Airbus prognozē pieprasījumu pēc 27 800 lidaparātiem tuvāko 20 gadu laikā

Airbus A380 © Airbus

Neraugoties uz nestabilitāti finanšu tirgos, Airbus komerclidmašīnu segmentā paredz izteiktu un pieaugošu pieprasījumu.

Savā Globālā tirgus prognozē (Global Market Forecast, GMF) Airbus paredz – līdz 2030. gadam pasaulē būs pieprasījums pēc aptuveni 27 800 jauniem lidaparātiem, no kuriem vairāk nekā 26 900 būs pasažieru lidmašīnas (ar ietilpību virs 100 vietām), bet 900 – kravas lidmašīnas. Kopējā nākotnes pieprasījuma lidaparātu vērtība tiek lēsta uz 3,5 triljoniem ASV dolāru.

Līdz ar to 2030. gadā starptautiskajā pasažieru lidmašīnu flotē ietilps 31500 lidmašīnas, kas vairāk nekā divas reizes pārsniedz pašlaik esošos 15 000. Paredzams, ka no 27 800 piegādātajiem lidaparātiem 10 500 tiks izmantoti vecu vai degvielas patēriņa ziņā mazāk efektīvu lidmašīnu aizstāšanai. Pieprasījuma tendence tieši pēc lielajām lidmašīnām saglabāsies augšupejoša, lai sekotu līdzi globālā tirgus izaugsmes tempam.

Cilvēki vēlas un tiem ir nepieciešams lidot vairāk nekā jebkad agrāk. Visticamāk, ka arī nākamajos 20 gados aviācijas sektors mainīsies atkarībā no cikliskās ekonomiskās situācijas pasaulē. Airbus prognozē, ka apmaksāto pasažierkilometru skaits (APK) pieaugs par vidēji 4,8% gadā, kas nozīmē tā divkāršošanos tuvāko divdesmit gadu laikā.

Faktori, kas veicina pieprasījumu pēc jauniem lidaparātiem, ir turīgo pasaules iedzīvotāju skaita pieaugums, straujā izaugsme jaunattīstības valstīs, spēcīga un nepārtraukta attīstība Ziemeļamerikas un Eiropas tirgos, urbanizācija un prognozētā lielo pilsētu skaita dubultošanās līdz 2030. gadam. Ietekme ir arī zemo cenu aviokompāniju attīstībai un nepieciešamībai atjaunot daudzu uzņēmumu flotes ar jauniem un efektīvākiem lidaparātiem.

Ģeogrāfiski aptuveni 34% pieprasījuma nākamajos 20 gados veidos Āzijas un Klusā okeāna reģions. Tam sekos Eiropa un Ziemeļamerika (abas ar 22% pieprasījuma). Arī pasažieru plūsmas ziņā lielākais tirgus varētu būt Āzijas un Klusā okeāna reģions ar 33%, tad Eiropa ar 23% un Ziemeļamerika ar 20% tirgus daļu.

Raugoties uz iekšzemes lidojumiem, nākamo divdesmit gadu laikā straujākais pieaugums gaidāms Indijā (9,8%) un Ķīnā (7,2%). Izaugsme turpināsies arī sen izveidojušajā un stabilajā aviācijas tirgū – ASV (11,1%) un Rietumeiropā (7,5%), ieņemot pirmo un trešo pozīciju izaugsmes ziņā globālajā tirgū.

„Aviācijas sektors ir neatņemama mūsdienu ekonomikas sastāvdaļa, kas arī skaidro pieaugošo nepieciešamību izmantot lidojumus kā pārvietošanās veidu,” saka Džons Līhijs (John Leahy), Airbus Klientu apkalpošanas nodaļas direktors. „Airbus tirgū ievieš jaunākās tehnoloģijas, inovācijas un eko efektīvus risinājumus, lai apmierinātu aviokompāniju vajadzības un pasažieru gaidas gan tagad, gan nākotnē.”

Līdz 2030. gadam 60% no pasaules populācijas jeb aptuveni pieci miljardi cilvēku dzīvos pilsētās un metropoļu skaits būs vairāk nekā divkāršojies – no 39 pašlaik līdz 87. Tiek arī paredzēts, ka vairāk nekā 90% tālajiem lidojumiem tiks veikti šo pasaules lielāko pilsētu starpā.

Salīdzinot ar 2010. gada prognozi, pieaudzis pieprasījums pēc ļoti lielām lidmašīnām ar vairāk nekā 400 pasažieru ietilpību, kā, piemēram, A380. Pērn prognozē tie bija 1738 lidaparāti, kas šogad pieaudzis līdz 1781 lidaparātam 600 miljardu ASV dolāru vērtībā. Tas nozīmē 17% pieaugumu vērtības ziņā un 6% pieaugumu, vērtējot pēc lidaparātu skaita. No šiem gandrīz 1330 ir pasažieru lidmašīnas, kas apkalpo noslogotos maršrutus starp pasaules mega-pilsētām. Reģionālā mērogā aptuveni 45% lielo lidaparātu tiks piegādāti Āzijai, 19% Eiropai un 23% Tuvajiem Austrumiem.

Divu eju lidaparātu segmentā (ar pasažieru ietilpību no 250 līdz 400 pasažieriem), tuvāko 20 gadu laikā plānots piegādāt aptuveni 6900 jaunas pasažieru un kravas lidmašīnas, kas divreiz palielinās pašlaik esošo floti. Šo piegāžu provizoriskā vērtība ir aptuveni 1500 miljardi ASV dolāru, kas ir 43% no kopējās vērtības un 25% no visām vienībām. No šiem 4800 lidmašīnas būs nelieli lidaparāti ar 250 līdz 300 vietu ietilpību un aptuveni 2100 vidējas ietilpības lidaparāti ar 350 līdz 400 vietu ietilpību. Šo segmentu sedz A330 un A350 XWB saimes.

Vienas ejas segmentā tuvāko 20 gadu laikā plānots piegādāt gandrīz 19 200 lidaparātu 1400 miljardu ASV dolāru vērtībā. Procentuāli tas veido 40% no kopējās vērtības un 69% no visām vienībām. Šis apjoms pārsniedz iepriekš prognozēto, jo notikusi straujāka attīstība un ātrāk tiek veikta vecāku, mazāk efektīvu lidaparātu nomaiņa. No visa piegādātā apjoma aptuveni 40% paredzēti tieši vecu lidaparātu nomaiņai. Aptuveni 50% vienas ejas lidaparātu tiks piegādāti Ziemeļamerikas un Eiropas stabilajam un attīstītajam aviācijas tirgum.

Svarīgākais