Latvija atbalsta Briseles priekšlikumus par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un par Eiropas Aviācijas drošības aģentūras izveidi, taču tai ir svarīgi, lai dalībvalstīm būtu iespējams ietekmēt tiesiskā regulējuma izstrādi Latvijai un aviācijas nozarei kopumā vitāli svarīgos jautājumos, aģentūru LETA informēja Satiksmes ministrijā (SM).
Tāpat Latvija ļoti piesardzīgi vērtē regulas iekļautās tiesību normas, kas pilnvaro Eiropas Komisiju izdot deleģētos aktus. Latvija uzskata, ka katrs šāds priekšlikumā ietvertais pilnvarojums izvērtējams atsevišķi.
Kā atzīts Latvijas pozīcijā, Latvijai kā mazai valstij tiesiskā regulējuma neprognozējamība - jebkuri jauni ierobežojumi un liegumi vai jauni nosacījumi - būs grūti izpildāma, jo radīs būtisku administratīvo un finanšu slogu ierobežoto cilvēkresursu un finansējuma dēļ. Tas savukārt var būtiski ietekmēt civilās aviācijas drošuma un drošības uzraudzības kapacitāti un radīt bažas civilās aviācijas drošumam un drošībai. Ļoti būtiska esot regulas projektā ietvertā valsts gaisa kuģa definīcija un ar to saistītais tiesiskais regulējums. Tas radīs tiesisko noteiktību attiecībā uz Eiropas Savienības (ES) līmeņa un dalībvalstu tiesību aktu piemērošanu un mijiedarbību, novēršot dažādas interpretācijas iespējas.
Latvija atbalstot vienota Eiropas regulējuma ieviešanu tālvadības gaisa kuģu (RPAS) jomā, pretējā gadījumā netiks sasniegts iecerētais mērķis un pastāvēs šķēršļi RPAS sistēmām veiksmīgi integrēties kopējā Eiropas aviācijas gaisa telpā.
Tāpat Latvijai īpaši svarīgs esot finansējuma jautājums. Latvija piesardzīgi vērtē regulas projektā ietvertos finansējuma nosacījumus, ciktāl tie attiecas uz funkciju pārdali starp Eirokontroli un Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA), kā arī EASA citu jauno funkciju finansēšanu. "Ir svarīgi paredzēt, ka funkcijai sekojošais finansējums, kura avots ir aeronavigācijas maksa, nepalielina izdevumus ne tikai operatoriem, kā tas jau ir norādīts, bet arī dalībvalstīm. Ja dalībvalstīm tiktu samazināts finansējums, tas tiešā veidā ietekmētu uzraudzības kapacitāti un tādējādi varētu radīt nopietnus draudus civilās aviācijas drošumam un drošībai. Svarīgi, lai finansējums, kura avots ir aeronavigācijas maksa, netiek izmantots citu nesaistītu funkciju un uzdevumu finansēšanai," uzsvērts SM sagatavotajā Latvijas pozīcijā.
Diskusijas par regulas projektu notiek Eiropas Padomes Aviācijas jautājumu darba grupā, un Nīderlandes prezidentūra ir apņēmusies uz 6. un 7.jūniju Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas ministru padomi sagatavot vispārējo vienošanos par regulas projektu, bet, ja tas neizdosies, - progresa ziņojumu.
Kā ziņots, Eiropas Komisija 7.decembrī nāca klajā ar priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes regulai par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un par Eiropas Aviācijas drošības aģentūras izveidi. Regulas projekts ir daļa no aviācijas stratēģijas Eiropai, lai sekmētu ES aviācijas sektora konkurētspēju. Regulas projekta mērķis ir izstrādāt aviācijas drošuma ES tiesiskā regulējuma ietvaru atbilstoši izaicinājumiem, kas aviācijas nozari sagaida turpmākajos desmit līdz 15 gados, turpinot nodrošināt videi draudzīgus un drošus gaisa transporta pakalpojumus pasažieriem un sabiedrībai kopumā.
Šodien Latvijas pozīcija tika apstiprināta valdībā.