Pēc Džobsa nāves par kulta objektu kļūst parasts melns džemperis

© Scanpix

Tikai dažas nedēļas pēc tehnoloģiju kompānijas «Apple» dibinātāja Stīva Džobsa nāves viņa iecienītais melnais džemperis ar augsto apkakli un apaļās brilles kļuvušas jau par kulta objektiem: ražotāji atzīst, ka nespēj apmierināt milzīgo pieprasījumu pēc šiem aksesuāriem.

Džemperis kļuvis par deficītu

Par aizsaulē aizgājušā ASV tehnoloģiju kompānijas «Apple» dibinātāja Stīva Džobsa firmas zīmi bija kļuvis vienkāršs melns džemperis ar augsto apkakli – tas bija kā biznesmeņa formas tērps, kurā tērpies viņš piedalījās dažādos oficiālos un mazāk oficiālos pasākumos. Kaut arī melno džemperi var ierindot nemirstīgo klasiķu plauktiņā, pēc Džobsa nāves tas piedzīvo pašlaik savu lielāko popularitāti. Biznesmenis īpaši bija iemīļojis firmas «St. Croix» modeli «1990». Kā apgalvo uzņēmuma pārstāvji, melno džemperu piegādes laiks šobrīd ir jau četras nedēļas, turklāt par spīti visai augstajai cenai – 175 dolāriem. «Džobss saprata, cik svarīga ir lieliska dizaina savienošana ar inovatīvu tehniku, lai radītu produktus ar nesalīdzināmu kvalitāti,» firma cildina aizgājēju (un pie viena arī džemperi), tiesa, nepaskaidrojot, precīzi kāda «inovatīva tehnika» slēpjas adījumā.

Ideja noskatīta Japānā

Interese par šādu apģērbu Džobsam radusies 80. gados elektronikas koncerna «Sony» apmeklējuma laikā Japānā. Džobss ievērojis, ka fabrikas darbinieki nēsā formas tērpus. «Sony» dibinātājs Akio Morita toreiz viņam paskaidroja, ka formas tērpi ieviesti tūlīt pēc Otrā pasaules kara, lai nodrošinātu darbiniekus ar pieklājīgu apģērbu. Laika gaitā formas tērpi kļuvuši par vienojošu saikni starp darbiniekiem un uzņēmumu. Džobss toreiz vērsies pie japāņu dizainera Iseja Mijakes, lūdzot izgatavot dažas skices vestei. Atgriežoties Kalifornijā, Džobss iepazīstināja «Apple» darbiniekus ar skicēm, taču viņi par tām neizrādīja ne mazāko prieku. «Es atgriezos ar vairākiem paraugiem un pastāstīju darbiniekiem par savu nodomu ieviest vestes. Es tiku «izsvilpts», un visi manu ideju ienīda,» savā biogrāfijā stāsta Džobss. Tomēr doma par formas tērpu pašam Džobsam bija tā iepatikusies, ka viņš nevēlējās no tās atteikties. Viņš lūdza japāņu dizaineru, kurš bija kļuvis par Džobsa tuvu draugu, izveidot viņam personīgi formas tērpu, kas kļūtu par viņa firmas zīmi.

«Es jautāju Isejam, vai viņš varētu man izgatavot dažus melnus džemperus ar augsto apkakli, kas man tik ļoti patika, un viņš man piedāvāja vairākus simtus. Nu man to ir pietiekami daudz. Visai dzīvei.»

Funkcionālās brillītes

Vairāk nekā 15 gadus par Džobsa neatņemamu tēla aksesuāru kalpoja arī apaļās brilles bez ietvara. Līdz šim tikai retais zināja, ka briļļu ražotājs ir vācu uzņēmums «Lunor», taču pēc Džobsa nāves interese par brillēm ir palielinājusies, bet jo īpaši par modeli «Classic Rund», kas ir līdz maksimumam reducēts uz to funkciju. Biznesmenim bijuši vairāki šādi modeļi divās krāsās – «PP» (sudraba) un «AS» (antīka sudraba). Uzzinot par Stīva Džobsa nāvi, «Lunor» valdes priekšsēdētājs Ulrihs Fukss pauda dziļu cieņu un pateicību par viņa uzņēmumam gadiem ilgi parādīto uzticību. ««Lunor AG» firmas vadība un darbinieki skumst par Stīvu Džobsu.

Pasaulē

Kamēr pa Rīgas ielām laiski klaiņo retais iebraucējs, tikmēr Čehijas galvaspilsētu katru gadu apmeklē astoņi miljoni tūristu. Prāgas iedzīvotājiem par to nemaz nav prieks. Tūristu pūļi ierodas pilsētā galvenokārt pēc lētā alkohola. Ko piedāvā pilsētas vadība? To pētījuši mediju platformas “Deutsche Welle” (DW) žurnālisti.

Svarīgākais