NATO jaunākā un, spriežot pēc plašsaziņas līdzekļu atspoguļojuma, līdz šim klusākā operācija “Eastern Sentry” ir vēl nepieredzēta izlūkošanas lidojumu blīvuma ziņā virs Eiropas ziemeļaustrumu reģiona. Šajā NATO izlūkošanas operācijā, kas šajā reģionā ir nepieredzēta, ir iesaistītas vairāk nekā desmit valstis un lidmašīnu tipi, no kuriem daži lido bez transponderiem un pa maskētiem maršrutiem.
Radarā pēdas parādās un pazūd mākoņu segā, kas redzama laika kartēs. Tur parādās ovāli, it kā neredzami zirgi, kas auļo pa debesu sacīkšu trasi. Dažas izlūkošanas lidmašīnas, kas piedalās NATO operācijā "Austrumu sargs", lido bez uzliktiem transponderiem, Igaunijas laikrakstam “Postimees” situāciju skaidro redaktors Mēlis Oidsalu un datu analītiķis Marguss Hanno Murakass.
"Ja lidojumi tiek veikti tikai NATO gaisa telpā, tas ir, nevis virs starptautiskajiem ūdeņiem, tad valsts procedūras var atļaut lidojumus bez transponderiem," saka atvaļinātais brigādes ģenerālis Jāks Tariens, bijušais Igaunijas Gaisa spēku komandieris.
Šādu lidojumu gadījumā NATO valstu civilie gaisa satiksmes dispečeri par tiem ir informēti un var attiecīgi vadīt satiksmi.
Tikmēr arī Krievijas Gaisa spēki lido bez transponderiem un ārpus savas gaisa telpas, radot draudus starptautiskajai civilajai aviācijai.
12. septembrī, divas dienas pēc tam, kad 21 Krievijas bezpilota lidaparāts ielauzās Polijas gaisa telpā, un piecas dienas pirms tam, kad trīs Krievijas militārās lidmašīnas MiG-31 pavadīja 12 minūtes Igaunijas gaisa telpā, NATO izsludināja operāciju "Austrumu sardze" ("Eastern Sentry"), kurai pat oficiāli nav nosaukuma.
Taču nosaukums nemaina būtību.
“Austrumu sardze” nav pieminēta NATO oficiālajā tīmekļa vietnē, un pat NATO augstākā pavēlniecība Monsā Beļģijā savā oficiālajā paziņojumā to pieticīgi dēvē par "aktivitātēm". Tomēr pieticībai nav pamata - saskaņā ar atklātā pirmkoda datiem, tikai laikā no 12. septembra līdz 12. oktobrim reģistrēti 257 izlūkošanas lidojumi ar lidmašīnām no vismaz 12 valstīm gar loku, kas stiepjas no Bavārijas ziemeļiem (Vācija) līdz Murmanskas nomalēm Krievijā. Iespējams, attiecīgajā periodā to, visticamāk, bija vēl vairāk.
Šajā periodā NATO ziemeļaustrumu reģiona debesis patrulēja 24 dažādu veidu lidmašīnas. Datu vākšanā galveno lomu spēlēja stratēģiskās izlūkošanas lidmašīnas - amerikāņu “Boeing RC-135 Combat Sent” un tās britu līdziniece “Rivet Joint”. Tās pacēlās no Mildenholas gaisa spēku bāzes Apvienotajā Karalistē, lai uzraudzītu agresorvalsts aktivitātes Baltijas jūras austrumu daļā.
Amerikas Savienotajām Valstīm ir tikai divas “Combat Sent” lidmašīnas. ASV gaisa spēku tīmekļa vietnē teikts, ka lidmašīna un tās apkalpe sniedz ASV prezidentam, aizsardzības ministram un militārajiem komandieriem stratēģiskās elektroniskās izlūkošanas datus un analīzi. Šīs lidmašīnas spēj pārtvert un analizēt milzīgu skaitu signālu plašā frekvenču joslu diapazonā.
Pilna 360 grādu kaujas lauka attēla izveide un lidmašīnu vadīšana ir citu smagsvaru - lidmašīnu “E-3 Sentry AWACS” - uzdevums. Tās ir balstītas uz “Boeing 707” un aprīkotas ar lielu šķīvja formas radaru uz fizelāžas. Operācijas laikā amerikāņu un holandiešu AWACS lidmašīnas galvenokārt darbojās virs Polijas un pie Norvēģijas krastiem.
Lielākā daļa izlūkošanas lidmašīnu ir būvētas pēc viena un tā paša principa - standarta pasažieru vai kravas lidmašīnas korpuss, aprīkots ar specializētiem sensoriem un aprīkojumu konkrētām misijām.
Tomēr ir izņēmumi - piemēram, amerikāņu drons “Global Hawk” izceļas ar savu futūristisko izskatu. Tikmēr mazāks drons, portugāļu “Tekever AR5”, tika izmantots arī operācijas “Eastern Sentry” laikā, patrulējot Polijas piekrasti un jūras ūdeņus.
Zviedru izlūkošanas lidmašīna “Erieye”, kas balstīta uz “Saab 340”, arī lepojas ar eksotisku izskatu. Tās milzīgais radars uz fizelāžas izskatās kā haizivs.
Amerikāņu ražotās jūras patruļlidmašīnas “P-8 Poseidon” spēj ne tikai medīt virszemes kuģus un zemūdenes, bet arī veikt izlūkošanu. Operācijas “Eastern Sentry” pirmajā mēnesī britu, norvēģu un amerikāņu lidmašīnas “Poseidon” veica 41 izlidojumu NATO ziemeļaustrumu reģionā. Šīs lidmašīnas ir bruņotas ar torpēdām un pretkuģu raķetēm, un, tā kā tās ir vērtīgi, bet neaizsargāti mērķi, tās bieži pavada iznīcinātāji.
Vēl augstāk nekā AWACS lidmašīnas, līdz pat 15-18 kilometru augstumā, lido iepriekšminētie futūristiskā izskata droni “RQ-4 Global Hawk” un to NATO versija “Phoenix”. Šīs bezpilota kontrolierīces var palikt gaisā līdz pat pusotru dienu, kuras laikā tās vāc informāciju no plašas teritorijas.
Šajā izlūkošanas lidojumu “simfoniskajā orķestrī” ietilpst arī mazākas instrumentu grupas, kas darbojas zemākā augstumā - “Gulfstreams”, “Learjet”, “Beech Shadows” un “Bombardier”. Tās veic taktiskas misijas. Rezultātā ir izveidojusies daudzslāņu sistēma - augšpusē atrodas "globālās acis", apakšā ir detalizētāks, taktisks attēls. Pēc Tariena teiktā, NATO pašlaik veido šāda veida holistisku, daudzslāņu un detalizētu ienaidnieka aktivitātes ainu savā austrumu flangā.
Kā apstiprina NATO tīmekļa vietne, šī ir piektā reize kopš Aukstā kara beigām, kad tiek veiktas kolektīvās aizsardzības darbības pret gaisa draudiem. Turklāt visas četras iepriekšējās reizes tās tika veiktas, lai aizsargātu Turciju pirmā un otrā Irākas kara laikā, kā arī Sīrijas pilsoņu kara laikā.