Pie Jaunzēlandes krastiem pārlūzušais kuģis rada piesārņojuma draudus

© Scanpix

Kuģis Rena, kas pērn pie Jaunzēlandes krastiem uzskrēja uz rifa, ir pārlūzis uz pusēm. Liela daļa kuģa kravas ir nonākusi ūdenī, un ir gaidāma jauna naftas noplūde.

Grieķijas uzņēmumam kuģis Rena avarēja pagājušā gada 5. oktobrī, ietriecoties labi iezīmētajā Astrolaba rifā. Glābējiem kopš tā laika nav izdevies kuģi no rifa novilkt. Pēc avārijas no kuģa bojātā korpusa iztecēja liels naftas izstrādājumu apjoms, tomēr nākamo nedēļu laikā noplūde tika mazināta. Kuģis pārlūzis vētras laikā, kad viļņu augstums pie rifa sasniedza sešus metrus. Vraka priekšgals joprojām atrodas uz rifa, savukārt aizmugurējā daļa ir atdalījusies un atrodas 20 līdz 30 metrus atstatu. Sagaidāms, ka aizmugurējais gals tuvāko dienu laikā nogrims, vēsta BBC.

Pēc kuģa pārlūšanas piekrastē ir izskaloti aptuveni 300 kuģa konteineru, bet lielākā daļa kuģa kravas ir zem ūdens. Vienā no jūrā nonākušajiem konteineriem bija vairākas tonnas piena pulvera, kas tagad ir sajaucies ar ūdeni. Avārijas vietas apkārtnē peld kokmateriāli, otrreiz pārstrādāta plastmasa un citas izejvielas.

Ir ļoti iespējams, ka kuģa pārlūšana izraisīs jaunu naftas un cita veida piesārņojuma noplūdi, speciālisti domā, ka tā būs mazāka nekā oktobrī notikusī, jo lielākā daļa naftas, kas kuģī avārijas laikā atradās, jau ir atsūknēta. Glābējiem no kuģa ir izdevies atsūknēt vairāk nekā 1100 tonnu naftas, tomēr pārlūšanas laikā tā tvertnēs bija atlikušas vēl 385 tonnas naftas. Kopš avārijas ūdenī izplūduši vairāki simti tonnu naftas produktu, kuru dēļ bojā gājis daudz jūras dzīvnieku un putnu, kā arī piesārņotas tuvējās pludmales, raksta AP.

Kuģa kapteinim un citām atbildīgām amatpersonām ir izvirzītas 16 apsūdzības ar avāriju saistītos noziegumos, tai skaitā par kuģa bīstamu vadīšanu, vides piesārņošanu un kuģa dokumentu rediģēšanu pēc avārijas. Kuģa Rena avārija ir visu laiku postošākais jūras negadījums Jaunzēlandē, tomēr valsts vides ministrs Niks Smits uzsver, ka glābējiem ir izdevies krietni mazināt kaitējumu videi un pašlaik riski ir krietni mazāki nekā uzreiz pēc kuģa avārijas oktobrī.

Rena ir reģistrēts Libērijā. Pirms avārijas Austrālijas jūrniecības uzraugi kuģim bija aizliegušas pārvietoties, taču Libērijas varas iestādes pret šo lēmumu protestēja, vēsta AP. Libērija panāca, ka tas tiek atzīts par kuģošanai derīgu. Nav zināms, vai Austrālijas amatpersonu konstatētās nepilnības avārijā bija vainojamas.

Svarīgākais