Šogad piegādes ķēdes traucējumu dēļ globālās aviokompānijas saskarsies ar papildu izmaksām vairāk nekā 11 miljardu ASV dolāru apmērā, ziņo “Reuters”.
Saskaņā ar Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) datiem, šie skaitļi ir pirmais mēģinājums novērtēt zaudējumus, ko radījusi piecu gadu "piegādes ķēžu krīze", kas jau ir izraisījusi cenu pieaugumu un arī lidojumu atcelšanu.
Lielākās izmaksas ir saistītas ar papildu degvielas izmaksām - tās ir 4,2 miljardu ASV dolāru apmērā, jo aviokompānijas turpina ekspluatēt vecākas lidmašīnas.
Paredzams, ka papildu apkopes izmaksās 3,1 miljardu ASV dolāru, savukārt dzinēju noma, lai aizstātu tos, kas iestrēguši apkopes rindās, papildinās zaudējumus vēl ar 2,6 miljardiem ASV dolāru.
Savukārt papildu rezerves daļu uzglabāšana, lai samazinātu aizkavēšanos riskus, aviosabiedrībām izmaksās vēl 1,4 miljardus dolāru.
"Pat ja šis skaitlis tiktu samazināts uz pusi, tas joprojām būtu milzīgs slogs nozarei," norādīja IATA ģenerāldirektors Vilijs Volšs.
Lidmašīnu ražotāji un to piegādātāji ir piedzīvojuši vairākas neveiksmes, sākot no darbaspēka, materiālu un rezerves daļu trūkuma līdz remontdarbnīcu kavējumiem, jo īpaši attiecībā uz dzinējiem. Tikmēr konkurence par resursiem ar aizsardzības nozari arvien pieaug, jo valstu valdības visā pasaulē palielina militāros izdevumus.
IATA prognozē, ka aviosabiedrības tikai 2025. gadā remontiem un apkopei iztērēs 120 miljardus dolāru, bet līdz 2030. gadam šis skaitlis varētu pieaugt pat līdz rekordlieliem 150 miljardiem ASV dolāru.
Lasi arī par to, kāda varētu būt 2025. gada aviosabiedrību peļņa.