Valdība apstiprina vispārējās valdības budžeta plānu 2025.gadam

© Vladislavs Proškins/MN

Valdība pirmdien apstiprināja Latvijas Latvijas Vispārējās valdības budžeta plānu 2025.gadam.

Finanšu ministrija (FM) Latvijas Vispārējās valdības budžeta plānu 2025.gadam 15.oktobrī iesniegs Eiropas Komisijai un Eirogrupai.

Budžeta plāna projekts atspoguļo aktuālāko novērtējumu par 2024.gadu, kā arī ņem vērā visus lēmumus, ko Ministru kabinets (MK) ir pieņēmis 2025.gada budžeta izstrādes laikā. Tas ietver to pašu informāciju attiecībā uz 2025.gadu, kas ir pamatā valdības pirmdien atbalstītajam likumprojektam par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam.

Vispārējās valdības budžeta plāns 2025.gadam ir sagatavots bastoties uz 2024.gada jūnijā izstrādāto makroekonomiskās attīstības scenāriju, kas 2025.gadam paredz iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugumu par 2,9%.

Fiskālās attīstības scenārijs 2025.gadam ietver scenāriju pie nemainīgas politikas, kā arī mainīgas politikas scenāriju. 2025.gada budžets ir sagatavots, prognozējot, ka vispārējās valdības budžeta nominālais deficīts 2025.gadā būs 2,9% no IKP, neieskaitot fiskālā nodrošinājuma rezervi.

Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības scenārijs 2024.-2028.gadam izstrādāts 2024.gada jūnijā, balstoties uz 2024.gada pirmā ceturkšņa IKP datiem, kā arī līdz šā gada jūnijam pieejamo īstermiņa makroekonomisko informāciju. Izstrādājot vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības scenāriju, FM ir konsultējusies ar Starptautisko Valūtas fondu, Eiropas Komisiju un banku ekspertiem. Makroekonomisko rādītāju prognozes ir saskaņotas ar Latvijas Banku un Ekonomikas ministriju, kā arī tās 2024.gada 10.jūnijā ir apstiprinājusi Fiskālās disciplīnas padome.

Prognožu pamatā ir pieņēmums, ka 2024.gada otrajā pusgadā, pēc Eiropas Komisijas pavasara prognozēm, Latvijas tirdzniecības partnervalstu ekonomikā izaugsme kļūs straujāka, tāpēc Latvijas ekonomikas izaugsmes prognoze šim gadam ir 1,4%, bet 2025.gadam - 2,9%, kas sakrīt ar FM februārī sagatavotās Latvijas Stabilitātes programmas 2024.-2028.gadam prognozēm. Tuvākajos trijos gados ekonomikas izaugsme nedaudz palēnināsies, stabilizējoties līmenī ap 2,5%.

Vispārējās valdības budžeta plāna 2025.gadam sagatavošanā tika ņemts vērā MK lēmums par Fiskālās disciplīnas likumā pieļaujamā strukturālā deficīta paaugstināšanu no 0,5% no IKP līdz 1% no IKP.

Ņemot vērā paredzētos grozījumus pieļaujamā strukturālā deficīta apmērā, nav paredzēta jaunu izdevumu pasākumu atzīšana par vienreizējiem, attiecīgi vienreizējo pasākumu tvērums sašaurināts līdz tiem pasākumiem, kas attiecināmi uz apstiprinātajiem un vairāku gadu garumā realizējamajiem investīciju projektiem, kā arī saglabāts pakāpeniskas amortizācijas noteikums attiecībā uz valsts aizsardzības bāzes izdevumu pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, min FM.

Vispārējās valdības budžeta plānā 2025.gadam paredzēts finansējums prioritārajiem pasākumiem valsts drošībai, Satversmes tiesas sprieduma un likumu izpildes nodrošināšanai, neatkarīgajām iestādēm un ar nodokļu politikas izmaiņām saistītiem pasākumiem 1,5 miljardu eiro apmērā, tostarp 2025.gadam 392,4 miljoni eiro jeb 0,9% no IKP. Ņemot vērā ierobežoto fiskālo telpu, papildus jau iepriekš piešķirtajam bāzes finansējumam, prioritāro pasākumu īstenošanai tiks izmantoti vairāki kompensējošie pasākumi.

Atšķirībā no finansējuma avotiem iepriekšējos divos budžeta ciklos, vairs netiks izmantoti finanšu līdzekļi ārpus fiskālās telpas. 2025.gadā 72% jeb 284,3 miljoni eiro no minētā finansējuma iezīmēta vienīgajai vidēja termiņa budžeta prioritātei - drošībai, veidojot 0,6% no IKP, norāda FM.

