Matīsa patriekšana valdības korpusā sūci nerada

Premjerministre Laimdota Straujuma uzskata, ka satiksmes ministram Anrijam Matīsam trūcis redzējuma par nacionālās aviokompānijas nākotni un vēlmes rīkoties atbilstoši situācijai. Šāda kombinācija neesot savienojama ar ministrijas vadīšanu © F64

Valdis Zatlers iegāja vēsturē kā pirmais prezidents, kas ierosinājis atlaist Saeimu, bet Laimdota Straujuma vēstures annālēs iekļūs kā premjere, kas neprognozēti lūgusi pati savas partijas biedra satiksmes ministra Anrija Matīsa demisiju. Savukārt pretēji visām prognozēm Vienotība no savas Saeimas frakcijas nepatrieca Dzintaru Zaķi, par kuru 12. Saeimas vēlēšanās balsoja uzpirkti vēlētāji.

L. Straujuma par A. Matīsa demisijas pieprasīšanu paziņoja nepilnas 12 stundas pēc tam, kad valdība ilgās debatēs apstiprināja nacionālajai aviokompānijai airBaltic piesaistāmo investoru. To izvēlējās finanšu konsultantu kompānija Prudentia, par kuras veikumu A. Matīss kritiku neslēpa.

Tas radījis dažādas versijas par patiesajiem demisijas pieprasīšanas iemesliem, jo līdz šim Prudentia baudījusi nedalītu Vienotības vadītās valdības uzticību un guvusi arī vērā ņemamu peļņu.

Tomēr premjerministre kategoriski noliedz jebkādu demisijas pieprasījuma saikni ar konsultantu kompānijas kritizēšanu un A. Matīsa mēģinājumu to atbīdīt no ienesīgās draudzības. Premjere uzskata, ka ministram pietrūcis nākotnes redzējuma par aviokompānijas nākotni un, kritizējot Prudentia izvēli, viņš pat neesot centies nākt klajā ar savu piedāvājumu.

Slikts ministrs

«Ja ministrs kritizē priekšlikumu, tad viņam ir jāpiedāvā valdībai priekšlikums, ko viņš nekritizē. Tas būtu loģiski,» uzskata Ministru prezidente. Tāpat ministra kļūda bijusi nelauzt līgumu ar Prudentia, redzot, ka no konsultanta puses nenotiek adekvāta darbība. Straujuma gan uzsvēra, ka nekritizē pašu piesaistīto konsultantu, tomēr šī esot specifiska biznesa joma, kur, iespējams, vajadzējis profesionālāk orientētu kompāniju, kam ir pieredze transporta jomā.

Uzteiktais ministrs gan uzskata, ka atbildība par ne sevišķi tīkama investora piesaisti jāuzņemas visai valdībai, jo tā Prudentia izvēli apstiprinājusi balsojot. Bet viņa vadītajai ministrijai bijis vien mēnesis, kurā mēģināt atrast alternatīvu risinājumu, bet, tā kā tas nav izdevies, nācies uz valdību nest konsultantu izraudzīto.

«Diemžēl pēc šī lēmuma, kas tika pieņemts koleģiāli, sekoja šāda rīcība. Droši vien jau vakardien par to varēja paziņot, bet varbūt visi bija noguruši,» saka A. Matīss.

Ņemot vērā, ka savu vainu A. Matīss īsti neatzīst, viņš arī negrasās pats atkāpties no ministra amata – gaidīs, kad L. Straujuma izdos attiecīgu rīkojumu, un atgriezīsies Saeimā kā deputāts.

Valdība negrīļojas

Pretēji bažām, ka A. Matīsa demisijas pieprasīšana satricinās valdību, koalīcijas partneri vismaz pagaidām neizrāda ne mazāko vēlēšanos pārdalīt ministru portfeļus. Nacionālā apvienība un Zaļo un zemnieku savienība (ZZS) sakās paliekam uzticīgas koalīcijas līgumam, kurā atbildības nozares ir stingri noteiktas un Satiksmes ministrija ir Vienotības ziņā.

Savukārt jaunais ministra kandidāts gan tikšot ļoti uzmanīgi izvērtēts. Tā sola gan ZZS Saeimas frakcijas priekšsēdētājs Augusts Brigmanis, gan Nacionālā apvienība.

Turklāt ZZS jau nākamajā pirmdienā tiksies ar L. Straujumu, lai noskaidrotu visus A. Matīsa demisijas pieprasīšanas apstākļus un situāciju aviokompānijā.

Arī pašā Vienotībā nav vērojams satraukums par to, ka varētu tikt mainīts status quo. Partijas līdere Solvita Āboltiņa norāda, ka pēc jebkura ministra nomaiņas var izveidoties nestabilas situācijas, taču pagaidām nekas par to neliecina.

Atkal Āboltiņa?

Sabiedrības uzmanību vēl labu laiku saistīs jaunā satiksmes ministra izraudzīšanās procedūra, bet trešdien ir noslēgusies sāga par Dz. Zaķa piederību Vienotības Saeimas frakcijai.

Kā zināms, ir stājies spēkā notiesājošs spriedums par vēlētāju uzpirkšanu Dz. Zaķa labā. Apzinoties, ka tas met nelāgu ēnu uz politisko spēku, S. Āboltiņa rosināja viņa izslēgšanu no partijas, bet vairums Vienotības politiķu nevēlējās viņu redzēt arī savas frakcijas rindās.

Taču Dz. Zaķis frakciju nepametīs, jo saskaņā ar pašu apstiprināto kārtību Vienotības frakcijas deputātu no tās var izslēgt tikai ar divu trešdaļu frakcijas biedru atbalstu. Trešdien no 21 klātesošā deputāta Dz. Zaķi savās rindās nevēlējās redzēt vien 12 nepieciešamo 14 vietā.

Saeimas kuluāros šos divus it kā nesaistītos notikumus saista ar S. Āboltiņas varas izpausmēm. Partijas līderei attiecības ar A. Matīsu jau sen esot pamatīgi sašķobījušās, bet viņu un citus ministrus ilgu laiku no S. Āboltiņas sargājusi premjerministre. Tāpēc fakts, ka tagad pieprasīta A. Matīsa demisija, varētu liecināt par premjeres nogurumu un iespējamām lielāka mēroga izmaiņām valdībā pēc budžeta pieņemšanas.

Arī Dz. Zaķa saglabāšana frakcijā esot S. Āboltiņas pirksts, jo, neraugoties uz publiski dzirdamajiem paziņojumiem, Dz. Zaķis ir partijas līderes domubiedrs. Ņemot vērā ne tikai pašas partijas, bet arī S. Āboltiņas grīļīgās pozīcijas tajā, viņa nevarot atļauties zaudēt atbalstītājus vismaz frakcijā.



Svarīgākais