Satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P), kā jau varēja prognozēt, ir starp tiem trim valdības locekļiem, kurus Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) nolēmusi atbrīvot no amata. Pagaidām nav skaidrs, vai premjeres piedāvāto “valdības uzrāvienu” pieņems pārējie koalīcijas partneri, bet jaunajam satiksmes ministram starp daudzajām problēmām būs jārisina arī nesaskaņas ostu jautājumos, šovakar ziņo LTV raidījums “de facto”.
Piektdien Siliņa pavēstīja par satiksmes ministra Briškena, labklājības ministra Ulda Auguļa (ZZS) un izglītības un zinātnes ministres Andas Čakšas (JV) atbrīvošanu. Pēc premjeres domām, minētajās jomās nepieciešams “svaigs skatījums”.
Taču Jaunā Vienotība pati uzņemties satiksmes nozares vadīšanu nav gatava. To premjeres partijai šonedēļ piedāvāja “Progresīvie”. Jau iepriekš šāda ideja bija izskanējusi no ZZS.
Ir zināma loģika tajā, ka Satiksmes ministrija iet pie “Jaunās Vienotības”, jo mēs redzam, ka tur ir tiešām daudzi finansiāli izaicinājumi. Tie izaicinājumi, kas ir pēdējā pusotra gada laikā saistījušies, un kā rezultātā Kaspars Briškens ir bijis mediju, teiksim tā, uzmanības centrā. Manuprāt, tikpat lielā mērā Arvilam Ašeradenam bija jābūt uzmanības centrā. Jo tie jautājumi primāri ir saistīti ar finansēm,” skaidroja “Progresīvo” Saeimas frakcijas vadītājs Andris Šuvajevs.
Siliņa neatsaukšanos šim piedāvājumam piektdien komentēja šādi: “Ir ļoti laba iespēja “Progresīvajiem” turpināt strādāt un pierādīt, ka viņi var izdarīt to, ko viņi dara, un nav Vienotībai visas izaicinošās jomas jāuzņemas. Mēs noteikti atbalstīsim, strādāsim kopā.”
“Progresīvie” nesteidz premjeres plānu pieņemt, un uzskata, ka vēl jānotiek sarunām par ministriju sadali starp koalīcijas partijām.
Jāatzīmē, ka satiksmes jomā koalīcijas partneru starpā pēdējā laikā arvien manāmākas kļuvušas domstarpības, piemēram, jautājumā par lielāko ostu nākotni. Kamēr nav restartēta valdība, atlikta ostu reformas virzība. Bet ne tikai. Satiksmes ministrijai nav izdevies uz nākamo termiņu Ventspils brīvostas valdē iecelt savu pārstāvi - ministrijas darbinieci Ingunu Strautmani.
“Nevaru noliegt, ka šis jautājums nav nonācis valdības dienaskārtībā, neskatoties, ka esmu kā ministrs virzījis līdzšinējo Ventspils ostas valdes priekšsēdētāju Strautmanes kundzi,” pāris dienas pirms atbrīvošanas no amata sacīja Briškens.
Neoficiāli izskan, ka iebildes pret līdzšinējos Ventspils ostas valdes priekšsēdētāju ir ZZS. Partijā ministrijas pārstāvi neuzskata par gana kompetentu. Tas saskan ar bijušā Ventspils mēra Aivara Lemberga izteikto kritiku.
Lembergs vienā no saviem “Facebook” ierakstiem kritizēja “Rīgas partiju ielikteņus”, kuru dēļ Ventspils ostā esot krities kravu apjoms. Taču bijušais pilsētas mērs gan nepiemin, ka tas sākās līdz ar viņa iekļaušanu ASV sankciju sarakstā, un to ietekmējis arī karš Ukrainā.
Ventspils domes priekšsēdētāja 1. vietnieks Guntis Blumbergs, kurš bieži apmeklē ZZS sēdes Saeimas mājā, sarunā ar “de facto” uzsvēra, ka kravu kritums Ventspils ostā noticis tieši Satiksmes ministrijas vadības laikā. Blumbergs arī kritizēja valdības gatavotajā ostu reformā iecerēto, ka strīdīgos jautājumos ostu padomēs izšķirošā balss būs Satiksmes ministrijai.
Ostu reformas darba grupas loceklis, deputāts Ģirts Valdis Kristovskis (JV) uzskata jauno kārtību par pareizu, bet piekrīt, ka sarunas iesaistīto starpā nebūs vieglas: “Protams, arī tieši Ventspils pusei ir sava specifiska interese atgūt iepriekšējo ietekmi, kāda ir bijusi.”
“de facto” zināms, ka no ventspilnieku puses Ostu likuma grozījumu izstrādē bijis piesaistīts arī advokāts Artis Stucka, kurš agrāk atsevišķās tiesvedībās pārstāvējis Lembergu. Paradoksāli, ka Stucka kā jurists sniedzis palīdzību arī Apvienotā saraksta politiķiem, kuri iepriekš ļoti asi kritizēja ZZS par lielo Lemberga ietekmi, bet tagad būtu gatavi kopā ar ZZS veidot jaunu valdību.
Satiksmes ministrijā šobrīd visur, kur pieķeras, ir problēmas. Tas ir acīmredzams fakts. Tas ir redzams ne tikai jūsu pieminētajam Aivaram Lembergam, bet ikvienam, paskatoties ostu ekonomiskos radītājus,” saka Apvienotā saraksta Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Edgars Tavars (AS).
Stucka “de facto” atbildēja, ka Ostu likuma grozījumu izstrādē bijis iesaistīts pagājušā gada sākumā, bet saskaņā ar Advokatūras likumu nedrīkst atklāt, ko viņš pārstāvējis.
Siliņa, paziņojot par ministru nomaiņu, īpaši atzīmēja, ka jaunajam satiksmes ministram būs jāpiedāvā plāns ostām, tāpat arī dzelzceļam un “airBaltic” startam biržā.