EP deputāts: "Rail Baltica" Lietuvas modelis ir nepareizs

© Dmitrijs Suļžics/ f64 photo agency

Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Roberts Zīle (VL-TB/LNNK) Lietuvas minstināšanos Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" (RB) projektā skaidro ar Lietuvas tradicionālā dzelzceļa uzņēmuma līdzdalību, pārstāvot valsti šajā projektā.

Zīle intervijā Latvijas Radio skaidroja, ka tradicionālais Lietuvas dzelzceļa uzņēmums "izgāja kopuzņēmumā, kas veido RB projektu, kā Lietuvas pārstāvis". Tikmēr Latvijas gadījumā VAS "Latvijas Dzelzceļš" nav iesaistījies RB projekta īstenošanā, bet tā vietā ir izveidota atsevišķa kompānija. Latvijai līdzīgs modelis tiekot īstenots arī Igaunijā.

Pēc Zīles teiktā, Latvijā un Lietuvā īstenotais modelis "padara atdalītu tradicionālo uz Krieviju orientēto dzelzceļa vadību un visu šo sistēmu no tā, kas veido jauno Eiropas platuma sliežu ātrvilciena līniju no Tallinas uz Varšavu".

EP deputāts uzskata, ka minētais modelis Latvijā un Igaunijā ir pareizs, bet Lietuvā - nepareizs, jo tas ļauj Krievijai pārlieku lobēt savas intereses dzelzceļa tranzītbiznesā, kas nesaskan ar RB projekta kopējām interesēm.

Kā ziņots, 31.janvārī Baltijas valstu valdību vadītāju tikšanās laikā Tallinā iecerēts parakstīt starpvalstu līgumu par RB īstenošanu. Latvijas Ministru prezidents apliecinājis, ka mūsu valsts politiski ir gatava šo vienošanos parakstīt, tikmēr Lietuvas premjerministrs nav pārliecināts par līguma parakstīšanu minētajā datumā.

Pēc Lietuvas premjera teiktā, Lietuvas galvenā pozīcija RB jautājumā ir nemainīga, tomēr valstij ir nepieciešama detalizētāka informācija, lai parakstītu konkrētus līgumus.

Politika

Par dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanu Latvijā atbildīgā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL) veiks iekšējo pārbaudi par iepirkumu komisijas darbu un specifikācijā iekļautajām prasībām saistībā ar auto īres līgumu, kas paredz maksāt 1100 eiro par vienas automašīnas nomu mēnesī.

Svarīgākais