gan jaunpienācējiem atklāt jaunas kafijas garšas, tuvāk aplūkot dažādos pasaules reģionos audzētās kafijas pupiņas un tādējādi atklāt patiesi gardu kafiju.
Turklāt personāls arī daudz stāsta ne tikai par veikalā pieejamajiem produktiem, bet arī kolektīvi izglīto par dažādiem kafijas pasaules smalkumiem: iepazīstina ar dažādām kafijas pupiņām, to vēsturi, māca pareizi lietot kafijas automātus, sniedz padomus, kā pagatavot kafiju mājās, gatavojot dažādus dzērienus, kā arī drosmīgi prezentē savus komandas biedrus. Šāda pieeja klientam parāda, ka bizness nav tikai sociāli atbildīgs, tam ir svarīga klientu iepirkšanās pieredze, un šis aspekts mūsdienu patērētājam ir tikpat svarīgs kā uzņēmuma biznesa vērtības.
Ilgtspēja un sociālā atbildība ir jēdzieni, kas ir svarīgi katrā uzņēmējdarbības posmā, taču tie paši par sevi nav rentabli. “Kafijas Draugs” biznesa stratēģija skaidri parāda, ka atbildība un pozitīva attieksme ne tikai pret klientu, bet arī pasaulē valdošajām problēmām, kas šodien ietekmē ikvienu, patiešām var sniegt pelņu. Nelieli soļi ilgtspējīgākas uzņēmējdarbības attīstības virzienā mūsdienu patērētājam nozīmē daudz vairāk nekā jaunākās tendences vai pievilcīga cena. Tāpēc ilgtspējai un sociālajai atbildībai vajadzētu kļūt par prioritātēm, kad runa ir par pārdošanas stratēģiju.
* * * * * * *
APMAKSĀTA PUBLIKĀCIJA