Pagājušajā nedēļā NASA administratora pienākumu izpildītāja Šona Dafija izteiktais ieteikums, ka “SpaceX” varētu tikt izslēgts no aģentūras gaidāmajiem nolaišanās uz Mēness plāniem, ir satricinājis kosmosa nozari.
“SpaceX” pašlaik ir noslēdzis 2,9 miljardu dolāru līgumu par savas gigantiskās “Starship” raķešu sistēmas sagatavošanu astronautu nogādāšanai uz Mēness virsmas NASA “Artemis III” misijas ietvaros. Tomēr, atsaucoties uz kavēšanos Starship izstrādē un konkurences spiedienu no Ķīnas, NASA lūdza “SpaceX” un “Blue Origin” — kam ir atsevišķs līgums ar kosmosa aģentūru par nolaišanās moduli — līdz 29. oktobrim iesniegt plānus, lai paātrinātu attiecīgo kosmosa kuģu izstrādi. Abi uzņēmumi ir atbildējuši.
Tomēr kosmosa aģentūra arī lūdz plašākai komerciālajai kosmosa nozarei detalizēti aprakstīt, kā viņi varētu paveikt šo darbu ātrāk, norādot, ka NASA vadība ir gatava atstāt malā savus pašreizējos partnerus.
CNN runāja ar sešiem uzņēmumiem par to, kā tie plāno reaģēt uz NASA aicinājumu rīkoties, ko aģentūra oficiāli izdos, tiklīdz beigsies valdības darbības pārtraukums, liecina avots, kas ir pazīstams ar šo jautājumu.
Lai gan daži no potenciālajiem priekšlikumiem šķiet vienkāršāki nekā pašreizējais Mēness nolaišanās plāns, kurā tiek izmantots “Starship”, katrs no tiem ietver jaunu kosmosa kuģu konstrukciju būvēšanu un testēšanu, kas parasti aizņem vismaz sešus vai septiņus gadus, atzīmēja Keisijs Drjērs, bezpeļņas izpētes interešu aizstāvības grupas “Planetary Society” kosmosa politikas vadītājs.
Tas varētu radīt problēmas NASA laika grafikam. Ķīna plāno līdz 2030. gadam nosēdināt savus astronautus uz Mēness virsmas, un Dafijs ir vairākkārt norādījis, ka uzskata Ķīnas pārspēku par valsts drošības imperatīvu.
“Artemis III” pašlaik ir paredzēts jau 2027. gada vidū, un NASA ir signalizējusi, ka pašreizējais “Starship” izstrādes temps draud pārcelt šo mērķi uz vairākiem mēnešiem vai pat gadiem.
“Ir noteikta Mēness daļa, ko visi zina kā vislabāko,” sacīja Dafijs, atsaucoties uz Mēness lielākoties neizpētīto dienvidu pola reģionu — NASA “Artemis III” astronautu mērķa nosēšanās vietu.
“Mums tur ir ledus. Mums tur ir saules gaisma. Mēs vēlamies tur nokļūt pirmie un pieprasīt to Amerikai,” viņš teica augustā.
Eksperti, kas runāja ar CNN šī raksta vajadzībām, sacīja, ka “SpaceX” Mēness nolaišanās moduļa līguma pārvērtēšana varētu būt gudra. Daži apgalvoja, ka gadu ilga pilnīgi jauna kosmosa kuģa izstrāde joprojām varētu būt ātrāka, nekā gaidīt “Starship”, kas rada ārkārtīgi sarežģītus inženiertehniskus izaicinājumus tā milzīgā izmēra un nepieredzēta dizaina dēļ.
Ceturtdien savā tīmekļa vietnē publicētajā paziņojumā “SpaceX” arī paziņoja, ka ir "pabeigusi 49 atskaites punktus, kas saistīti ar astronautu nosēdināšanu uz Mēness nepieciešamo apakšsistēmu, infrastruktūras un operāciju izstrādi". Un "lielākā daļa" no NASA līgumā noteiktajiem testēšanas punktiem ir notikuši pēc grafika, norāda uzņēmums.
NASA nekavējoties neatbildēja uz lūgumu sniegt komentārus par “SpaceX” apgalvojumiem.
“Starship” ir saskārusies arī ar ievērojamām neveiksmēm, īpaši šogad. 2025. gada pirmajos sešos mēnešos testa lidojumu laikā eksplodēja trīs prototipa transportlīdzekļi, un vēl viens uzliesmoja ikdienas zemes testēšanas laikā, nodarot kaitējumu “SpaceX” apkārtējai infrastruktūrai Teksasā. Šīs problēmas pamudināja nacionālās drošības ekspertus paust bažas, ka “SpaceX” nepiegādās Starship laikā, lai sasniegtu NASA mērķus.
Saskaņā ar pašreizējo plānu NASA savus astronautus palaistu kosmosā ar Orion kapsulu, kas atrodas uz “Space Launch System” raķetes, kuras abas izstrādāja NASA. Pēc Mēness orbītas sasniegšanas astronauti pārvietotos uz “Starship”, kas nogādātu divus cilvēkus uz Mēness virsmas un pēc tam atpakaļ uz Mēness orbītu.
Taču “Starship”, visticamāk, joprojām ir tāls ceļš ejams no spējas veikt šādu pasākumu. Līdz šim uzņēmums ir mēģinājis veikt tikai stundas ilgus suborbitālus testa lidojumus ar “Starship”. Tas vēl nav nosūtījis orbītā transportlīdzekli operatīvai misijai, kā arī nav mēģinājis uzpildīt Starship degvielu lidojuma laikā — solis, kas būs nepieciešams Mēness misijām “Starship” milzīgā izmēra un konstrukcijas dēļ.
Nav skaidrs, cik daudz degvielas uzpildes lidojumu būtu jāveic, pirms “Starship” veiks “Artemis III”. Kā iepriekš ziņoja CNN.
"”SpaceX” nespēs to paveikt pirms 2030. gada," sacīja Dags Loverro, bijušais NASA pilotējamo kosmosa lidojumu vadītājs, paužot viedokli, ko nesen atkārtoja divi iepriekšējie NASA administratori.
Uzņēmums nesniedza sīkāku informāciju par savu plānu paātrināt darbu pie NASA līguma. “SpaceX” neatbildēja uz CNN lūgumu sniegt komentārus, un uzņēmums parasti neatbild uz reportieru jautājumiem.