Neatkarīga komisija publicē analīzi par "Estonia" nogrimšanas apstākļiem; tie krasi atšķiras no oficiālās versijas

© Scanpix

Tikai dažas dienas pirms 16. decembra, kad paredzēts publiskot Igaunijas Drošības pētniecības centra sagatavoto prāmja “Estonia” katastrofas galīgo novērtējuma ziņojuma prezentāciju, neatkarīgās Baltijas jūras tehniskās izmeklēšanas grupas (BMTIG) pētījums tika prezentēts parlamentāriešiem Igaunijā un Zviedrijā, raksta “postimees.ee”.

Zviedrijas pētnieku komandas materiālos ietilpst dažādi ziņojumi, bojājumu analīzes, enerģijas bilances aprēķini, kā arī hidrodinamiskie modeļi, ģeotehniskie salīdzinājumi un kuģa kustību vizuālas animācijas pirms nogrimšanas. Secinājumos teikts, ka bojājumi uz kuģa "Estonia" varētu būt radušies virszemē, un tas neatbilst oficiālajai izmeklēšanas versijai.

"Mūsu analīze ir balstīta uz iepriekš publicētiem oficiālajiem izmeklēšanas datiem un visiem materiāliem, ko līdz šim publicējusi Zviedrijas Nacionālā negadījumu izmeklēšanas pārvalde (SHK) un Igaunijas Drošības pētījumu centrs (OJK)," sacīja Henriks Olsens, neatkarīgā pētniecības projekta iniciators un koordinators, kurš piedalījās nesen publicēto izmeklēšanas dokumentu analīzē.

"Iedziļinoties šajos datos, mēs neatrodam apstiprinājumu nevienas puses iepriekš sniegtajiem secinājumiem. Gluži pretēji, fakti liecina par pretējo."

Olsens atzīmēja, ka viņa komisijai bija pilnīga piekļuve Margusa Kurmas ekspedīcijas datiem, kas tika sniegti gan Igaunijas, gan Zviedrijas oficiālajiem "Estonia" katastrofas izmeklētājiem.

Nesen publicētā BMTIG ziņojuma materiāli tika nosūtīti visiem Igaunijas un Zviedrijas parlamentu deputātiem, un, pēc Olsena teiktā, informācija dienas laikā tiks nodota arī Igaunijas un Zviedrijas Drošības padomēm (DP).

"Es neesmu dzirdējis absolūti neko. Atklāti sakot, es neko par to nezinu un nevaru komentēt," sacīja DP vadītājs Marts Ots. Viņš piebilda, ka iepriekš ir veiktas dažādas izmeklēšanas par prāmi "Estonia", taču pirms komentēt šo materiālu viņam vispirms ir nepieciešams laiks, lai to pārskatītu un analizētu.

Atgādinām, ka prāmis "Estonia" nogrima 1994. gada 28. septembra naktī ceļā no Tallinas uz Stokholmu. Katastrofā dzīvību zaudēja 852 cilvēki.

Ko atklāj BMTIG analīze?

Dokumentētie bojājumi kuģa labajā bortā nevarēja būt radušies trieciena rezultātā no kuģa apakšas.

Bojājumu forma un nepieciešamā enerģija, lai radītu bojājumus, liecina par augstas enerģijas sānu triecienu.

Mūsdienu hidrodinamiskā analīze sniedz ievērojami konsekventāku un fiziski ticamāku priekšstatu par kuģa grimšanas fāzi nekā iepriekšējie modeļi.

Avots: Baltijas jūras tehnisko pētījumu grupa