Zīle: nepieciešama stingrāka aviopasažieru tiesību aizsardzība

© nra.lv

Eiropas Parlaments trešdien balsjao par ziņojumu par aviopasažieru tiesībām, kurā tas norāda, ka Eiropas Komisijai būtu daudz stingrāk un efektīvāk jāuzrauga aviokompāniju piekoptās prakses atbilstība attiecīgajai ES likumdošanai.

Tāpat arī vajadzētu pārskatīt spēkā esošos noteikumus avio pasažieru tiesību jomā, it īpaši lidojumu atcelšanas vai ilgas kavēšanās gadījumā.

Eiropas Parlamenta deputāts, Eiropas Konservatīvo un reformistu grupas pārstāvis komitejā Roberts Zīle norāda: "Aviopasažieru tiesību jomā joprojām daudz problēmu saistās ar aviobiļešu cenām. ES prasības par cenu pārredzamību aviokompānijām ir jāievēro un jāievieš praksē daudz efektīvāk."

Atbilstoši ES likumdošanai, aviokompānijām reklāmās ir jānorāda lidojuma galīgā cena, kurā iekļauti visi obligātie papildu maksājumi, tādi kā lidostas nodevas. Aviokompāniju interneta mājas lapās un reklāmā norādītajām cenām godīgi jāatspoguļo galīgās cenas, ko pasažieri samaksā par biļetēm.

"Šīs prasības vairs nav jaunas, tās ir plaši zināmas un situācija pēdējos gados ir uzlabojusies," atzīst R. Zīle, "taču joprojām problemātiskas un mulsinošas ir aviokompāniju piemērotās nodevas par maksājuma administrēšanu un banku maksājuma karšu, īpaši kredītkaršu, izmantošanu maksājumā. Šie papildu maksājumi netiek iekļauti biļetes cenā un pasažieri, iegādājoties biļeti, par tiem netiek savlaicīgi informēti. Faktiski šīs papildus nodevas pircējs ierauga pirms paša maksājuma, kad izvēle jau ir izdarīta un tiek veikts pirkums".

Tāpēc Eiropas Parlaments aicina aviokompānijas attiecībā uz maksas iekasēšanu par maksājuma veikšanu - īpaši attiecībā uz kredītkartēm - iekasēt tikai tik daudz, cik reāli izmaksā kredītkartes vai citas kartes apkalpošana. To pieprasa arī ES direktīva par patērētāju tiesībām.

Eiropas Parlaments piedāvā vairākus jaunus pasākumus, kas nodrošinātu pasažieriem labāku aizsardzību. Piemēram, būtu jāsaskaņo noteikumi par rokas bagāžu, lai aizsargātu pasažierus pret pārmērīgiem ierobežojumiem un ļautu viņiem ņemt līdzi gaisa kuģa salonā pienācīgu rokas bagāžas daudzumu, ieskaitot lidostas veikalos veiktos pirkumus. "Šis ir jautājums par to, ka aviokompānijām šobrīd ir ļoti atšķirīgi atļautie rokas bagāžas svara ierobežojumi un pasažieriem tajos nav viegli orientēties", norāda Roberts Zīle.

Ziņojumā tiek ierosināts izvērtēt iespēju atļaut pasažieriem viegli un bez maksas labot biļešu pasūtīšanas laikā pieļautās drukas kļūdas, kas parasti tiek ielaistas pasažieru vārdos uz uzvārdos. Tāpat tiek ierosināts atļaut pasažierim atteikties no tiešsaistē veiktas rezervācijas divu stundu laikā pēc sākotnējās rezervēšanas.

Pasažieri, kuru bagāža ir nozaudēta vai aizkavēta, būtu nekavējoties jāinformē par viņu tiesībām un gadījumos, ja bagāža tiek aizkavēta par vairāk nekā sešām stundām, būtu jāpiedāvā kompensācija proporcionāli pasažiera vajadzībām, lai viņam, gaidot bagāžas pienākšanu, būtu pieejami nepieciešamie priekšmeti.

Kopumā Eiropas Parlaments norāda, ka visā ES būtu jāvienkāršo un jābūt vienotai sūdzību izskatīšanas kārtībai, jo pašreiz gan procedūras, gan sūdzību izskatīšanas termiņi dažādās valstīs atšķiras. Pie tam Parlaments norāda, ka darbietilpīgās sūdzību iesniegšanas procedūras var atturēt no vēršanās ar sūdzību pie uzraudzības iestādēm pat tos pasažierus, kuri zina savas tiesības.

Parlamenta ziņojums izvērtē to, kā praksē tiek ievērotas ES prasības - galvenokārt attiecībā uz regulām "Par kompensāciju un atbalstu pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos" un "Par invalīdu un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām tiesībām, ceļojot ar gaisa transportu".

Pasaulē

Eksperimentālā hiperskaņas vidējā darbības rādiusa raķete, ko Krievija ceturtdien raidīja uz Ukrainu, neietekmēs ne kara gaitu, ne NATO atbalstu Kijivai, ceturtdienas vakarā uzsvēra Ziemeļatlantijas alianse.

Svarīgākais