Partiju pieskatīšanā KNAB cer uz apzinīgāku sabiedrību

© F64

Lai priekšvēlēšanu laikā paplašinātu savu kapacitāti, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) uzrunā likumpaklausīgākos valsts iedzīvotājus un aicina, izmantojot viedtālruņa aplikāciju Ziņo KNAB, informēt biroju par iespējamajiem priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumu pārkāpumiem.

Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā ir noteiktas prasības, kas jāievēro, veicot aģitāciju attiecīgajā laika posmā. Piemēram, aizliegums aģitēt vēlēšanu iecirknī vai slēptās aģitācijas aizliegums, proti, ja par aģitāciju saņemta maksa, bet aģitators neuzrāda darījuma apmaksātāju. Šo prasību ievērošanas kontroli savas kompetences ietvaros veic Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome, Valsts policija, Pašvaldības policija, Drošības policija un KNAB. Līdz šim par iespējamiem pārkāpumiem priekšvēlēšanu aģitācijas periodā iedzīvotāji KNAB varēja paziņot, nosūtot iesniegumu elektroniskajā pastā vai izmantojot pasta pakalpojumus, kā arī piezvanot uz Ziņojumu centru. Šajā priekšvēlēšanu periodā KNAB piedāvā iedzīvotājiem ērtāku un ātrāku informēšanas kanālu - mobilo lietotni.

Tā izstrādāta, lai veicinātu sabiedrības iesaisti aizdomīgas aģitācijas gadījumu atklāšanā, un tajā arī ir pieejama informācija par to, kā atpazīt aizdomīgas aģitācijas pazīmes. KNAB sola regulāri sniegt sabiedrībai informāciju par to, cik daudz iesniegumu saņemts, un cita veida statistiku par aplikācijas apkopotās informācijas lietderību.

KNAB pārstāve Inta Nolle informē, ka aplikāciju bez maksas varēs iegādāties gan Android, gan Apple telefonu lietotņu elektroniskajos veikalos. Biroja pārstāvji sola, ka KNAB aplikācija neapkopos tās lietotāju personiskos datus - iesniegums būs anonīms, taču tas nozīmē, ka tā rakstītājs arī nesaņems atbildi.

Jaunās aplikācijas izmantotājus KNAB aicina iesūtīt foto vai videomateriālus, kuros redzami aizdomīgas aģitācijas gadījumi, piemēram, slēptā aģitācija, klāt pievienojot informāciju par notikuma vietu.

Kā piemēru slēptai aģitācijai KNAB pārstāve Amēlija Jaunskunga minēja situāciju, kad kāda partija sponsorē pasākumus, piemēram, koncertus. Tāpat A. Jaunskunga norādīja, ka biroju īpaši interesē apmaksātas reklāmas sociālajos tīklos.

Taču aplikāciju var izmantot arī ar vēlēšanām nesaistītu iespējamo likumpārkāpumu piefiksēšanai. A. Jaunskunga uzsvēra, ka cilvēki ir aicināti iesūtīt jebkuru aizdomīgu informāciju. Birojs izvērtēs visu saņemto informāciju, īpaši tas aicina iesūtīt informāciju par sponsorētu saturu sociālajos tīklos, klāt pievienojot ekrānšāviņu, kurā redzams apmaksātais saturs.

Pēc vēlēšanām plānots, ka lietotne tiks atjaunināta, lai varētu to izmantot ziņošanai arī par citu veidu noziegumiem, kuru apkarošana ir biroja kompetencē.



Svarīgākais