Iekšējo risku risināšanas un drošības līmeņa paaugstināšanas nolūkā lielākie papildu resursi Vispārējās valdības budžeta plānā 2025.gadam iezīmēti iekšlietu dienestu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm, kā arī Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atalgojuma palielināšanai par 10% un jaunās piemaksas ieviešanai par darbu dienestā - 90,1 miljons eiro, bet 2025.-2028.gadiem - vairāk nekā 360 miljoni eiro.

Prioritārais virziens "Drošība" nākamajam gadam ietvert arī tādas papildu izdevumu pozīcijas kā 65 miljonus eiro pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas iedzīvotājiem Latvijā īstenošanai, kamēr 50 miljoni eiro paredzēti Ukrainas atbalstam (atbilstoši noslēgtajam līgumam par militāro atbalstu), 23 miljoni eiro paredzēti munīcijas krājumu papildināšanai un individuālā ekipējuma nodrošināšanai, bet 15 miljoni eiro paredzēti radaru iegādei vēja parku attīstībai.

Vēl 10,1 miljons eiro paredzēts Valsts drošības dienesta darbības prioritāro jomu stiprināšanai un Satversmes aizsardzības biroja darbības nodrošināšanai, 4,8 miljoni eiro - pastiprinātās robežapsardzības sistēmas darbības režīma pagarināšanai, bet 4,3 miljoni eiro - valsts materiālo rezervju nokomplektēšanai atbilstoši nomenklatūrā plānotajam apjomam, kā arī to atjaunināšanai un uzturēšanai.

Savukārt 2,6 miljoni eiro atvēlēti saistībā ar sarežģīto ģeopolitisko situāciju Latvijas pierobežā, lai stiprinātu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktību un Neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāžu gatavību ārkārtas gadījumos, tostarp militāros apdraudējumos nepieciešams nodrošināt ar atbilstošiem pasākumiem un krājumiem, lai nodrošinātu palīdzību specifisko traumu gadījumos.

Vēl 3,2 miljoni eiro paredzēti apcietināto un notiesāto personu konvojēšanas funkcijas pārņemšanai no Valsts policijas uz Tieslietu ministriju.

Savukārt 1,5 miljoni eiro paredzēti citiem prioritāriem pasākumiem drošības jomā - krīzes vadības centra kapacitātes nodrošināšanai un Latvijas pastāvīgās pārstāvniecības ANO, Ņujorkā darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.

Atbalstīts prioritārais pasākums ar mērķi stiprināt kiberdrošību, tam ieplānojot papildu finansējumu 12,5 miljonus eiro apmērā 2025.gadam, kā arī pasākums saistībā ar militārā poligona "Sēlija" piekļuves ceļa uzlabošanu un vienības tilta Daugavpilī pārbūves mobilitātes uzlabošanu, iezīmējot tam 2,3 miljonus eiro 2025.gadam. Šie pasākumi varētu tikt finansēti Eiropas Savienības (ES) fondu programmu ietvaros.

Tāpat Vispārējās valdības budžeta plānā 2025.gadam paredzēts īstenot pasākumus Satversmes tiesas sprieduma un likumu izpildes nodrošināšanai (atbalsts minimālo ienākumu palielināšanai, elektroniskās uzraudzības sistēmas ieviešanai un uzturēšanai), kā arī neatkarīgo iestāžu kapacitātes stiprināšanai un informācijas tehnoloģiju sistēmu drošības pilnveidošanai, iezīmējot kopumā vairāk nekā 40,5 miljonus eiro, kur 30 miljoni eiro ir paredzēti pedagogu atalgojuma pieaugumam, tostarp pedagogu darba samaksai atbilstoši aktualizētajam skolēnu skaitam.

Ar nodokļu politikas izmaiņām saistītā pasākuma (dotācija pašvaldībām autonomo funkciju veikšanai) finansēšanai iezīmēti 67,5 miljoni eiro.

Budžeta plāns 2025.gadam tiks iesniegts Eiropas Komisijai, kas sniegs izvērtējumu par atbilstību Eiropas Savienības tiesību normām fiskālās disciplīnas jomā. Eiropas Komisijas novērtējums nacionālajiem parlamentiem būs jāņem vērā, pieņemot valsts budžetu galīgajā lasījumā.

Politika

Lai cik ierobežota arī nebūtu Latvijas Bankas (LB) ietekme uz eirozonas monetāro politiku, LB prezidentam joprojām ir nozīmīga loma mūsu valsts ekonomiskajā, finansiālajā un banku sistēmas attīstībā. Tāpēc mūsu politiķu izvēlei – kuram uzticēt šo svarīgo amatu pēc tam, kad šā gada 21. decembrī beigsies pilnvaru termiņš esošajam LB prezidentam Mārtiņam Kazākam – jāpieiet ar pilnu nopietnību.

Svarīgākais