“Gazprom” uzliek par pienākumu ražot limuzīnus "Aurus" un attīstīt autobūvi
Savulaik varenā Krievijas gāzes nozares monopolista “Gazprom” meitasuzņēmums kļuvis par luksusa auto ražotāja “Aurus” īpašnieku ar 51% uzņēmuma akciju kontrolpaketi, atsaucoties uz informētiem avotiem uzņēmumā, ziņo laikraksts “Vedomosti”.
“Aurus” akcijas iegādājās 2023. gadā dibinātais “Gazprom Tech”, slēdzot aptuveni 1,3 miljardu eiro darījumu. Kāds no avotiem norādīja, ka “Gazprom” vadība pārņemt “Aurus” nemaz nevēlējās, bet bija "spiesta to darīt" ar nosacījumu, ka tiks nomainīta uzņēmuma vadība, informē izdevums “The Moscow Times”.
“Gazprom” pārņēma “Aurus” īpašnieku akciju daļas no arābu fonda “Tawazun” un Krievijas valsts uzņēmuma “ФГУП НАМИ”, kas zaudēja lielāko “Aurus” akcionāru statusu. Krievijas diktators Vladimirs Putins un citas augsta ranga Kremļa amatpersonas izmanto “Aurus” limuzīnus reprezentācijas nolūkā, tāpēc “jaunajam investoram” ir uzlikts par pienākumu ieguldīt līdzekļus autoražotāja attīstībā. 2023. gadā tika plānots, ka “Gazprom” pārņems ne vairāk kā 40% “Aurus”, iegādājoties akciju daļu no “HAMI”, toreiz darījums tika veikts nolūkā finansēt projektu tirgum plašāk pieejamu modeļu ražošanai Putina izsludinātās automobiļu “importa aizvietošanas” (“импортозамещение”) programmas ietvaros.
Tomēr ar importa aizvietošanu autobūvē, tāpat kā citās nozarēs, Krievijas ražotajiem pārāk labi nesokas. 2018. - 2023. gadā “Aurus” importēja auto detaļas gandrīz 15,5 miljonu dolāru vērtībā no Dienvidkorejas, ziņoja “Reuters”.
Divas “Aurus” automašīnas Putins uzdāvināja savam domubiedram, Ziemeļkorejas diktatoram Kimam Čenunam, bet abas izrādījās nederīgas. Vienu no tām Putins dāvāja 2024. gada februārī, kad Ziemeļkorejas līderis apmeklēja Krieviju, otru jūlijā, Putina vizītes laikā Phenjanā. Turklāt 2024. gada janvārī Kims Čenuns ierosināja Ziemeļkorejas konstitūcijā iekļaut normu, kurā teikts, ka Dienvidkoreja ir viņa valsts galvenais ienaidnieks, atgādina izdevums “Agentstvo”. Bet bija jādāvina - viens no modeļiem “Aurus Senat” tika speciāli izveidots Putina militārajām parādēm, kas Kimam tik svarīgas. “Aurus” importēja ražošanas iekārtas un detaļas arī no Ķīnas, Turcijas, Indijas, Itālijas, un citām valstīm vismaz 34 miljonu ASV dolāru vērtībā.

Līdz 2024. gada 1. februārim Kremļa ierēdņiem bija jāatskaitās par Putina rīkojuma izpildi Krievijā ražoto jeb "lokalizēto" (apejot importu) transportlīdzekļu "prioritārai izmantošanai" valdības amatpersonu vajadzībām. Putins 2023. gada augustā pieprasīja, lai valdība pārsēstos Krievijā ražotos auto, bet Rūpniecības un tirdzniecības ministrija publicēja "ieteicamo" modeļu sarakstu. Papildus “Lada”, “UAZ” un “Aurus”, ministrija par "vietējā" ražojuma atzina arī ķīniešu automobiļus ar “Moskvich” zīmolu.
Krievijas Lauksaimniecības ministres Oksanas Lut dienesta automašīna 2025. gada februārī Maskavā iekļuva autoavārijā. Tas nebūtu nekas īpašs, ja vien pēkšņi neatklātos nesmukums: ministre centās slēpt faktu, ka viņu vadā ar “Mercedes”, nevis oficiālo “Aurus”. Valdības autoparka “Mercedes” automašīna, braucot pa sabiedriskā transporta joslu ar bākugunīm, ietriecās citā automašīnā. Tikai vēlāk negadījuma vietā piebrauca “Aurus”, kurā bija jāatrodas ministrei Putina izsludinātās automobiļu “importa aizvietošanas” programmas ietvaros. “Tātad ministre Oksana Lut burtiski valkāja sev līdzi “Aurus” automašīnu izrādīšanās jeb “pokazuhas” pēc, tērējot budžeta naudu, kamēr pati brauc ar “Mercedes”. Bet mēs viņu saprotam…”, par situāciju skumji pasmējās Telegram kanāls “Русский декаданс”.
Dārgais, pompozais, savā izpildījumā “unikālais Krievijas zīmols” izrādījies tieši tāds pats kā daudzi citi Krievijas autobūves un citu nozaru sasniegumi, kuriem “nav analogu”, piemēram, “Sputņik V” vakcīnas, aviolaineri “MC-21” un “Sukhoi Superjet-100”, “Armata” tanki vai “Sarmat” ballistiskās raķetes.