No pagājušonedēļ uz rifa uzskrējušā kravas kuģa Rena noplūdušas jau 350 tonnas degvielas, un Jaunzēlandes vides aizsardzības ministrs Niks Smits notikušo nosaucis par lielāko vides katastrofu, kas pēdējo desmit gadu laikā reģistrēta šajā valstī.
Slikto laika apstākļu dēļ nav iespējams no kuģa tvertnēm izsūknēt aptuveni 1700 tonnas degvielas, un pastāv bažas, ka lielo viļņu mētātais kuģis varētu pārlūzt.
«Pašlaik izveidojusies situācija, kas ļauj mums to nosaukt par Jaunzēlandes lielāko jūras vides katastrofu,» vakar sasauktā preses konferencē paziņojis vides aizsardzības ministrs N. Smits. Viņš uzsvēris, ka vienas dienas laikā no kuģa noplūdis vairāk degvielas nekā visā pagājušās nedēļas nogalē, turklāt situācija draud pasliktināties. Vakarrīt aptuveni trīs metrus augsto viļņu dēļ no avarējušā kuģa nācies evakuēt glābšanas vienību, bet tuvākajās divās diennaktīs meteorologi prognozē vēja pieņemšanos spēkā un līdz pat piecus metrus augstus viļņus. «Pastāv bažas, ka tie varētu pārlauzt kuģi uz pusēm, un tas nozīmē, ka jūrā izplūdīs visa tvertnēs esošā degviela,» skaidrojis ministrs.
Jaunzēlandes jūrniecības administrācijas (MNZ) direktore Ketrīna Teilore sarunā ar AFP atzinusi, ka laika prognozes patiešām neesot iepriecinošas, taču izteikusi cerību, ka avarējušais kuģis, kurā pēdējās diennakts laikā ieplūdis samērā daudz ūdens, tomēr nostabilizēsies uz rifa. Pašlaik tas esot sasvēries 18 grādu leņķī un izskatoties daudzmaz stabils. Ja laika apstākļi atļaus, šodien kuģa korpusu ieplānojuši apskatīt nirēji. K. Teilore gan piekritusi N. Smita sacītajam, ka pašlaik glābējiem neatliek nekas cits kā novērot situācijas attīstību, – viļņu dēļ degvielas izsūknēšana no kuģa tāpat nav iespējama.
AFP vēsta, ka glābšanas darbos piedalās aptveni 250 cilvēki, to skaitā speciālisti no Austrālijas, Lielbritānijas, Nīderlandes un Singapūras. Vēl vairāk nekā 300 cilvēku ir gatavi nepieciešamības gadījumā no naftas piesārņojuma attīrīt tuvējās pludmales. Varasiestādes izplatījušas brīdinājumu vietējiem iedzīvotājiem pašiem ar to nenodarboties. «Nafta ir salipusi pikučos, un, mēģinot to aizvākt bez īpašu tehnoloģiju izmantošanas, var nodarīt vēl lielāku postu,» sacīts paziņojumā. Tomēr daudzos piejūras ciematos un pilsētiņās jau izveidojušās brīvprātīgo vienības, kas apseko pludmales, mēģina glābt ar degvielu notraipītos putnus un jūras iemītniekus un attīrīt pludmales. Vides aizstāvji prognozējuši, ka degvielas noplūde būs prasījusi simtiem putnu dzīvību.
Jaunzēlandes varasiestādes paudušas izbrīnu, kāpēc grieķu kompānijai Costamare Inc piederošais kuģis, kas peldējis ar Libērijas karogu, samērā rāmos laika apstākļos uzskrējis uz rifa līcī, kurā navigācijas ceļi ir labi iezīmēti. Grieķu kompānija pagaidām nekādus paskaidrojumus nav sniegusi, vien paužot savu gatavību pilnībā sadarboties avārijas izmeklēšanā. Uz 1990. gadā ūdenī nolaistā kuģa atrodas 1351 konteiners ar dažādām precēm – noskaidrojies, ka vismaz četros konteineros ir toksiski sakausējumi. Bažījoties par iespējamo kuģa pārlūšanu un konteineru nonākšanu ūdenī, Jaunzēlandes varasiestādes noteikušas navigācijas ierobežojumus Taurangas ostas apkaimē.