Budžeta komisija aicinās veidot darba grupu, kura atrisina ārpus komisijas kompetences esošos OCTA likuma jautājumus

© Dmitrijs Suļžics/MN

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija vēstulē valdībai aicinās izveidot starpministriju darba grupu, lai atrisinātu ar grozījumiem Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (OCTA likums) saistītos jautājumus, kas nav komisijas kompetencē.

Komisijas priekšsēdētājs Jānis Reirs (JV) komisijas sēdē paziņoja, ka uz otro lasījumu likumprojektam iesniegti daudzi priekšlikumi, kuri nav Budžeta komisijas kompetencē, bet skar satiksmes organizācijas, Ceļu satiksmes drošības direkcijas, konkurences un citus jautājumus.

"Budžeta komisija nevar būt ķīlnieks šai situācijai," uzsvēra Reirs.

Tādēļ komisija otrdien nolēma aicināt valdību izveidot darba grupu, kurā darbotos Satiksmes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas pārstāvji, izskatītu visus priekšlikumus un nāktu klajā ar Budžeta komisijai saprotamiem lēmumiem. Komisija risinājumus cer sagaidīt līdz septembrim.

Finanšu ministrijas (FM) Finanšu tirgus politikas departamenta direktore Aija Zitcere komisijas sēdē atzina, ka strīds ir arī par valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (LTAB), bet FM ieskatā par šo jautājumu debatēm nevajadzētu būt.

Savukārt LTAB pārstāve komisijas sēdē pauda viedokli, ka grozījumu OCTA likumā primārais mērķis ir valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšana LTAB, kuram LTAB nepiekrīt. Kompromisu šajā jautājumā atrast nav izdevies, tāpēc no diskusijas izvairīties neizdošoties.

Parlamentam nav tādas kompetences, lai jauktos jau 30 gadus veidotā biznesā,

sacīja Reirs.

Saeima pērn 7.septembrī konceptuāli pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus OCTA likumā, kuri noteiks kārtību, kādā apdrošināšanas sabiedrība kļūst par LTAB biedru.

FM skaidro, ka OCTA likums nosaka, ka LTAB darbību regulē šis likums, bet tā tiesisko statusu nosaka Biedrību un nodibinājumu likums. FM vērš uzmanību, ka atbilstoši minētajā normā noteiktajam LTAB darbību nosaka speciālais regulējums, proti, OCTA likums. Ievērojot minēto, ir precizēti noteikumi biedra dalībai LTAB.

Šādi grozījumi OCTA likumā ir nepieciešami, lai novērstu OCTA likuma pretrunīgas interpretācijas iespēju attiecībā uz izpildāmajām prasībām gadījumos, kad apdrošināšanas sabiedrība vēlas kļūt par LTAB biedru, un paredzēt gadījumus, kādos apdrošināšanas sabiedrība tiek izslēgta no LTAB.

Lai kļūtu par LTAB biedru, apdrošināšanas sabiedrība LTAB valdei iesniedz iesniegumu par uzņemšanu LTAB un pievieno tam nepieciešamos dokumentus, kā arī veic iemaksu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fondā Ministru kabineta noteiktajā apmērā.

Ministru kabineta noteikumi nosaka, ka apdrošinātājs, kurš vēlas iegūt tiesības veikt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu, vispirms veic vienreizējo iemaksu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fondā 7000 eiro apmērā.

LTAB valde septiņu dienu laikā pieņem lēmumu par apdrošināšanas sabiedrības uzņemšanu biedrībā, ja iepriekš minētie noteikumi ir izpildīti.

Ja Latvijas Banka nav izsniegusi vai ir anulējusi apdrošināšanas sabiedrībai izsniegto licenci sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas veikšanai, LTAB valde nekavējoties pieņem lēmumu par apdrošināšanas sabiedrības izslēgšanu no biedrības.

Ja apdrošināšanas sabiedrība nepilda OCTA likumā minētos pienākumus vai LTAB nodara kaitējumu, kas būtiski kavējis LTAB deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildi, LTAB valdei ir tiesības pieņemt lēmumu par apdrošināšanas sabiedrības izslēgšanu no LTAB.

Apdrošināšanas sabiedrība var jebkurā laikā izstāties no LTAB, iesniedzot rakstveida iesniegumu LTAB valdei. LTAB valde septiņu dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas pieņem lēmumu par apdrošināšanas sabiedrības izstāšanos no LTAB.

Svarīgākais