Lietuvas Seims ceturtdien vienbalsīgi pieņēmis grozījumus autoceļu satiksmes drošības likumā, kas paredz, ka par satiksmes noteikumu pārkāpšanu alkohola, narkotiku vai citu vielu reibumā autovadītāja tiesības varēs atņemt pat uz desmit gadiem.
Tāds sods sagaida pārkāpējus, kuriem līdz tam tiesības jau atņemtas kopumā trīs reizes vai arī divas reizes par braukšanu reibumā. Pārkāpēji, kam transportlīdzekļa vadīšanas tiesības atņemtas uz gadu vai ilgāk, tās varēs atgūt pēc papildu mācībām un braukšanas eksāmena. Pārkāpējiem, kas zaudējuši tiesības par braukšanu reibumā, papildus vēl būs jāveic medicīniskā atestācija.
Vienlaikus paredzēti atvieglojumi autovadītājiem iesācējiem, kuri divus gadus nebūs pārkāpuši konkrētus satiksmes noteikumu punktus un nebūs izraisījuši satiksmes negadījumu, kurā nodarīts kaitējums cilvēku veselībai.
Precizētas arī prasības velobraucējiem, tostarp noteikts, ka bērniem pieaugušo uzraudzībā pa autoceļa braucamo daļu būs atļauts braukt tikai no astoņu gadu vecuma.
Jaunā likuma redakcija, kas stāsies spēkā no 1.jūlija, ietver vēl vienu būtisku grozījumu, kas saskaņā ar portāla "Delfi.lt " vērtējumu izraisīs veselu apvērsumu lietoto automobiļu tirgū. Proti, turpmāk tiks reģistrētas tikai tās mašīnas, kurām jau veikta tehniskā apskate.
Kā skaidrojis sociāldemokrātu frakcijas deputāts Juļus Sabatausks, šobrīd tehniskā apskate tiek veikta pēc reģistrācijas, tādēļ pa Lietuvas ceļiem brauc aptuveni 200 000 automobiļu, kuriem apskates termiņš jau beidzies. Tagad kārtība būs cita - vispirms reģistrācija, tad apskate, apdrošināšana un tirdzniecības nodokļu nomaksa. Beidzoties apskates termiņam, auto īpašniekam uz laiku tiks apturēta atļauja piedalīties satiksmē. Ja 90 dienu laikā viņš apskati nenokārtos, automobiļa reģistrācija tiks anulēta un īpašniekam būs jāatdod atpakaļ valsts reģistrācijas numurs.
Netiks reģistrētas arī automašīnas, par kurām ir informācija, ka kādā citā valstī tās aizliegts izmantot sliktā tehniskā stāvokļa dēļ.
Stingrāka kārtība noteikta arī automobiļu tehniskā stāvokļa novērtēšanai pēc satiksmes negadījumiem, lai nepieļautu, ka īpašnieks mašīnai veic tikai kosmētisku remontu un to pārdod tālāk, jo tā viņš netieši var kļūt par citu satiksmes dalībnieku slepkavu.
Pēc Sabatauska teiktā, šīs prasības automašīnu īpašniekiem "nevajadzētu uzlūkot kā papildu izmaksas, bet gan vienīgi kā rūpes par satiksmes drošību".