EK transporta infrastruktūrā ieguldīs 6,7 miljardus eiro, tostarp "Rail Baltica"

© Scanpix

Eiropas Komisija (EK) darbvietu radīšanai un izaugsmes veicināšanai transporta infrastruktūrā ieguldīs 6,7 miljardus eiro, liecina EK paziņojums.

EK, "stingri īstenojot priekšsēdētāja Žana Kloda Junkera galveno prioritāti - radīt darbvietas un veicināt izaugsmi Eiropas Savienībā (ES)", nosauca 195 transporta projektus, kuri saņems 6,7 miljardu eiro finansējumu no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI).

Sagaidāms, ka šī investīcija piesaistīs arī papildu publisko un privāto līdzfinansējumu kopumā 9,6 miljardu eiro apmērā. Izvēlētie projekti ievērojami paātrinās transporta infrastruktūras digitalizāciju un dekarbonizāciju atbilstoši plašākai šīs EK politiskajai programmai. Dalībvalstis, kuras ir tiesīgas izmantot Kohēzijas fonda līdzekļus, jau ir saņēmušas gandrīz 85% no finansējuma, kas palīdzēs pārvarēt transporta infrastruktūras atšķirības visā ES.

ES transporta komisāre Violeta Bulca paziņoja, ka kopējais 9,6 miljardu eiro ieguldījums līdz 2030.gadam Eiropas ekonomikā radīs līdz pat 100 000 darbvietu. "Šie projekti Eiropas infrastruktūru padarīs drošāku, ilgtspējīgāku un efektīvāku gan pasažieriem, gan uzņēmumiem. Esmu gandarīta arī par to, ka daļu finansējuma saņems Rietumbalkānu reģions, kas palīdzēs tam pietuvināt transporta infrastruktūru ES," sacīja politiķe.

Galvenokārt ir izraudzīti Eiropas transporta pamattīkla projekti (TEN-T). Finansējums tiks piešķirts tādām pamatiniciatīvām kā Brašovas-Sigišoaras dzelzceļa posma atjaunošana Rumānijā, dzelzceļa savienojuma Aveiro-Vilarformozo izbūve Portugālē, standarta sliežu ceļa platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" posma izbūve, SESAR izvēršanas programmas īstenošana un dzelzceļa līnijas E30 - Zabržes-Katovices-Krakovas posma - modernizēšana Polijā.

Otrais EISI uzaicinājums iesniegt priekšlikumus tika izziņots 2015.gada novembrī, un, atsaucoties uz to, tika iesniegti 406 atbalsttiesīgi projektu priekšlikumi.

Ar pieprasīto ES finansējumu 12,49 miljardu eiro apmērā iesniegto pieteikumu skaits ievērojami pārsniedza pieņemamo pieteikumu skaitu. Tas ļāva EK izraudzīties projektus, kas Eiropai dod lielāko pievienoto vērtību, vienlaikus gādājot par izlīdzinātu sadalījumu ģeogrāfiski un pa transporta veidiem.

5,6 miljardi eiro ir rezervēti dalībvalstīm, kuras tiesīgas pretendēt uz Kohēzijas fonda līdzekļiem. Projektu atlases procesā tika vērtēts arī tas, kā tiks sekmētas citas EK prioritātes, piemēram, "Enerģētikas Savienība" vai "Digitālais vienotais tirgus".

ES finansiālais ieguldījums tiek īstenots kā dotācijas, kuru līdzfinansējuma likme ir 20% līdz 50% no konkrētā projekta attiecināmajām izmaksām atkarībā no to veida. Projektiem, kas iesniegti konkursos, kuros paredzēts piešķirt Kohēzijas fonda līdzekļus, maksimālās līdzfinansējuma likmes var palielināt līdz 85% no attiecināmajām izmaksām.

Lēmums par ierosināto finansējumu tagad oficiāli jāpieņem Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta koordinācijas komitejai, kuras sanāksme notiks šā gada 8.jūlijā.

Paredzēts, ka EK lēmumu pieņems jūlija beigās. Pēc tam Inovācijas un tīklu izpildaģentūra (INEA) sagatavos atsevišķus dotāciju nolīgumus, kuri ar saņēmēju projektu pārstāvjiem tiks parakstīti šā gada otrajā pusē.

Svarīgākais